Dette er et debatindlæg. Det er udelukkende udtryk for skribentens holdning. Al debat i Dragør Nyt skal leve op til vores retningslinjer om god debatskik.

Vi har modtaget:

Brita Sommer, tidligere ejer af Øresunds Alle 67

16. oktober 2025 12.36

Kommunens uprofessionelle håndtering af byggesagen på Øresunds Alle 67 er nu afsluttet efter ni års tovtrækkeri. Der er indgået et forlig med Dragør Kommune på i alt syv millioner kroner. Mine rådgivere anbefalede mig at fortsætte sagen mod kommunen med henblik på at få dækket mit fulde tab, der er betydeligt højere. Men jeg har ikke flere kræfter til at kæmpe for min ret. 

Jeg har hidtil ikke udtalt mig til pressen vedrørende sagen, men har fulgt med i de mange skriverier og kommentarer, der har været undervejs. De har ikke alle været korrekte, nogle endda direkte usande, og jeg mener derfor, at borgerne i Dragør har krav på at få den korrekte version af sagens forløb. Det er trods alt deres penge, som kommunen unødigt har formøblet.

Sagens forløb i korte træk

I 2015 fik jeg udarbejdet nogle skitser til huset på Øresunds Alle 67, der blev forelagt og drøftet med den daværende chef for Teknik og Miljø (i dag Center for Plan, Teknik og Erhverv). Der var umiddelbart ingen indvendinger til de forelagte skitser. Endelig stillingtagen kunne naturligvis først ske, når der var indsendt en ansøgning om byggetilladelse med de færdige tegninger.

Det skete i 2016, og vi fik efterfølgende en byggetilladelse.

Kommunen havde i mellemtiden sendt projektet i høring hos de relevante naboer og genboer, heriblandt genboen på den anden side af Øresunds Allé.

Modstanden mod mit byggeri bundede i, at han ville miste sin sundudsigt fra førstesalen. Han følte sig derfor foranlediget til at være primus motor for mange usædvanlige tiltag, blandt andet en indsamling af underskrifter, i håb om at få stoppet byggeriet. Han kontaktede stort set alle på Øresunds Alle for derved at camouflere sin personlige interesse: havudsigten. Vil man sikre sig havudsigt, skal man ikke købe et hus i anden række.

Der blev udvist stor opfindsomhed i forbindelse med rækken af klager, der blev fremsendt til kommunen med genboen som pennefører. Her kan nævnes nogle af klagegruppens påstande:

  • Højdegrænseplanet var overtrådt.
  • Huset skulle placeres på langs af grunden og ikke på tværs.
  • Projektet afskærmede hele kystlinjen.
  • Huset adskilte sig fra andre huse på vejen.
  • Huset var bygget for tæt på skellet.
  • Huset var i to plan og ikke i halvandet plan.
  • Der blev klaget over indbliksgener.
  • Endvidere blev der stillet krav om økonomisk erstatning på samlet en million kroner, hvis kommunen fastholdt byggetilladelsen.

Kommunen afviste alle klager og fastholdt den givne byggetilladelse, hvorefter klagegruppen indsendte sagen til Planklagenævnet.

Derefter gik cirka 15 måneder med dialog mellem nævnet og Dragør Kommune, uden at der blev opnået enighed.

Planklagenævnet udtalte, at huset visuelt bar præg af at være et to-plans hus. Det skal nævnes, at Planklagenævnet arbejdede ud fra skøn og ikke fastlagte regler. Planklagenævnet har aldrig besigtiget ejendommen. De sad i Viborg og vurderede på fotos og tegninger. For øvrigt blev alle andre klager afvist.

Planklagenævnet meddelte i deres afgørelse, at kommunen var i deres gode ret til at dispensere og dermed lovliggøre byggeriet. Formentlig fordi de vurderede, at kommunen ikke havde lavet en alvorlig fejl i forbindelse med deres udstedelse af byggetilladelsen til ejendommen.

I den tid, Planklagenævnet behandlede sagen, fortsatte byggeriet, idet mine rådgivere løbende kontaktede kommunen, såvel skriftligt som telefonisk, for at sikre, at byggeriet kunne fortsætte. Svaret var: I har en byggetilladelse, så naturligvis kan I bygge videre. I værste fald ville kommunen kunne dispensere.

I forløbet blev jeg kontaktet af en tidligere medarbejder i Teknik og Miljø, der bad mig sende en skriftlig ansøgning om dispensation. I første omgang ville jeg ikke efterkomme dette ønske, da det ikke var mig, der havde lavet en fejl, men kommunen. Jeg blev dog overtalt, da det blev påpeget, at det »alene var en formsag, som skulle godkendes i kommunalbestyrelsen, og så var sagen lukket.« Men det krævede en ansøgning fra mig.

Den daværende kommunaldirektør og forvaltningen udarbejdede derefter en anbefaling til kommunalbestyrelsen.

Derudover udfærdigede kommunens egne jurister og deres eksterne advokat en lang redegørelse, hvor konklusionen og anbefalingen var, at kommunen skulle dispensere, da de ellers med stor sandsynlighed ville blev idømt en erstatning til bygherre for deres fejlagtige byggetilladelse og de omkostninger, det allerede havde medført.

Meget overraskende fulgte kommunalbestyrelsen ikke forvaltningens, juristernes og den eksterne advokats anbefaling og afviste den dispensationsansøgning, kommunens forvaltning havde bedt mig om at indsende. Liste C, T, og V stemte imod.

Det gav indtryk af, at den daværende kommunalbestyrelse så sig bedre i stand til at træffe en sådan afgørelse end juristerne og fagfolkene i forvaltningen. 

Efter en lang dialog mellem advokater, kommunen og mine rådgivere blev sagen endnu en gang behandlet i kommunalbestyrelsen, og den følgende dag modtog jeg en mail fra kommunaldirektøren om, at sagen var behandlet på et lukket møde i kommunalbestyrelsen, og dispensationen var nu givet. Det var tilsyneladende gået op for kommunalbestyrelsen, at de havde skudt sig selv i foden.

Klagegruppen anlagde sag mod kommunen i Københavns Byret med henblik på at få omgjort Planklagenævnets afgørelse om ret til dispensation, ligesom de stillede krav om erstatning, Denne sag tabte kommunen i byretten, hvorefter den ankede dommen til Østre Landsret. Også her tabte kommunen sagen.

Efterfølgende modtog jeg en række ubehagelige skrivelser fra kommunen med varsel om politipåbud, dagbøder med videre, hvis ikke huset omgående blev lovliggjort. Jeg meddelte, at jeg ville være indstillet på »lovliggøre« det hus, der reelt var opført på et lovligt grundlag, men det forudsatte, at kommunen afholdt enhver udgift i den forbindelse eller i det mindste stillede garanti derfor. Det ville de ikke.

Efter måneders drøftelser fastholdt kommunen, at jeg skulle udfærdige forslag til en egentlig lovliggørelse. Jeg bøjede mig i min frustration og indsendte flere arkitektforslag, der mundede ud i et forslag til ændring af huset, som kommunen ville acceptere. Omkostningen til en sådan lovliggørelse var et ganske betydeligt millionbeløb. Dertil kom, at husets værdi ville falde betragteligt.

Dragør Kommune fastholdt, at jeg skulle stå for finansiering, projektering og gennemførelse af den ombygning, de kunne godkende. De ville derefter tage stilling til erstatningsspørgsmålet. Men jeg hverken kunne eller ville stå for en ombygning, der var et resultat af kommunens fejl, uden en garanti for at de ville dække alle omkostninger.

Jeg havde derefter kun ét valg – at sælge huset. Valuarvurderingen på huset var 28 millioner, som det stod og oprindeligt var bygget. Huset blev solgt for 20,1 million, idet køber overtog forpligtelsen til lovliggørelsen. Jeg er flyttet til en anden kommune til trods for, at jeg har været glad for at bo i Dragør i en meget lang årrække. Årsagen til min flytning er vist til at få øje på.

Alle har tabt i denne sag

Genboen fik ikke sin udsigt over Øresund, da det nye byggeri også blokerer for udsigten. De øvrige i klagegruppen fik ikke den erstatning, som de mente sig berettigede til.

Kommunens omdømme har lidt et knæk. Dragørs borgere har mistet over ti millioner, som kunne være brugt på noget mere fornuftigt til glæde for alle byens borgere. Kommunens forvaltning har været belastet med hundredvis af unødige timer.

Miljøet har betalt en høj pris. Huset er stort set revet ned, hvilket den nye ejer naturligvis er i sin gode ret til.

Jeg har tabt et betydeligt millionbeløb, men værst af alt er, at jeg har mistet næsten ti år af mit liv.

Jeg accepterer, at en kommune kan lave fejl. Men at Dragør Kommune ikke ville indrømme sine fejl i første omgang, er ganske uanstændigt og meget langt fra »rettidig omhu«.

Kommunen burde have reageret, da de fik den første klage fra klagegruppen, her tænker jeg specielt på indsigelsen om, hvorvidt huset kunne vurderes til at være et to-plans hus. Dette burde forvaltningen have undersøgt nøje og om nødvendigt straks have stoppet byggeriet, indtil man var sikre i sin sag.

Senere, da Planklagenævnets afgørelse kom, skulle kommunalbestyrelsen naturligvis have dispenseret som anbefalet af deres jurister. Så havde det ikke kostet nogen noget overhovedet.

Hvis jeg fortsat var borger i Dragør Kommune, ville jeg rejse en debat om, hvorvidt de politikere, der stemte imod dispensationen, burde stilles personligt til ansvar. Når et kommunalbestyrelsesmedlem handler mod bedre vidende og på trods af det faktum, at de er bekendt med, at deres afgørelse vil få økonomiske konsekvenser, så pådrager de sig et ansvar, som en bestyrelsesforsikring næppe vil dække. Det er en kommunalbestyrelses fornemste opgave at undgå unødige omkostninger i enhver sag. Her har de i den grad svigtet formålet med deres virke.

Min vrede og skuffelse over kommunalbestyrelsens håndtering af sagen og de personlige og økonomiske omkostninger, jeg har betalt gennem forløbet, ville jeg sædvanligvis have håndteret i eget regi.

Dette indlæg var smidt i papirkurven, hvis Dragør Kommune ved sagens afslutning havde haft format til at beklage sagens forløb over for mig. Men det har de desværre ikke.

Mere Dragør Nyt:

LEDER:

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 20.30

Naboskab er oftest noget, vi kun forholder os til, når det er i top eller er gået i hårdknude.

Når vi bliver rørte og taknemlige, fordi vi altid kan låne en hækkesaks og en kop sukker. Lader børnene løbe ind og ud mellem haverne. Og har tid til en snak eller hjælp med indkøb, når en nabo går igennem en svær periode.

Og når det er helt omvendt. Når vi er i krads konflikt med naboen (som mere end hver tredje af os har været ifølge en Megafon-undersøgelse for TV2 sidste år). Når bare synet af naboen får blodet til at rulle på grund af uenighed om støj. En hæk, der er for høj eller lav. Eller et…

Tim Panduro

6. juni 2026 14.12

Niels Neergaard 80 år Tim Panduro (3).jpg
Niels Neergaards liv er fuldt af musik. Billedet af Louis Armstrong fik han i en boghandel i barndommens Nykøbing Falster, og det har fulgt ham lige siden. Foto: Tim Panduro

De to basuner hænger på hver deres stativ ved terrassedøren i huset på Stationsvej. Niels Neergaard, der onsdag den 27. maj fyldte 80 år, har stadig de messingblanke, langstrakte musikinstrumenter lige ved hånden. Og selv om han for længst har ramt pensionsalderen, står basunerne ikke til pynt.

Programmet for sommerens koncerter med Jazz7tetten, som han har spillet med de seneste år, er for længst lagt. Og hjemme er han i gang med at lave nye arrangementer af de klassiske højskolesange »Solen er så rød, mor« og »Tit er jeg glad«.

Ingemanns sang handler om en ungdomsforelskelse, men Niels…

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 07.22

I april fremlagde Venstre, Konservative og SF deres fælles forståelsespapir, som tegnede stregerne for plejehjemmet Enggårdens fremtid.

Sammen danner de tre partier et stort flertal for at omdanne Enggården til en selvejende institution og begynde forhandlingerne om en driftsaftale med OK-Fonden.

Forslaget skulle dog politisk behandles for at kunne sættes i værk. Og da sagen var på Ældre- og Sundhedsudvalgsmødet torsdag den 7. maj, stemte Liste T og Socialdemokratiet imod. Og Liste T brugte sin ret til at begære sagen i kommunalbestyrelsen, hvilket der ellers ikke var lagt op til, at den…

Tim Panduro

5. juni 2026 20.11

Tennis (3).jpg
Så elegant tog det sig ud, når der blev spillet tennis i Dragør førhen. Billedet er formentlig fra klubbens første år. Foto fra Historisk Arkiv Dragør

I de engelske slotshaver og rigmandsparker opstod der et nyt tidsfordriv i slutningen af 1800-tallet; tennis, en sport inspireret af et gammelt fransk spil, men i en helt ny form, der hastigt spredte sig fra adel og industrimillionærer og ud til det bedre britiske borgerskab.

I Danmark, hvor der gennem en del år havde været en fascination af alt britisk, fattede man også hurtigt interesse for sporten. Blot seks år efter at den første officielle turnering med moderne regler blev holdt i England, introducerede Københavns Boldklub sporten i Danmark i 1883. Herfra spredte den sig ud i landet.

Liges…

DEBAT:

Henrik Kjærsvold-Niclasen og Thomas Olsen, medlemmer af kommunalbestyrelsen for Venstre samt Erik Skovgaard Nielsen, formand for Venstre i Dragør

5. juni 2026 19.34

Den nye 10-årige økonomiske analyse, som netop er blevet drøftet på kommunalbestyrelsens budgetseminar, viser, at Dragør står over for en alvorlig, men håndterbar udfordring. Faldende befolkningstal, flere ældre og store anlægsopgaver vil presse kommunens økonomi i de kommende år.

For Venstre i Dragør er konklusionen klar: Dragør Kommune skal forblive en selvstændig kommune. Men selvstændighed kræver mere end gode intentioner. Det kræver en plan, en stærk økonomi og politisk vilje til at prioritere i tide.

Vores lokale demokrati, nærheden til borgerne og muligheden for at træffe beslutninger…

Thomas Mose

5. juni 2026 14.08

Kenneth Gøtterup-2.jpg
Kenneth Gøtterup fortalte om sin anden periode som borgmester. Foto: TorbenStender

Borgmester Kenneth Gøtterup besøgte mandag den 18. maj Dragør Borgerforening i Beghuset, hvor han fortalte om de første knap 150 dage af sin anden periode som borgmester.

Aftenen handlede både om konkrete kommunale sager og om det daglige arbejde på rådhuset. Kenneth Gøtterup gav de fremmødte et indblik i, hvordan sager behandles i kommunen, og hvordan beslutninger ofte bliver mødt af forskellige holdninger blandt borgerne.

Et af emnerne var samarbejdet i byrådet. Borgmesteren fortalte, at den politiske gruppe bag ham råder over et absolut flertal, men at der har været en bevidst beslutning om ikke at bruge flertallet som udgangspunkt. Samtidig erkendte han, at der i enkelte tilfælde har været behov for at gøre brug af mandatet for at få truffet beslutninger.

De fremmødte fik dermed ikke blot en gennemgang af aktuelle sager, men også et indblik i de politiske overvejelser bag beslutningerne på rådhuset. Alt i alt blev det, som Per Larsson fra Dragør Borgerforening beskriver det, en såvel interessant som hyggelig aften.

Kenneth Gøtterup-3.jpg
Foto: TorbenStender

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 11.05

DSC_2339.NEF
Sparring og fællesskab med de andre gartnerier og lokale fødevareproducenter. Og mulighed for flere elevpladser, billig jordleje og regnskabshjælp. Det er nogle af de ting, Amalie Agth Østergaard Sørensen håber, der kommer ud af kommunens nye fødevaresats. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Der er mange grunde til, hvorfor det er en god idé at satse mere på lokal fødevareproduktion og gastronomi i Dragør. Det mener Amalie Agth Østergaard Sørensen, der er nyuddannet gartner og nyudsprunget iværksætter med et lille gartneri i Store Magleby.

Hun har allerede indgået samarbejde med Hollændergårdene om at have en vejbod med grøntsager hos dem – og med Kongeskov Keramik nede på Kongevejen om at levere afskårne blomster.

Men hun tror, et større fællesskab med de andre gartnerier og landbrug og mere støtte fra kommunen kan få stor betydning for ikke bare hende, men mange andre.

»Det er et…

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 06.08

De mange lækre grøntsager, blomster og frugt, der bliver produceret i Dragør Kommune, kan blive til lækre retter – begge dele skal fejres i en høstfest og en helt ny indsats på fødevare- og gastronomiområdet. Arkivfoto: TorbenStender

Den 11.–13. september er der høstfest i Dragør igen. Konceptet blev afprøvet allerede sidste år, men i år har kommunen skruet op for ambitionerne. Der skal gang i den fest. De lokale fødevareproducenter inviteres til at sælge deres varer fra boder på havnen og holde åbent hus på gårde og gartnerier for at fortælle om deres produktion. Og byens spisesteder opfordres til at lave særlige menuer på baggrund af lokale råvarer.

Høstfesten er foreløbigt det mest konkrete billede på, hvordan Dragør Kommune vil følge op på sin nye erhvervsstrategi, der har lokale fødevarer og gastronomi som et af sine…

Thomas Mose

4. juni 2026 20.16

Standhaftige Tingsoldat-4.jpg
Den standhaftige tinsoldat bringes ud på en farefuld rejse for at få den smukke danserinde. Foto: TorbenStender

Børnebiblioteket på Dragør Bibliotek dannede lørdag den 30. maj ramme om en levende udgave af H.C. Andersens klassiske eventyr Den standhaftige tinsoldat. Her opførte Andersens Kuffert Teater historien om den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde.

Historien følger den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde, som han tror ligner ham selv. Da en trold gør krav på danserinden, bliver soldaten sendt ud på en farefuld rejse gennem blandt andet kloakker og havnemiljøer, før han vender tilbage til børneværelset, hvor han igen møder danserinden. Men troldens trusler er ikke forsvundet.

Standhaftige Tingsoldat.jpg
Andersens Kuffert Teaters forestilling henvendte sig til de 3–9 årige. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Peter Læssøe (medlem af kommunalbestyrelsen for Liste T), Annette Nyvang og Sanne Rossen (medlemmer af Liste T’s bestyrelse)

4. juni 2026 19.28

Når der skal findes så mange penge i skolernes budgetter, er man nødt til at spare bredt.

For eksempel bliver skoleballet på Nordstrandskolen afskaffet. Det er en aften, som mange børn har glædet sig til i månedsvis, og som for nogle bliver et af de minder fra skoletiden, de tager med sig videre i livet. Andre steder vil besparelserne ramme aktiviteter, materialer, støttefunktioner og det pædagogiske arbejde. Det er alt det, der gør en skole til mere end blot et sted, hvor børn opbevares mellem klokken 8 og 15.

Fanget i et lukke kredsløb

Besparelserne skyldes ikke, at skolerne har fået færre…

Tim Panduro

4. juni 2026 13.52

Joakim Thørring Dragør Tennis Tim Panduro (1).jpg
Joakim Thörring er glad for at være formand for en velfungerende tennisklub, men har også drømme for klubbens fremtid. Foto: Tim Panduro

Med omkring 550 medlemmer er Dragør Tennis en af de helt store idrætsklubber i kommunen. Og når den i den kommende weekend markerer 100-året for sin grundlæggelse, er det med både gode minder – og stærke ønsker for fremtiden.

Klubben, der holder til på Engvej, er travl, selv på en hverdagsformiddag. Her er det hovedsageligt seniorer, der fylder på banerne, men aldersspredningen er stor blandt klubbens medlemmer, fortæller Joakim Thörring, der er formand for Dragør Tennis.

»Det er en særdeles velfungerende klub, og vi har både en stor gruppe juniorer og en rigtig stor gruppe +55’ere,« siger…

Tim Panduro

4. juni 2026 10.58

Nybyg Søndre Tangvej Tim Panduro (12).jpg
Der er gang i boligbyggeriet på Søndre Tangvej. En etageejendom er taget i brug, og en anden er undervejs. Arkivfoto: Tim Panduro

Med udsigt til et faldende indbyggertal og stadigt flere ældre borgere, er der behov for at få flere skatteborgere til byen. Ellers vil der være færre penge til kommunens ydelser over for borgerne.

Sådan er konklusionen i hovedtræk fra Dragørs borgmester Kenneth Gøtterup ovenpå et ti-årigt fremtidsoverblik over befolkningsudvikling og mulige budgetter i kommunen. Overblikket viser, at befolkningstallet vil falde overordnet, mens antallet af ældre vil stige. Det kan betyde flere udgifter til ældrepleje – og færre skatteydere til at betale dem.

Tallene er udarbejdet af Dragør Kommunes egen…

Tim Panduro og Kirsten Marie Juel Jensen

4. juni 2026 06.03

Som Dragør Kommune ser ud i dag, tæller den 14.474 indbyggere. Men i 2036 vil der være fire procent færre – nemlig 13.884.

Sådan lyder det i kommunalbestyrelsen, der netop har godkendt den befolknings- og elevtalsprognose for 2026–2036, som rådgivningsfirmaet COWI har udarbejdet i samarbejde med forvaltningen.

Det lyder måske ikke som den store ændring. Men konsekvenserne kan være store.

Prognosen bliver et vigtigt grundlag for budgetlægningen for 2027–2030, men også for den mere langsigtede 10-årige økonomiske plan, som kommunalbestyrelsen har besluttet sig at arbejde efter.

»Når situationen…

Thomas Mose

3. juni 2026 20.32

1000036170.jpg
Man kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde malerier på udstillingen. Privatfoto

Naturens mange former og farver er omdrejningspunktet, når kunsteren Gigi Gigja udstiller sine værker i Dragør Havnegalleri på Strandgade 36 fra fredag den 5. juni til torsdag den 11. juni.

I malerierne er det livet i alle dets former, der er i fokus. Motiverne spænder fra mennesker og dyr til blomster, og publikum kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde skildringer af elefanter og løver. Udstillingen inviterer samtidig gæsterne til at rette blikket mod naturens skønhed og de forandringer, der hele tiden sker omkring os.

Ved siden af malerierne kan besøgende også opleve smykker fra brandet Don’t Worry Dolly. Her er der fokus på farverige designs med håndvævede miyukiperler samt øreringe fremstillet med shell- og ferskvandsperler.

Udstillingen åbner med fernisering fredag den 5. juni klokken 13 til 18. Herefter er der åbent lørdag og søndag fra klokken 11 til 18, mandag til onsdag fra klokken 13 til 18 samt torsdag fra klokken 13 til 16.

1000036173.jpg
Gigi Gigja er tilbage i Dragør Havnegalleri, hvor hun udstiller fra fredag den 5. til torsdag den 11. juni. Privatfoto

Vi har modtaget:

Ditte Pepper, forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening

3. juni 2026 19.28

Jeg er ikke imod vejarbejde. Broer skal vedligeholdes. Kabler skal lægges. Veje skal repareres. Det er nødvendigt for, at København kan fungere – også i fremtiden.

Som borger på Amager og forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening er det svært at få øje på den samlede plan bag de trafikale udfordringer, vi oplever lige nu.

Københavns Kommune har selv skrevet, at Amager i 2026 og de kommende år vil være berørt af mange samtidige anlægsprojekter. Kommunen anerkender samtidig, at flere større projekter falder i samme periode, og at det vil give betydelige trafikale udfordringer.

For nylig…

Tim Panduro

3. juni 2026 13.48

Lufthavnsmøde maj 2026 Tim Panduro (11).JPG
Lufthavnens direktør Christian Poulsen tog imod spørgsmål fra publikum. Foto: Tim Panduro

Modsætninger mødtes onsdag aften, da Københavns Lufthavn havde indbudt til nabomøde i Hangar 145 i det, der engang var landsbyen Maglebylille. Men det var ikke kun sød musik, der opstod i mødet. Tonen blev til tider skurrende i mødet mellem borgere fra lokalområdet og repræsentanter fra lufthavnen.

Mødet i den gamle hangar trak omkring 150 borgere fra Dragør, Tårnby og den københavnske del af Amager, der havde sat den solbeskinnede aften af til at diskutere lufthavn. Journalisten Nynne Bjerre var indskrevet som moderator, og lufthavnens direktør Christian Poulsen var veloplagt, da han i hvid…

Kirsten Marie Juel Jensen

3. juni 2026 11.06

Krudthuset på Bachersmindevej er et helt særligt sted. Det lader alle politikere i kommunalbestyrelsen – og sikkert de fleste borgere i kommunen – til at være enige om.

Hvad det skal bruges til, har der dog været mange forskellige holdninger til gennem tiden.

Sidste år blev krudthuset sat til salg, uden at man fandt en køber til den fredede og historiske bygning på den 3.223 kvadratmeter store grund, som foreløbigt er ejet af Dragør Kommune.

Men nu er huset og grunden genudbudt. Og ud over at man i udbudsmaterialet beskriver, at der er plads til maksimalt tre boliger, stilles der også krav om,…

Tim Panduro

3. juni 2026 05.42

Dommen på syv måneders fængsel til en nu 30-årig årig mand fra Tårnby Kommune, der i maj blev dømt for et trafikdrab i Store Magleby, ligger fast.

Anklagemyndigheden har valgt ikke at anke dommen, der faldt tirsdag den 12. maj. Allerede på domsdagen valgte den 30-årige at modtage dommen efter en kort samtale med sin forsvarer. Og med anklagemyndighedens beslutning er dommen derfor endelig.

Den 30-årige blev dømt for en ulykke i april sidste år. Her kørte han en UTV – et lille terrængående køretøj – og ramte en 68-årig kvinde, der sammen med sin mand var på vej på cykel i retning af Dragør.

Påkør…

Thomas Mose

2. juni 2026 20.28

MariStav.jpg
De to kunstnere MariStavs og Nanna Svane Theisen udstillede i de sidste dage i maj deres kunst i Dragør Baadeværfts gamle hal på Dragør Havn. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Anni og Steen Olsen, Fasanvænget 78

2. juni 2026 19.47

Vi har nu boet her i dejlige Dragør i 55 år, hvor vi 1970 lod vor Schwanenflügel villa bygge. 

Vi har altså set på dette grimme skilt siden 1969, da vi købte vor grund.

Vi har påtalt det flere gange, men intet er sket. Så vi håber, at det kommer til at ske nu.

Med venlig hilsen
Anni og Steen Olsen

Unknown.jpeg
Dragør Kommune har planlagt at udskifte vejskiltene i dele af kommunen. Privatfoto