I lidt over et år har jeg næsten dagligt haft min gang på plejehjemmet Enggården. Min kone er ramt af sygdommen Alzheimers. Derfor bor hun her.
Det, jeg har mødt, har været en tur ind i en krog af vort velfærdssamfund, som viste sig mere broget, end jeg ventede og håbede. Der er ligesom tre spor: det umiddelbart praktiske, det faglige i forhold til beboerne og det æstetiske.
Det umiddelbart praktiske
Som pårørende var det svært at få øje på den ofte fremhævede idé om, at borgeren, som nu skulle flytte ind her, i videst muligt omfang skulle tage sit hjem med ind i de nye omgivelser, fordi det skaber tryghed.
Møblerne var godt nok hjemmefra, men systemet omkring dem og min kone var ret institutionspræget. Gardinerne blev ikke trukket fra vinduet, så lyset fik en chance; sengen blev ikke redt, og sengetæppet ænsedes ikke.
Ting og sager, som retteligt burde være ude i det store toilet- og baderum, stod rundt omkring i stuen. Dertil kom altid tre til fire store papkasser med bleer, som bare stod i indgangen, skønt der var plads til indholdet i skabene. Det var et værre roderi. Jo, det var sandelig som derhjemme.
Det var den praktiske modtagelse. Det oplevede jeg som ubehageligt. Samtidig var de mennesker, der tog imod os, venlige og imødekommende; de så bare ikke det praktiske, som jeg så det. Min kontakt til dem har siden ændret positivt på tingene, så lidt af vort hjem er kommet tilbage. Faktisk møder jeg i hverdagene stor imødekommenhed fra de fleste. Og tak for det!
Det faglige i forhold til beboerne
I demensafdelingen handler det om mennesker, der er ramt af hjernesygdom. Men her er det ikke som på en kræftafdeling, hvor der er tilstrækkeligt med både fagligt og støttende personale.
Det er, som om hjernesygdom ikke tages lige så alvorligt som eksempelvis kræft, om end der i begge tilfælde er tale om sygdomme, man kan dø af. Skønt der på Enggården er ansatte, som virkelig udfører dygtigt og fortjenstfuldt arbejde, er der også eksempler på, at viden og indsigt mangler – i visse tilfælde måske endda lysten til overhovedet at beskæftige sig med denne gruppe mennesker. Under alle omstændigheder er der et videreuddannelsesbehov her, ligesom det også handler om ledelsesansvar.
Til forannævnte kommer normeringen. Den synes fornuftig først på dagen, men aftenvagten er ikke i orden. I den afdeling, jeg kender, er der 20–21 beboere, som for de flestes vedkommende skal hjælpes med det meste. Der er fire ansatte i ugens første fire dage, men kun tre i de sidste tre, hvor den ene af de tre undertiden lånes ud til en anden afdeling.
Det forekommer hovedløst. Der er lige mange beboere, måltider, toiletbesøg og så videre på alle ugens dage. Hvorfor denne forskel?
Personalet er dyrere i weekenderne? Jo, men beboerne har behov for den samme hjælp hver dag. Og her handler det om arbejdsgiveransvar. Det er kommunen. Medarbejderne kan være pressede, så en borger ikke kan komme på toilettet, når der er behov herfor, men må vente – eksempelvis ved aftensmåltidet. Tænk lige tanken til ende.
Det er, som om man overser eller ikke har viden om, hvad et Alzheimer-ramt menneske slås med. Det giver sig undertiden udslag i bemærkninger som, at hun bare er forvirret – er gammel. Altså en, man hverken kan regne med eller skal tage alvorligt. Måske sat på spidsen, men undertiden tæt på sandheden.
Når disse mennesker synes at opføre sig grænseoverskridende eller stærkt irriterende, er det jo et råb om hjælp, som omgivelserne – de ansatte – skal evne at forstå og tage hånd om. Den Alzheimer-ramte er ikke bindegal, men stærkt søgende. Hukommelsen svigter, så vedkommendes hjerne og hele sanseapparat er på hårdt arbejde.
Min kone sagde forleden: »Det er, som om det hele er en drøm! Jeg er bange, fordi jeg er en anden end den, jeg er! Jeg er ikke rigtig!« Knivskarpe iagttagelser, som fordrer at blive taget alvorligt. Men det kræver god tid og stor tålmodighed fra medarbejdernes side.
Det handler om tilstrækkelig normering. For at tiltrække flere fagligt stærke medarbejdere er det et spørgsmål om ansættelsesvilkår – herunder løn. Tænk, om Dragør Kommune evnede at gå forrest her. Skabe forhold på området, så de veluddannede søger hertil!
Det æstetiske
Den ældste del af Enggården er faktisk et smukt byggeri med hensigtsmæssige lokaler inden døre. Af gode materialer! Dertil kommer, at der er anlagt små terrasser med udgange fra blandt andet spisestuer og mødelokale. I virkeligheden er der oprindeligt – er jeg blevet orienteret om – tale om sanseterrasser for beboerne, de ansatte og besøgende. Rum med særlige træer, blomster og buske.
Men områderne bliver ikke vedligeholdt. De ligner noget, kommunen ikke kan være bekendt at byde nogen: ukrudt, udgåede planter, tøjrester, blade fra flere efterår og så videre. En skamplet!
Sjovt nok ser der helt anderledes ud oppe ved Rådhuset, om end det kreative her er ikkeeksisterende. Men på Enggården, hos de gamle, demente og så videre, er det tilsyneladende ikke så vigtigt. De sanser og ser det jo ikke.
Kære kommune: Beboerne her er mennesker, vi som familier og samfund har rigtig meget at takke for. De har leveret varen – og så er det takken. Det kan kommunen ikke være bekendt.
Inde i spisestuerne sidder man med udsigt til skraldestativer med blandt andet madrester drivende ned ad plastikposerne. Det er virkelig appetitvækkende. Få dog de stativer ind i skabe, som kan bygges til formålet. Det behøver ikke koste en bondegård.
Og så er der alle papkasserne, som står rigtig mange steder. Tøm dem. Der er skabe til indholdet. Men få kasserne ud. Skægkræ elsker papkasser, tøj, papir og madvarer. Det er et råd, som skadedyrsbekæmpere fremfører igen og igen. En besøgende hos os kalder Enggården for »depotet«.
Er det æstetiske af god standard, betyder det rigtig meget for den enkeltes velbefindende. Det er, som om man oplever at blive taget vel imod, uanset hvilken status man har. Det handler om, at der er tænkt på, at dette sted skal være et godt sted for mennesker. Og så signalerer det samtidig, at her er styr på tingene.
Det kunne måske få en og anden til at passe godt på dem. Få én til at føle, at her er noget, vi er fælles om. Det skaber tryghed. Det rummer vel også en vis inspiration.
Ovennævnte forhold har jeg omtalt – skriftligt såvel som mundtligt – over for Enggårdens ledelse, kommunens borgmester og en direktør fra kommunens direktion.
Alle har taget meget pænt imod mig. Alle har udtrykt stor forståelse. Det er jeg taknemmelig for. Jeg kan også se positive ændringer, men der er altså lang vej igen, så på med vanten. Enggårdens beboere og ansatte fortjener det.








































