Egentlig er det en uskik at diskutere hinandens troværdighed offentligt.
Men borgmesteren skriver i sit læserbrev »Ansvarlig sikring versus påstand om vandpjaskeri« den 17. september 2025 om kystsikringen: »Samtidig vælger Liste T desværre at komme med urigtige oplysninger.«
Det ukorrekte skulle bestå i denne sætning: »Liste T undlader bevidst at fortælle, at statens forundersøgelse peger på, at der skal startes dér, hvor behovet er størst – og det er i den sydlige ende, altså hvor Dragør ligger.«
I vores optik er dette udsagn bevidst vildledning af borgerne. Forklaringen kan dokumenteres med et notat fra forvaltningen med titlen »Stormflodssikring af København – Aktuel status«, dateret den 15. september 2025.
Følgende informationer er af særlig interesse: »Staten har udpeget en stormflodsport ved Kalveboderne og lufthavnsdiget (bag Dragør) som de mest presserende delstrækninger for at øge beskyttelsen af kritisk infrastruktur. Det er disse delstrækninger, som Sund & Bælt gennemfører miljøkonsekvensvurderinger for i løbet af de kommende år, med bistand fra eksterne konsulenter.«
Der står endvidere: »Borgmestre i København, Tårnby, Hvidovre og Dragør deltog den 9. september 2025 i møde med transportministeren og miljøministeren. Her blev statens finanslovsudspil bekræftet, herunder blev det tydeliggjort, at de løsninger, som staten ved Sund & Bælt undersøger, ikke direkte omfatter løsninger, hvor Dragør indgår.«
Hvorfor vil borgmesteren lade borgerne tro, at beskyttelsen af Dragør står i første række, når han har deltaget i et møde, hvor det blev skåret ud i pap, at beskyttelsen af Dragør netop ikke anses for presserende?
Kenneth Gøtterup skriver desuden: »Planen er også, at vi kan være færdige i 2030–2031. Liste T påstår, at vi først kan være færdige i 2045–2060, hvilket er helt forkert og i modstrid med de oplysninger, Liste T selv har fået fra forvaltningen.«
Hertil er at sige, at oplysningen om, at det statslige projekt med en ydre løsning først ventes færdigt hen mod 2060, ikke stammer fra forvaltningen, men fra Sund og Bælt. Vi har i læserbrevet modereret det til 2045–2060.
Det er nok udtryk for en utidig optimisme. Men at forestille sig, at den ydre løsning vil kunne stå færdig i 2031, må stå for borgmesterens egen regning, og det fremstår som værende kendetegnende for borgmesterens manglende dømmekraft i store projekter.
Den ydre løsning pløjer sig gennem Natura 2000-beskyttede områder, som myndigheder (heller ikke Dragør Kommune) ikke må gøre vold på uden særlig tilladelse fra EU.
En tilladelse, som det erfaringsmæssigt tager år at opnå, og som Dragør Kommune næppe vil kunne opnå, fordi der er et alternativ, som giver samme beskyttelse (en 100-års hændelse ved en vandstand som forventet i 2075) uden at gøre skade på Natura 2000-beskyttede områder.
Og så er der økonomien
Der er faktisk også uenighed om økonomien.
Borgmesteren skriver, at investeringen for den indre løsning er på 400 millioner kroner. Det tal kan vi ikke genkende. På budgetseminaret redegjorde kommunens konsulent for, at sikringen af strækningen fra lufthavnen til Søvang (etape 2) vil koste 140 millioner kroner i 2025-priser. Hvor kom de 400 millioner kroner lige fra?
De 140 millioner kroner for den indre løsning for etape 2 skal ses over for en pris for de samme strækninger med en ydre løsning på i alt halvanden milliard kroner. Altså milliarder, ikke millioner.
Det er på baggrund af miljøhensynet, forsinkelsen af anlægget og økonomien, at Liste T synes, at det er spild af penge, at borgmesteren og hans flertal vil bruge 3,3 millioner kroner til udarbejdelse af et dispositionsforslag for den ydre løsning.
Eik Dahl Bistrup opgav sit vandland. Liste T håber, at også Kenneth Gøtterup vil give afkald på sit vandland. Vi har tillid til, at borgmesterens flertal vil bakke ham op, hvis han træffer denne beslutning.
Der er flere interessante oplysninger i notatet fra den 15. september 2025: »Dragør Kommune har meddelt de øvrige 4 kommuner, at kommunen planlægger at afsætte 0,4 millioner kroner årligt over en otteårig periode (2025–2032) til at indgå i den tværgående koordinering mellem Sund & Bælt og de øvrige tre kommuner med begrundelsen om, at Dragør selv udarbejder dispositionsforslag og miljøkonsekvensvurderinger, som er igangsat i det lokale projekt.«
Hvorfor skal vi bidrage med yderligere 3,2 millioner kroner til koordineringsopgaver, hvis vores eget dige allerede er færdigt i 2030?
Kan borgmesteren bare forpligte Dragør Kommune otte år frem i tiden, uden at det har været besluttet politisk? Vi håber, at borgmesteren vil redegøre for sin hjemmel til at træffe denne beslutning uden om kommunalbestyrelsen.
Venlig hilsen,
Annette Nyvang, Ann Harnek og Peter Læssøe, medlemmer af kommunalbestyrelsen for Liste T, samt Kristine Bak, formand for Liste T








































