
Samtlige deltagere i onsdagens debat- og valgmøde rakte hånden i vejret, da ordstyrer Rasmus Mark Pedersen spurgte, om der skulle sættes permanente støjmålere op i Store Magleby og Søvang.
Målet er at få afklaret støjbelastningen i de to lufthavnsnære bysamfund, og diskussionen blev relativt hurtigt udvidet til også at omfatte målinger af ultrafine partikler.
Ultrafine partikler er forurening, der blandt andet kommer ved afbrænding af flybrændstof. Der er stigende evidens for, at de er sundhedsskadelige, men der er endnu ikke fastlagt øvre grænseværdier for forurening med partikeltypen.
Leif Nielsen, der er spidskandidat for Socialistisk Folkeparti, udtrykte undren over, at der endnu ikke bliver foretaget sådanne målinger.
»Selvfølgelig skal Dragør have støjmålere og forureningsmålinger, der kan give valide data. Det er lige til højrebenet,« sagde han.
Lars Kiib Hecht fra Moderaterne støttede målinger, men ønskede også, at der kom et formål med dem.
»Vi skal vide, hvad vi skal bruge data til, og der skal kigges på dem af folk, der er upartiske,« sagde han blandt andet.
Særligt udvalg skal se på forurening
Der skal nedsættes en særligt udvalg, som alene beskæftiger sig med problematikker fra lufthavnen og sikrer data. Inspirationen skal komme fra Tårnby Kommune, der sidste år lavede et udvalg om forureningen med ultrafine partikler.
Det sagde Venstres spidskandidat Henrik Kjærsvold-Niclasen på onsdagens møde om lufthavnen. Han erkendte, at hans parti havde vist en vis tøven i lufthavnsspørgsmålet.
»Vi er på en rejse, og vi bliver klogere. I Venstre har vi flyttet os i den sidste periode, så vi skal tage skridtet videre og lave et opgaveudvalg,« sagde han og understregede, at der er behov for målinger for at kunne håndtere problemstillingerne.
Hans udmelding kom, efter det gennemgående politiske ønske om flere målinger var blevet præsenteret. Og det fik Thomas Vibroe Wærling, der er kandidat fra Sydamagerlisten, til at reagere.
»Er vi simpelthen der, at vi alle sammen arbejder fælles for det her efter valget,« spurgte han med henvisning til måling af partikler og støj, og da der var bekræftende ytringer raden rundt, blev det mødt med aftenens største bifald.
Nej til nattestøj
Der skal også lægges en dæmper på natteflyvninger til og fra lufthavnen og motorafprøvninger, mener et stort flertal af de politikere, som deltog i onsdagens debat om lufthavnen.
»SF går ind for strenge grænseværdier for støj og begrænsning i antallet eller nul natteflyvninger,« hed det fra partiets spidskandiat Leif Nielsen, mens Jan Madsen (C) mente, at man kunne arbejde for kompromiser på området.
»Natflyvning er et problem, fordi det er gamle fly, der larmer meget mere. Det er et lille element, man kan trykke på for at få indført regler for, hvilke typer fly, man kunne bruge,« hed det fra den konservative kandidat.
Styr på PFAS og partikler
Flere af politikerne pegede også på, at Københavns Lufthavn skal få styr på PFAS-udledningen i det omstridte udløb U8 ved Nordstranden og på udledningen af ultrafine partikler. PFAS er en fluorforbindelse, og undervarianten PFOS er tidligere blevet brugt i brandskum. Det har vist sig at være potentielt helbredsskadeligt. Lufthavnen har for længst sat en stopper for brugen af det – og har lagt et stort arbejde i at hindre udledningen, men U8 har manglet – og det er en stor udfordring, lød det fra politikerne.
»Vi har lyttet til lufthavnens glansbilledfortællinger i mange år, men den skal gøre mere ved både PFOS-udledningen på Nord og mod de ultrafine partikler,« hed det fra Liste T’s Peter Læssøe.
Den ultrafine partikelforurening stammer delvist fra fly på landjorden, når de kører til og fra banerne. Flere politikere nævnte taxibots – altså elektriske maskiner, der trækker eller skubber flyene på plads, så de ikke skal køre med motorerne tændt – som en mulighed. Men Nicolai Bertel Riber fra Socialdemokratiet udtrykte dog en vis skepsis over for at anvise konkrete løsninger.
»Vi kan godt stille store krav til lufthavnen, for de har pengene til at finde løsninger. Men kommunalbestyrelsens vigtigste opgave er at italesætte problemerne. Vi er ikke teknikere, så vi er næppe de mest kvalificerede til at komme med de konkrete løsninger,« sagde han.








































