Vi er sådan set ikke i tvivl om, at det påtænkte erhvervsområde på Dragør Nord i alle henseender vil blive af meget høj klasse – hvis det bliver gennemført. Men det undrer os fortsat, hvorfor vi borgere i Dragør ikke kan få oplyst, på hvilket grundlag disse meget ambitiøse, næsten højtflyvende planer baserer sig?
Vi har noteret os, at et par af kommunalbestyrelsesmedlemmerne i de fire partier (C, A, V og M), der støtter op om projektet, har titel af »direktør«. Vores erfaring er, at en ansvarlig direktør ikke kaster sin virksomhed ud i et projekt af dette omfang uden først selv, på ejernes vegne, at være blevet overbevist om – og have taget alle ansvarlige i ed – at den business case, projektet baserer sig på, er veldokumenteret og underbygget. Ellers ville de næppe sidde som den øverst ansvarlige direktør i den pågældende virksomhed. Derfor er vi overbeviste om, at der da som minimum må ligge en kommunal business case til grund for dette projekt; alt andet synes usandsynligt og i givet fald ganske bekymrende.
Ansvaret – hvis ikke det juridiske, så det moralske – burde være det samme i en offentlig instans (her Dragør Kommune) som i en privat virksomhed. Men i dette projekt kan skatteborgerne, som vil være at sidestille med ejerne af en privat virksomhed, tilsyneladende ikke få oplysninger om det grundlag eller de forudsætninger, dette erhvervsområdeprojekt baserer sig på, endsige om den med projektet forbundne økonomi.
Det erindres, at Dragør Kommune ikke selv ejer nogen del af det område, der er planlagt omfattet af projektet, og som følge heraf heller ikke vil have nogen direkte indtægt ved et salg. Så meget desto mere burde kommunen få samtlige sine udlæg tilbagebetalt enten af de private ejere/sælgere af arealet eller af en mulig køber/investor.
Derfor må det undre, at C, A, V og M nu taler om medfinansiering af anlægsudgiften til adgangsvejen via Ryvej; i artiklen i Dragør Nyt den 22. oktober 2025 er udgiften anført til cirka 17 millioner kroner. Det skal bemærkes, at der i dette beløb ikke er medtaget udgifter til ekspropriation og arealerhvervelser omkring Ryvej samt til en nord-sydgående vejføring over lufthavnens areal. Endvidere er der ikke indeholdt udgifter til vejbelysning, omlægning af fremmede ledninger, flytning af hegn, ændring af bomanlæg og teknik. Disse forhold er tidligere skønnet at bringe de samlede anlægsudgifter til denne adgangsvej op i nærheden af 30 millioner kroner.
Det vil være helt urimeligt, hvis ikke hele denne udgift pålægges enten sælger eller køber af første etape. Dragørs skatteborgere skal fuldstændig friholdes for enhver udgift hertil. Det må være sund fornuft for alle.
Kommunen skriver nu, at »området planlægges etapevis, så udviklingen kan ske i takt med efterspørgslen.« Det kan jo umiddelbart lyde som en god og fornuftig løsning. Men denne kompromisagtige løsning fjerner fortsat ikke bekymringerne ved selve projektet og konsekvenserne heraf. Uanset om området nu planlægges etapevis, skal skattekronerne fortsat ikke bruges på at realisere projektet.
Endelig kan vi ikke lade være at spørge os selv, hvorvidt de private ejere vil være villige til at sælge ud af arealet i etaper – og risikere at forblive som ejere af den del af arealet, som udgør efterfølgende etaper? Eller vil en investor være interesseret i at købe i etaper – i modsætning til, hvis hele arealet blev købt samlet i ét hug – hvor en investor så ville skulle afvente og være afhængig af kommunens eventuelle »etapevise udvikling«? Hvilken rolle har Dragør Kommune i givet fald tænkt sig at påtage sig i denne nye problemstilling? Udstede garantier?
Vi ved godt, hvad vi som henholdsvis sælger og køber ville foretrække og arbejde benhårdt på at få realiseret.
Vi borgere i Dragør må i den grad sætte vores lid til, at politikerne har styr på deres del. Det vil være ualmindeligt uheldigt, hvis vi igen skal blive overrasket over de reelle konsekvenser ved projektet – som for eksempel da beregningerne for, hvad det i realiteten ville koste at anlægge en adgangsvej via Ryvej, blev præsenteret.








































