
Det skal alligevel ikke koste 100 kroner for gæster udefra at komme på Dragør Søbad. Det har et flertal i Økonomiudvalget netop besluttet og har altså dermed stemt anderledes, end man gjorde i Børne-, Fritids- og Kulturudvalget før efterårsferien.
Konservative og Liste T har ændret holdning siden mødet og ser ikke længere prisdifferentiering som en del af løsningen på de episoder med uro, der har været på søbadet i løbet af sommeren. I hvert fald ikke foreløbig.
Til gengæld var der stadig flertal for de tre andre forslag, forvaltningen har fremlagt til at styre antallet af gæster og den gode stemning på badeanstalten bedre.
Nemlig styring af kapacitet via trafiklys, øget bemanding og opsyn fra 1. maj – 31. august. Og mulighed for at ændre alle områder til fællesbad fra klokken 10 til 17 på dage med særligt pres på kapaciteten i højsæsonen. Dette er en skærpelse af beslutningen i Børne-, Fritids- og Kulturudvalget, hvor man lagde op til, at det fællesbadning først kunne oprettes fra klokken 12.
V havde gerne set prisdifferentiering
Det var Økonomiudvalgets seks medlemmer fra henholdsvis Socialdemokratiet, Konservative, Sydamagerlisten og Liste T, der stemte for at droppe prisdifferentieringen. Venstre var det eneste parti repræsenteret i Økonomiudvalget, som undlod at stemme i spørgsmålet.
Henrik Kjærsvold-Niclasen (V), formand for Børne-, Fritids- og Kulturudvalget har hele året været fortaler for, at det skal koste mere at bruge Dragør Søbad, hvis man ikke bor i kommunen.
Og han var glad for den model, forvaltningen havde foreslået, hvor Dragør-borgere skulle betale 35 kroner for en dagsbillet, mens gæster udefra skulle betale 100 kroner. Og at sæsonkort kun var muligt at købe for Dragør-borgere.
»Jeg respekterer, at flertallet ikke længere vil det her. Vi i Venstre havde gerne set prisdifferentieringen. Men vi er glade for, at der er flertal for de andre tiltag. Og så må vi jo bare håbe på, at det er nok,« siger han med henvisning til, at baggrunden for de nye tiltag, som skal gæste for næste års badesæson, jo er sat i værk på grund af, at både badegæster og medarbejdere har oplevet ubehagelige episoder med truende adfærd, støj og mangel på respekt for reglerne.
C: For mange dilemmaer ved forskellige priser
I Børne-, Fritids- og Kulturudvalget, hvor Konservative, Moderaterne, Venstre og Liste T er repræsenteret, var der ellers enighed om, at prisdifferentiering var en god ting.
Moderaternes Lisbeth Dam Larsen har dog senere slået højlydt på tromme for, at der ikke bør laves prisdifferentiering, og at det i øvrigt er problematisk at indskrænke den tid, hvor man har kønsopdelte badezoner og dermed kan nøgenbade.
Kenneth Gøtterup forklarer, at der er flere grunde til, at i hvert fald Konservative har skiftet holdning.
»Det, vi kan se, der virkede allerede i sommer, var, da vi gav mulighed for at gøre det hele til fællesområder i de perioder, hvor der var mest tryk på. Derfor mener vi, at det er noget af det vigtigste at få fokus på,« forklarer han.
»Da vi bad forvaltningen komme med forslag til at løse de problemer, der har været på søbadet, var prisdifferentiering jo en af dem. Det bakkede vi op om, men nu kan vi se, at prisdifferentieringen giver nogle dilemmaer, vi ikke havde tænkt godt nok igennem. For eksempel havde vi ikke tænkt over dilemmaerne i, at de forskellige priser også rammer, hvis man har besøg udefra og vil ned på søbadet. Eller hvis man har kolonihavehus i Dragør og plejer at bade her,« siger han yderligere.
Håber det virker – ellers skal temaet op igen
Kenneth Gøtterup bekræfter, at de dermed har lyttet til den debat, der især har bølget på de sociale medier og har taget mange af kommentarerne til sig.
»Vi har været ude i at se på, hvordan man eventuelt kunne regulere sig ud af det her, så prisdifferentieringen ramte rigtigt, men det vil blive for tung en administrativ opgave. Så nu må vi se på, om de tiltag, vi har besluttet, er nok. Og ellers må vi tage det op igen efter næste badesæson,« siger han.
Den endelige beslutning om de nye tiltag på søbadet – herunder prisdifferentiering – skal tages i kommunalbestyrelsen torsdag den 30. oktober, men borgmesteren forventer, at beslutningen »holder hele vejen hjem.«




























