Kirsten Marie Juel Jensen

30. maj 2026 14.28

FH-nov25-4R1A7249-print.jpg
Martin og Lene Louise Kvist-Madsen havde en drøm om at bygge et bæredygtigt hus. Da det stod færdigt, ville de selv bruge det. Og det endte med at blive et stort kontor- og erhvervsfællesskab. Foto: Maiken Kestner

Det er ikke kun på Kongevejen, Dragør Centret og Sydstrandscenteret, det gerne skal og vil summe af liv i Dragør. Også på A.P. Møllers Allé kappes de erhvervsdrivende efterhånden om pladsen. Her er fitnesscentre, læger, fysioterapeuter, skræddere, cykelhandlere, padelcentre. Og midt i det hele troner en bygning i glas og træ og inviterer alle indenfor med en smilende receptionist, ild i pejsen og duften af friskbrygget kaffe.

FRAMEHOUSE er et kontor- og erhvervsfællesskab, hvor iværksættere og virksomheder – både lokale og udefra – har til huse. Det hele ser supertjekket og planlagt ud.

Men taler man med det energiske par bag – Lene Louise og Martin Kvist-Madsen – bedyrer de, at de faktisk ikke helt vidste, hvad det var, de kastede sig ud i. Og planen var egentlig ikke at skabe det samlende netværkshus, det er blevet. Idéen startede et helt andet sted. Men som med så meget andet i livet, er de glade for, at ikke alting går efter planen.

»Vi har været ejendomsudviklere i mange år og er det stadig. Men når vi er færdige med et byggeprojekt, plejer vi at overdrage nøglerne til nogle andre og starte på et nyt. Her blev det dog anderledes. For det blev et hus, vi bare ikke kunne overlade til andre,« fortæller Martin Kvist-Madsen, der også er uddannet energivejleder og energikonsulent.

Han har været optaget af bæredygtigt byggeri i mange år. Længe før, det for alvor blev sexet, forklarer han. Han sad med i forskellige arbejdsgrupper under Teknologisk Institut og fulgte udviklingen indenfor nul-energihuse og CO2-neutralt byggeri og udviklede en drøm om at bygge et 100 procent bæredygtigt hus.

Stod med det fedeste hus – ny plan nødvendig

»Vi havde allerede købt denne grund. Og det endte med, at vi fandt ud af, det var her, vi skulle prøve at bygge det her hus i bæredygtige materialer og med varmepumper og solceller. Vi ville bygge i organiske materialer – i træ med Troldtekt og trælister på lofter og – udviklede det sig til – vægge. Det var både bæredygtigt og gjorde noget godt for indeklima og akustik,« forklarer Martin Kvist-Madsen.

Der var selvfølgelig omkring 1.000 andre overvejelser i processen om materialer og indretning. Resultatet blev et hus, som var både bæredygtigt og rart at være i. Og så var det fleksibelt med synlige installationer og flytbare glasvægge, så alle rum kan tilpasses i størrelse efter behov. Så da en oprindelig idé med at bruge huset som hovedkontor for dem selv og tre andre virksomheder faldt til jorden af forskellige årsager, var tanken om at lave et kontor- og erhvervsfællesskab ikke langt væk.

»For nu stod vi bare med det fedeste hus og kunne ikke nænne os at skille os af med det. Og så begyndte vi at tale om: Hvad med et kontorhus? Stille og roligt begyndte vi at spørge rundt i vores professionelle netværk, venner og bekendte, i boldklubben og blandt forældrene til vores børns kammerater. Og pludselig havde vi flere virksomheder, der ville flytte ind, og så voksede det,« forklarer Martin Kvist-Madsen.

23_056_Framehouse_053_H.jpg
Materialerne er både bæredygtige og skaber et godt indeklima. Og så er der tænkt meget over, at de synlige installationer og glasvæggene betyder, at man kan indrette huset og justere på rumstørrelserne i en uendelighed. Dermed er rammerne fleksible og giver netop mulighed for tilpasning til mange forskellige typer af iværksættere og virksomheder. Foto: Adam Mørch

En del af et lokalsamfund – og et samfund i sig selv

FRAMEHOUSE blev hurtigt et helt lokalsamfund i sig selv.

»De folk, der kom ind ad døren, tog ejerskab til stedet. Og vi har simpelthen udviklet huset sammen med dem. For der var jo rigtig mange ting, vi ikke anede noget om. Det har i høj grad været learning by doing – og ved at få input fra vores lejere,« forklarer Lene Louise Kvist-Madsen.

Parret er enige om, at det at etablere FRAMEHOUSE er noget af det bedste, de har gjort. De har altid haft meget energi. Og her har de fundet en – synes de selv – perfekt måde at kanalisere den energi ud på. Ved at forsøge at skabe et levende sted, hvor virksomhederne trives og udvikler sig, sparrer med hinanden og samarbejder.

Og de oplever det som meget vigtigt, at de som deres eget lille samfund også skal spille sammen med samfundet udenfor. Det gælder sådan set for hele Danmark. Men i særdeleshed Amager og Dragør. Derfor inviterer de 9.-klasseselever fra Dragørs skoler til karriereaften hvert år. De sponsorerer lokale klubber og foreninger. De inviterer til fredagsbar og netværksmøder i huset.

For nok er de her først og fremmest for deres egne medlemmers skyld – men de føler også en forpligtelse til at bidrage til samfundet.

»Derfor er vi også enormt glade for, at vi har mange lokale lejere. Det var noget, der især fik et boost under corona. Folk havde brug for et pusterum fra at arbejde hjemmefra, og her kunne vi tilbyde aflukkede kontorer, men hvor man alligevel var en del af et fællesskab. Vi holdt endda fredagsbar, hvor alle sad hver for sig, men vi fik en saxofonist til at gå rundt og spille på gangene, og vi gik rundt med de drikkevarer og snacks, folk havde bestilt,« husker Lene Louise Kvist-Madsen, der ikke kan lade være med at grine ved tanken om den på mange måder absurde corona-tid.

Ingen drejebog – men masser af kreativitet

Ligesom de ikke havde en drejebog for, hvordan man skaber et velfungerende kontorfællesskab, havde de heller ikke en for, hvordan man åbner sådan et hus op for lokale. Særligt ikke, når man ligger på A.P. Møllers Allé, der for nogen godt kan virke lidt afsides. Men så tænkte de kreativt.

»Vi begyndte bare at række ud. Og der sker jo ofte det fantastiske, at når man rækker ud, så får man bare så meget tilbage. Vi inviterede folk fra Dragør ind og viste rundt i huset – folk som Anne Skare og Lene Espersen – og det var det, der endte med at blive vores ambassadørnetværk. Vi spurgte dem: Hvad skal vi lave? Hvad er attraktivt for jer?« forklarer Lene Louise Kvist-Madsen.

Idéerne fra ambassadørnetværket samlede sig som brikkerne i et puslespil. Et kontorfællesskab, der både holder arrangementer og aktiviteter, der trækker nye folk ind i huset – men som også sørger for de bedste rammer til de mange forskellige typer af medlemmer. De små iværksættere, der vil have enmandskontor. Virksomheder af forskellig størrelse, der skal have plads til flere kontorpladser. Flyverpladser, hvor man ikke har en fast plads, men kan komme og gå og bruge husets faciliteter. Studiepladser til unge, der skriver hovedopgaver. Telefonzoner. Sociale zoner. Stillezoner.

»Vi har virkelig prøvet at skabe et sted, hvor der er en plads til alle – og en plads for alle måder at arbejde på. For folk kommer ind ad døren med vidt forskellige behov. Og dem skal vi alle kunne levere på. Vi gør også meget ud af onboarding. Så man havner det rigtige sted og måske også sidder ved siden af nogen, man kan få gavn af. Og så er det bare helt fantastisk at se, når nye samarbejder opstår, og vi kan se vores medlemmer vækste og udvikle sig. Det gør bare det hele værd,« siger Lene Louise Kvist-Madsen.

Lært at elske driften

Parret lægger ikke skjul på, at det er udvikling, de altid har brændt for. Så at de er endt med at beholde og drive FRAMEHOUSE har betydet, at de også har skullet lære at elske selve driften. At sørge for, at lys og varme virker over det hele. At følge op på, om lejerne er glade for kaffebønnerne. Om der bliver bestilt den rigtige ost til fredagsmorgenmaden. Om det nye rengøringsselskab nu gør det hele godt nok.

»Det har virkelig været en vild rejse. Men at det er så sjovt, og at vi også er lykkedes med stedet, skyldes altså især alle de mange input, vi har fået fra medlemmerne her, ambassadørnetværket og fra hele lokalsamfundet i Dragør,« lyder det samstemmende fra Lene Louise og Martin Kvist-Madsen.

Energien er vores dna

At drive et sted som FRAMEHOUSE er ellers ikke et 9–16-job. Og oveni har parret tre børn på 14, 15 og 18. De har et hus i Søvang at passe, og så er de også aktive i foreningslivet i Dragør. Når man spørger dem, hvor energien kommer fra, svarer de, at det »er bare vores dna« og griner begge to.

Det er også ud af dette dna, endnu en idé netop nu er ved at blive til virkelighed. De er ved at lægge sidste hånd på helt nye lokaler, som ligger i padelcentret ved siden af FRAMEHOUSE. Her har de indrettet køkken og et stort lokale, som får en multifunktion, som ifølge deres vision også kan være med til at understøtte sammenhængskraften og fællesskabet i Dragør.

Det skal lejes ud til konfirmationer og fødselsdage, men det skal også kunne bruges til workshops og konferencer. Hvordan de nye lokaler kan bruges og udvikles, er der ikke grænser for. I hvert fald ikke i Lene og Martins hoveder. Netop fordi de har et meget vigtigt mantra, som også gælder for alle de andre aktiviteter og arrangementer, de står i spidsen for eller lægger hus til.

»Ting bliver ofte til virkelighed, fordi nogen efterspørger det. Så snakker vi om det, og så prøver vi det bare. Vi er ikke så bange for at kaste os ud i det og heller ikke for at fejle,« forklarer Martin Kvist-Madsen.

»Vi synes begge, det er enormt vigtigt at eksekvere. Det bobler maks i hovedet på os. Rammer man rigtigt, fedt. Rammer man ikke, så aflys, drop det, sadl om og find på noget nyt,« supplerer Lene Louise Kvist-Madsen.

Artikelserie: Hvad betyder det at handle lokalt?

Hvordan står erhvervslivet og handelslivet bedst sammen? Hvad kan få flere Dragør-forbrugere til at handle lokalt? Hvordan skaber politikerne de bedste rammer for den blomstrende udvikling?

Det sætter Dragør Nyt fokus på i denne artikelserie.

Vi taler med Dragørs erhvervsforeninger og erhvervsråd, lokale forretningsdrivende, politikere, forbrugere og forskere.

Har du et perspektiv på det at handle varer, services og ydelser lokalt, som du vil dele med os? Eller en idé til, hvem vi bør tale med? Kontakt os på redaktion@dragoer-nyt.dk

Mere Dragør Nyt:

Tim Panduro

15. juni 2026 06.07

Fly over mark Tim Panduro (2).jpg
De smukke forårsdage har ikke været nok til at holde folk i Danmark. Foto: Tim Panduro

Luftrummet over Amager og Øresund har været tykt af passagerer i maj. Hele 3,1 millioner rejsende passerede gennem Københavns Lufthavn i løbet af den sidste forårsmåned.

Det fortæller Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse, hvor det også fremgår, at det er passagerrekord for måneden. Dermed har lufthavnen i mere end et år slået nye passagerrekorder hver måned.

Sammenlignet med maj sidste år er der tale om en stigning på syv procent.

»Den globale rejselyst er fortsat høj på trods af de stigende brændstofpriser, og flere dage i maj var på niveau med de største rejsedage i lufthavnen sidste…

Tim Panduro

14. juni 2026 20.22

Niels Neergaard 80 år Tim Panduro (5).jpg
Foto: Tim Panduro

Hvad er din tilknytning til Dragør?
Ingen. Nina – min kæreste – og jeg flyttede hertil på grund af vandet (havet).

Hvad er det bedste ved Dragør?
Havet, fiskehejrerne, havnen – man hilser på hinanden – den afslappede omgangsform.

Hvad kan vi gøre bedre i Dragør?
Gør fortet gennemsigtigt, så man kan se hvad der har været inden i. Det ville blive en kæmpe attraktion.

Hvad glæder du dig mest til i den kommende tid? 
Sommeren.

Hvilken aktivitet/bog/podcast/serie er du optaget af lige nu? 
Harmonisering af danske sange. Har harmoniseret (med becifring) »Solen er så rød mor« og »Tit er jeg glad«, begge af Carl Nielsen.

Hvad er den næste natur- eller kulturoplevelse, du skal til? 
Alle årets koncerter med Jazz7tetten, for eksempel i Metronomen på Frederiksberg den 28. juni klokken 15–17.

Hvordan starter og slutter den perfekte dag for dig?
Jeg skal have god tid om morgenen til at forberede dagen. Hvis jeg får lavet alt det, jeg planlægger om morgenen, har det været en perfekt dag.

Laura Videbæk

14. juni 2026 12.25

IMG_9813.JPG.jpg
Theo, Kasper og Arthur fra Dragør Skole har talt med Dragør Nyts børne- og ungereporter, Laura Videbæk om, hvad de elsker ved Dragør – og hvad de kunne tænke sig at lave om. Foto: Laura Videbæk

Mit Dragør – hvordan ser det ud, hvis jeg kunne bestemme. Det vil Dragør Nyt i den kommende tid spørge forskellige børn og unge om. Det er avisens børne- og ungereporter Laura Videbæk på 14 år, der står for både tekst og foto.

Theo og Kasper på 12 år samt Arthur på 13 år er glade for at være unge i Dragør.

»Det er ret let at planlægge at være sammen, fordi alle bor tæt på hinanden,« fortæller Kasper om en af de gode ting i Dragør.

Også fodboldbanerne og Hollænderhallen er steder, de udnytter meget. Her mødes de både til træning og med vennerne efter skole.

Fritidsklubben betyder også meget for…

Kirsten Marie Juel Jensen

14. juni 2026 07.28

50.000 kroner. Så mange penge er der årligt i den innovationsfond, som børn og unge under 18 år nu kan søge penge fra i Dragør Kommune.

Pengene blev afsat i budgetaftalen 2026–2029 for at styrke unges medindflydelse i kommunen. Og nu er der blevet skrevet en såkaldt fundats for innovationsfonden, der beskriver formål og proces for, hvordan pengene skal fordeles.

Hvad du som barn eller ung vil søge penge til, er der dog meget vidde rammer for. Du skal bare kunne forklare helt konkret, hvad det går ud på, og hvordan og hvorfor det vil gøre en forskel for børn og unge i Dragør.

I år kommer det til…

DEBAT:

Kenneth Gøtterup, borgmester, Det Konservative Folkeparti

13. juni 2026 19.22

Tilbage i februar besluttede et flertal i kommunalbestyrelsen, bestående af Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og SF, at forvaltningen skulle fremlægge en vurdering af Dragørs økonomi set 10 år frem.

Denne analyse er nu færdig og blev første gang forelagt kommunalbestyrelsen på vores budgetseminar tirsdag den 26. maj.

Den vil også blive behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

Baggrund

Dragør står i dag med en god økonomi. Vi har en god likviditet med 185 millioner kroner i kassen ved udgangen af 2025 og generel budgetoverholdelse.

Alligevel er det rettidig omhu at kigge lidt længere…

Kirsten Marie Juel Jensen

13. juni 2026 14.11

DSC_2331.NEF
Juni er tid til at nyde haven. Men der er dog også masser af arbejde med at vande og gøde, forklarer gartner Amalie Agth Østergaard Sørensen. Hun sidder her omgivet af honningurt. En smuk blomst, som især bierne elsker. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Nyd det. Det er nok den allervigtigste lektie om haven i juni. Nyd alle de grønne planter og blomster, der gror. Hvis du vil have så mange sommerblomster som muligt og kunne høste sprøde grøntsager i køkkenhaven, er der dog også lidt arbejde at tage sig til.

»Juni er den tid, hvor man skal få gødet godt, hvis man gerne vil hjælpe sine planter. Både i bede, krukker og i køkkenhaven. Hvis man spørger mig, er organisk gødning bedst. Så køb noget organisk granulat eller flydende gødning. Eller endnu bedre. Brug kompost eller hestegødning, som der jo er masser af her i Dragør,« opfordrer Amalie…

Tim Panduro

13. juni 2026 07.55

Lufthavn CPH Sille Juhl Prang PFAS PFOS U8 Brandøvelsesplads Tim Panduro
Lufthavnens brandøvelsesplads ligger tæt ved hegnet mod Dragør Nordstrand – så her er blevet brugt store mængder PFAS-holdigt brandskum. Foto: Tim Panduro

Det kommer endnu engang til at trække ud med at få renset spildevand for PFAS, et såkaldt evighedskemikalie, ved udløbet U8 tæt på Dragør Nordstrand.

Udløbet modtager vand fra Københavns Lufthavn, der er forurenet med PFAS på grund af tidligere brug af brandslukningsstof med miljøgiften. Lufthavnen har i forvejen flere rensningsanlæg, der håndterer forureningen, og planen var oprindeligt, at U8 også skulle dækkes ind af et anlæg, der skulle have været sat i gang inden udgangen af 2025.

En forsinkelse i processen gjorde, at udbudsmaterialet først kunne ligge klar i forsommeren i år – altså…

Kirsten Marie Juel Jensen

12. juni 2026 20.21

DSC_2359.NEF
Flemming Bender Jensen har altid været glad for det, han lavede – men samtidig har han altid haft en udlængsel. Han har skuet efter den næste skumtop og den næste blå himmel. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Han kunne ikke se vandet. Der var kun en smal række af vinduer øverst oppe i den hal med de store hvide vægge, hvor han stod og arbejdede.

Men den blå himmel og skyerne, der dansede forbi, kunne han skimte. Synet og eventyret – og tanken om de skibe, der sejlede afsted lige udenfor – gav ham en voldsom udlængsel.

Han vidste, han havde et godt job som maskinarbejder hos B&W (verdens førende skibsmotorbyggere i 60’erne). Og at han var en mester i at bygge motorer og maskiner. Nu var han 22 år, og det nemmeste ville være at gøre som alle andre. Beholde jobbet, blive gift, købe et hus. Slå sig ned…

DEBAT:

Peter Læssøe, medlem af kommunalbestyrelsen for Liste T samt Annette Nyvang og Sanne Rossen, medlemmer af Liste T’s bestyrelse

12. juni 2026 19.22

I sidste uge kom det frem, at Dragørs tre skoler skal spare meget. Nu viser det sig, at beløbet er historisk højt. 3,5 millioner kroner. Så store besparelser har skolerne ikke oplevet i mindst ti år.

Det er ikke besparelser, der kan findes ved at flytte lidt rundt på papirerne. De vil kunne mærkes af elever, forældre og medarbejdere.

Men det er ikke kun størrelsen på besparelserne, der er opsigtsvækkende. Det er også måden, de bliver gennemført på. Har du heller ikke hørt om besparelserne? Det er der en grund til.

Normalt ville besparelser af denne størrelse udløse en politisk sag, hvor…

Tim Panduro

12. juni 2026 13.38

Søndag eftermiddag klokken alt for sent kom jeg i tanker om en ret kritisk hjemlig situation; jeg havde intet aftensmad. Konen og datteren var til et arrangement, jeg havde brugt de foregående timer på at få skrevet et par artikler, så jeg var smågnaven og noget modløs ved tanken om at skulle ud i søndagens regnvejrslotteri. Men afsted måtte jeg.

Den ekstra trafik fra Dragørmarkedet gjorde det til en ren frontlinjeoplevelse at undgå hjulsprøjt på min fodtur til Netto på Møllevej – og til en tålmodighedsøvelse af de helt store overhovedet at kunne krydse vejen.

Normalt er jeg egentlig meget godt…

Kirsten Marie Juel Jensen

12. juni 2026 11.11

Der foregår mange spændende ting i Dragørs Aktivitetshus på Wiedergården – og nu skal der laves en femårsplan. Arkivfoto: Dragør Lokalhistoriske forening.

En femårsplan for Dragørs Aktivitetshus, der skal sikre gennemsigtighed i økonomi og drift samt opdaterede vedtægter. Det er, hvad et stort flertal i kommunalbestyrelsen netop har godkendt at sætte i gang.

Liste T’s to medlemmer stemte dog imod analysen.

»Liste T ønsker en proces med reel lydhørhed og brugerinddragelse. Vi synes, vi har et velfungerende aktivitetshus. Så hvorfor lave om på det? Nu vil det politiske flertal have mere kontrol og ønsker en plan. Er målet at få mere politisk kontrol, eller er det reel brugerinddragelse? Processen minder mest af alt om en skin-proces. Man vil ikke…

Thomas Mose

12. juni 2026 09.22

Lions-5.jpg
De imponerende modelskibe inspiceres. Foto: TorbenStender

Lions Dragør og Dragør Fort havde igen i år inviteret byens borgere til et festligt arrangement på Grundlovsdag, fredag den 5. juni, hvor Dragør Fort dannede rammen for »Festdag på Fortet«.

De mange gæster kunne opleve de to museumsbåde Elisabeth og X-Pilot ved kajen, mens både Hovedstadens Beredskab og politiet viste køretøjer frem. Vallensbæk Modelklub deltog med modelbåde, hvoraf flere kom på vandet.

For børnene var der blandt andet skattejagt og flødebollemaskine, og der blev også flittigt vundet præmier på Lions lykkehjul. Der var også mulighed for at købe mad og drikke på området.

Lions-4.jpg
Beredskabets køretøjer trak nysgerrige gæster. Foto: TorbenStender
Lions-9.jpg
Selvom der ikke var ildebrand, var brandslangerne fremme, og der var mulighed for at prøve. Foto: TorbenStender

Tim Panduro

12. juni 2026 06.07

Alt var, som det plejer at være – og som det vel skal være – da der i grundlovsweekenden igen blev budt til Dragør Marked på Fælledvej i Store Magleby.

Kørende forlystelser, et pariserhjul, hvor man kunne lade sig betage over udsigten, og boder med både gamle sager og – især – nyt tøj og legetøj. Der kunne også sættes flueben ved rigeligt med fadølshaner, ristede pølser og is og slik nok til at sende selv den mest robuste søde tand i sukkerchok.

Hele seancen startede smukt fredag, hvor solen kastede sig lys over markedspladsen – og sluttede søndag, hvor bygevejret nok lagde en dæmper på en del af…

Thomas Mose

11. juni 2026 20.33

IMG_8773.jpg
Susan Lüth Hedegaard er tilbage i Dragør Havnegalleri. Privatfoto

Susan Lüth Hedegaard er for tiende gang klar med udstilling i Dragør Havnegalleri på Strandgade 36. Udstillingen kan opleves fra fredag den 12. juni til torsdag den 18. juni – lørdag den 13. juni er der fernisering med bobler og fællessang.

Besøgende kan se værker inspireret af naturens store vidder, høje bjerge, dybe dale, havets uendelige udstrækning og det særlige lys, som skifter med vejret.

»Jeg bliver overvældet af højder, dybder, vandet og lyset,« fortæller Susan Lüth Hedegaard.

Selvom malerierne er i centrum, viser udstillingen også bredden i kunstnerens arbejde. Udover lærred arbejder Susan Lüth Hedegaard med akvarel, collage, plexiglas og skifer. Hun skaber desuden krukker og skulpturer i stentøj.

Susan Lüth Hedegaard har tidligere udstillet på gallerier og i kunstforeninger rundt om i landet samt i Sverige, Italien og USA.

DEBAT:

Nicolaj Bertel Riber (A), formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget

11. juni 2026 19.18

Torsdag aften afholdt vi »sæsonens« sidste udvalgsmøde i By-, Miljø- og Klimaudvalget (BMKU), og det betyder også, at jeg har siddet som udvalgsformand i næsten et halvt år. Det har jeg været rigtig glad for.

Det var et stort skifte at gå fra social- og sundhedsområdet til det tekniske område, men det er bestemt også meget spændende.

Selv om jeg kom med otte års erfaring som udvalgsformand, er der tale om en stejl læringskurve, når man skifter så markant fagområde.

Samtidig er BMKU også et »nyt« udvalg. Ved konstitueringen blev erhvervsdelen skilt fra, og miljøområdet kom tilbage i fokus, efter…

Kirsten Marie Juel Jensen

11. juni 2026 13.48

DSC_2397.NEF
Når man skal servere sine burgere første gang – sådan for alvor – skal alt stå skarpt. Så Rasmus Tindahl Kirkegaard og hans medarbejdere knoklede på for at blive klar til Dragør Food Festival i weekenden. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

»Jamen, det går virkelig godt i pizzariaet. Og jeg har længe gerne ville have noget på Kongevejen. Så da Takeasy Sushi rykkede ned i RE Cucinas gamle lokaler, så blev det her ledigt, og så slog vi til.«

Sådan forklarer Rasmus Tindahl Kirkegaard beslutningen om at åbne et helt nyt burgersted på Kongevejen – Gabby’s. Hans tredje mad-eventyr på få år.

Dragør Nyt møder ham til en hurtig snak, mens han sammen med sine kollegaer er ved at stille op til Dragør Food Festival, hvor han i weekenden havde to boder – en for Pizzaria Estadio og en for Gabby’s. Så Dragør-borgerne kunne smage både de pizzaer…

Tim Panduro

11. juni 2026 10.50

Kenneth Gøtterup konservative Tim Panduro.JPG
Kenneth Gøtterup regner fortsat ikke med metro til Dragør – og frygter, at regningen for eventuelle gratis busbilletter vil havne hos kommunerne. Foto: Tim Panduro

Drømmen om, at Dragør Kommune får en eller flere metrostationer, er blevet aflivet igen og igen – og borgmester Kenneth Gøtterup har ikke fået forhåbningerne op, selv om grundlaget for den ny regering blandt andet siger, at regeringen vil »indgå i et samarbejde med Københavns Kommune om potentialerne i en yderligere udvidelse af metroen i København, der bygger oven på de udvidelser af metronettet, der er aftalt mellem staten og Københavns Kommune«. 

Det fortæller Kenneth Gøtterup – der som konservativ repræsenterer et af de partier, der er i opposition i Folketinget – til Dragør Nyt i et…

Tim Panduro

11. juni 2026 09.34

Lufthavnsmøde maj 2026 Tim Panduro (14-1).JPG
Lufthavnens CEO Christian Poulsen bakker fuldt op om regeringens udspil om lufthavnsforurening og håber på øget fokus på grønnere brændstof. Foto: Tim Panduro

Det er ikke just med et utvetydigt løfte om at løse udfordringer med forurening fra Københavns Lufthavn, der indgår i regeringsgrundlaget.

Men med ord om, at regeringen vil »Undersøge mulighederne for og tage initiativ til at mindske de forureningsmæssige gener for naboerne til Københavns Lufthavn med respekt for armslængdeprincippet for statens ejerskab af lufthavnen« har regeringen erkendt, at der kan være problemer, som der skal tages fat om.

Og det er et skridt i den rigtige retning at der lægges op til, at staten tager ansvar, mener borgmester i Dragør Kenneth Gøtterup, der som konservativ…

Kirsten Marie Juel Jensen

11. juni 2026 06.07

Hvad der reelt bliver gennemført af de mange planer og visioner i regeringsgrundlaget for den nye regering – og hvordan finansieringen findes – er endnu uvist. Men her serverer Dragør Nyt 12 punkter fra grundlaget, som kan få særlig betydning for Dragør og kommunens borgere.

  • Ny finansiering af folkeskoler: Dragørs tre folkeskoler – og alle andre skoler – skal have mere lokal frihed. Og en ny økonomisk model skal sikre, at skoler i hele landet får samme basisvilkår. Indtil den er på plads, er det planerne at øge skolernes timebank, så den enkelte skole får bedre mulighed for at udbrede for eksempel brugen af to-voksenordning, mindre klasser osv.
  • Billigere at købe ind: En halvering af momsen på alle fødevarer og en fuldstændig fjernelse af momsen på frugt og grønt gennemføres så hurtigt, det teknisk er muligt.
  • Digital trivsel: Børn må ikke bruge TikTok og Instagram, før det bliver 15 år. Aldersgrænsen på 15 år for brug af sociale medier gennemføres nemlig og skærpes sådan, at der ikke gives mulighed for forældredispensation fra 13 år.
  • Langsigtet økonomisk planlægning: Kommunalbestyrelsen i Dragør, som går efter langsigtet økonomisk planlægning, får hjælp, fordi staten nu vil understøtte dette ved at overgå til flerårige økonomiaftaler og flerårige budgetter med regioner og kommuner.
  • Bedre mulighed for bosætning: Dragør har brug for flere borgere og bedre muligheder for at boligudvikle. Og i regeringsgrundlaget står der, at planloven skal moderniseres, så den særligt uden for de større byer i højere grad blandt andet understøtter bosætning og bæredygtig udvikling og styrker mulighederne for frilufts- og helårsturisme.
  • Tilskud indtil udligningsreform: Regeringen vil nu forhøje og anvende særtilskudspuljen til at understøtte en bedre økonomi i de økonomisk udsatte kommuner, indtil en ny udligningsreform træder i kraft. Om dette kommer til at omfatte Dragør (som traditionelt har afgivet mange penge qua udligningsreformen) med stigende ældrebyrde er dog uvist.
  • Kystbeskyttelse: Regeringen vil indgå en aftale om klimatilpasning med afsæt i National plan for kystbeskyttelse af Danmark. Regeringen vil fortsætte arbejdet med den nedsatte ekspertgruppe til ny bidragsfordelingsmodel. Dragør kan dermed stadig krydse fingre for økonomisk hjælp til kystbeskyttelsen.
  • Ud med gas- og oliefyrene: Gas og olie skal udfases til boligopvarmning i 2035, slås det fast. En plan for dette præsenteres allerede i år. Og der skal fremadrettet arbejdes målrettet med at gøre Danmark selvforsynende med billig og sikker vedvarende energi. For eksempel foreslås det, at borgere i lokalsamfund får medejerskab af anlæg til vedvarende energi. Og at kommuner, der tager ansvar for udbygning af vedvarende energi, belønnes med en bonus.
  • Mindre forurening fra lufthavnen: Regeringen vil undersøge mulighederne for og tage initiativ til at mindske de forureningsmæssige gener for naboerne til Københavns Lufthavn (med respekt for armslængdeprincippet for statens ejerskab af lufthavnen).
  • Billigere busser og cykelbonus: Hånden skal holdes under den lokale, kollektive transport, og der igangsættes en analyse af, hvordan den kollektive transport kan forbedres på landet. Det bliver gratis for alle under 22 år at tage bus, metro og tog. Det skal undersøge, om man kan indføre et særligt befordringsfradrag for cyklisme for et mindre antal kilometer, end hvad der i dag er omfattet. Og et midlertidigt forhøjet befordringsfradrag indføres for at kompensere for stigende benzin- og dieselpriser.
  • Mere eller mindre i skat: En skattereform skal gøre skattesystemet enklere og afskaffe mellemskatten. Så man op til en indkomst på 777.900 kroner om året kun betaler bundskat. Alt man tjener derover, skal der så betales ekstra 15 procent skat af (topskat). Ifølge Danmarks Statistik tjente 2.139 Dragør-borgere over 750.000 kroner før skat i 2024. Pristalsregulerede beløbsgrænser skal fastfryses i to år, hvilket i praksis vil være en skattestigning for alle borgere. Der planlægges et loft over størrelsen af rentefradrag.
  • Nemmere at være iværksætter: Der bliver fremlagt en Iværksætterpakke 2.0, der skal gøre det lettere for iværksættere at låne penge og undgå, at man støder imod for mange skattemæssige barrierer. Pakken skal også udvide grønne, socioøkonomiske og kvindelige iværksætteres adgang til risikovillig kapital.

Thomas Mose

10. juni 2026 20.11

jonasvilladsen_1.jpg
Anton Westerlin er klar med et dj-set. Foto: Jonas Villadsen

I weekenden 12. og 13. juni bliver Dragør Fort for alvor vækket til live, når Fortet Live forvandler det historiske sted med den særlige beliggenhed mellem by og hav til koncertplads med musik, madsteder, cocktailbar, vinbar og en lang række andre aktiviteter.

På førstedage fredag den 12. juni er der Fortet Live Young, som henvender sig til det yngre publikum med musik, som hitter i dag. Her er Michael Williams, Anton Westerlin og Justé på plakaten. I pauserne mellem artisterne står DJ FABZ for at holde stemningen i top.

»Vi afholder en sikker fest for de unge mennesker, hvor der er fokus på sikkerhed og trygge rammer, og hvor det…