Dragør Nyt nr. 23

– den 3. juni 2026

Tim Panduro

15. juni 2026 06.07

Fly over mark Tim Panduro (2).jpg
De smukke forårsdage har ikke været nok til at holde folk i Danmark. Foto: Tim Panduro

Luftrummet over Amager og Øresund har været tykt af passagerer i maj. Hele 3,1 millioner rejsende passerede gennem Københavns Lufthavn i løbet af den sidste forårsmåned.

Det fortæller Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse, hvor det også fremgår, at det er passagerrekord for måneden. Dermed har lufthavnen i mere end et år slået nye passagerrekorder hver måned.

Sammenlignet med maj sidste år er der tale om en stigning på syv procent.

»Den globale rejselyst er fortsat høj på trods af de stigende brændstofpriser, og flere dage i maj var på niveau med de største rejsedage i lufthavnen sidste…

Tim Panduro

14. juni 2026 20.22

Niels Neergaard 80 år Tim Panduro (5).jpg
Foto: Tim Panduro

Hvad er din tilknytning til Dragør?
Ingen. Nina – min kæreste – og jeg flyttede hertil på grund af vandet (havet).

Hvad er det bedste ved Dragør?
Havet, fiskehejrerne, havnen – man hilser på hinanden – den afslappede omgangsform.

Hvad kan vi gøre bedre i Dragør?
Gør fortet gennemsigtigt, så man kan se hvad der har været inden i. Det ville blive en kæmpe attraktion.

Hvad glæder du dig mest til i den kommende tid? 
Sommeren.

Hvilken aktivitet/bog/podcast/serie er du optaget af lige nu? 
Harmonisering af danske sange. Har harmoniseret (med becifring) »Solen er så rød mor« og »Tit er jeg glad«, begge af Carl Nielsen.

Hvad er den næste natur- eller kulturoplevelse, du skal til? 
Alle årets koncerter med Jazz7tetten, for eksempel i Metronomen på Frederiksberg den 28. juni klokken 15–17.

Hvordan starter og slutter den perfekte dag for dig?
Jeg skal have god tid om morgenen til at forberede dagen. Hvis jeg får lavet alt det, jeg planlægger om morgenen, har det været en perfekt dag.

Laura Videbæk

14. juni 2026 12.25

IMG_9813.JPG.jpg
Theo, Kasper og Arthur fra Dragør Skole har talt med Dragør Nyts børne- og ungereporter, Laura Videbæk om, hvad de elsker ved Dragør – og hvad de kunne tænke sig at lave om. Foto: Laura Videbæk

Mit Dragør – hvordan ser det ud, hvis jeg kunne bestemme. Det vil Dragør Nyt i den kommende tid spørge forskellige børn og unge om. Det er avisens børne- og ungereporter Laura Videbæk på 14 år, der står for både tekst og foto.

Theo og Kasper på 12 år samt Arthur på 13 år er glade for at være unge i Dragør.

»Det er ret let at planlægge at være sammen, fordi alle bor tæt på hinanden,« fortæller Kasper om en af de gode ting i Dragør.

Også fodboldbanerne og Hollænderhallen er steder, de udnytter meget. Her mødes de både til træning og med vennerne efter skole.

Fritidsklubben betyder også meget for…

Kirsten Marie Juel Jensen

14. juni 2026 07.28

50.000 kroner. Så mange penge er der årligt i den innovationsfond, som børn og unge under 18 år nu kan søge penge fra i Dragør Kommune.

Pengene blev afsat i budgetaftalen 2026–2029 for at styrke unges medindflydelse i kommunen. Og nu er der blevet skrevet en såkaldt fundats for innovationsfonden, der beskriver formål og proces for, hvordan pengene skal fordeles.

Hvad du som barn eller ung vil søge penge til, er der dog meget vidde rammer for. Du skal bare kunne forklare helt konkret, hvad det går ud på, og hvordan og hvorfor det vil gøre en forskel for børn og unge i Dragør.

I år kommer det til…

DEBAT:

Kenneth Gøtterup, borgmester, Det Konservative Folkeparti

13. juni 2026 19.22

Tilbage i februar besluttede et flertal i kommunalbestyrelsen, bestående af Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og SF, at forvaltningen skulle fremlægge en vurdering af Dragørs økonomi set 10 år frem.

Denne analyse er nu færdig og blev første gang forelagt kommunalbestyrelsen på vores budgetseminar tirsdag den 26. maj.

Den vil også blive behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

Baggrund

Dragør står i dag med en god økonomi. Vi har en god likviditet med 185 millioner kroner i kassen ved udgangen af 2025 og generel budgetoverholdelse.

Alligevel er det rettidig omhu at kigge lidt længere…

Kirsten Marie Juel Jensen

13. juni 2026 14.11

DSC_2331.NEF
Juni er tid til at nyde haven. Men der er dog også masser af arbejde med at vande og gøde, forklarer gartner Amalie Agth Østergaard Sørensen. Hun sidder her omgivet af honningurt. En smuk blomst, som især bierne elsker. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Nyd det. Det er nok den allervigtigste lektie om haven i juni. Nyd alle de grønne planter og blomster, der gror. Hvis du vil have så mange sommerblomster som muligt og kunne høste sprøde grøntsager i køkkenhaven, er der dog også lidt arbejde at tage sig til.

»Juni er den tid, hvor man skal få gødet godt, hvis man gerne vil hjælpe sine planter. Både i bede, krukker og i køkkenhaven. Hvis man spørger mig, er organisk gødning bedst. Så køb noget organisk granulat eller flydende gødning. Eller endnu bedre. Brug kompost eller hestegødning, som der jo er masser af her i Dragør,« opfordrer Amalie…