
»Når du kigger ud af vinduet her, kan du se havnen. Derude, længere henne ad kysten, ligger Søvang. Det vil alt sammen være under vand, hvis der kommer en stormflod.«
Venstres borgmesterkandidat Henrik Kjærsvold-Niclasen malede med den store pensel, da han fredag havde sin partifælle fra Christiansborg, transportminister Thomas Danielsen, på besøg i Dragør.
Ministeren havde afsat en halv time til sit besøg, der foregik i en utraditionel setting – nemlig på den tidligere lodsstation og i toppen af lodstårnet med dets vidtstrakte udsigt over både land og vand.
Transportministeriet er et af flere ansvarlige ministerier for den kystsikring af Storkøbenhavns infrastruktur, der er planlagt som led i et statsligt projekt.
Dragør er med i en særlig rolle – for mens infrastrukturen skal beskyttes op til helt ekstreme hændelser, er den planlagte beskyttelse i de kommunale projekter, som kører sideløbende med det statslige, sat efter en såkaldt 100-års hændelse, som den vil se ud i 2075.
Ikke kun de truede, der bør betale
Formålet med det lokale besøg var – selvfølgelig ud over at skabe opmærksomhed for de lokale partifæller i Dragør i forbindelse med valgkampen – at høre om de lokale bekymringer for kystsikringen. Ikke mindst finansieringsmodellerne.
I dag er det sådan, at det såkaldte nytteprincip er gældende. Det betyder, at de, der får nytte af kystsikringen, skal betale for den. Ejere af kystnære boliger med høj ejendomsværdi skal således betale mere end ejere af mere højtliggende boliger inde i landet.
Det er en uholdbar løsning, mener Henrik Kjærsvold-Niclasen, der påpegede, at 43 procent af Dragør Kommunes bygninger vil stå under vand ved en ekstremhændelse.
»Nytteprincippet er noget møg. En løsning kan være statsgaranterede lån eller betaling via skatten, eller om det for eksempel skal være en betaling via skatten, som når man betaler for rottebekæmpelse,« sagde borgmesterkandidaten til ministeren, der også fik et lokalt bud på nogle andre udfordringer.
Beskyttelse frem for ålegræs
Fredninger, vandrammedirektiv og Natura 2000-beskyttelse, kan nemlig også stå i vejen, mener Henrik Kjærsvold-Niclasen, der blandt andet peger på beskyttelse af ålegræs som en udfordring for at få etableret en hurtig kystbeskyttelse.
»Jeg har ikke lyst til at være ham, der siger til borgerne efter en oversvømmelse, at vi står med 43 procent af ejendommene i hele Dragør oversvømmede, men at vi kan glæde os over, at vi har bevaret ålegræsset i Øresund.«
Thomas Danielsen var ikke afvisende over for holdningerne.
»Jeg synes, det er fedt at kunne få et overblik. Dine inputs er med i vore overvejelser, og vi er i proces med flere tværministerielle sager. Vi har en ekstraordinær situation, og der skal findes løsninger,« hed det fra transportministeren, der også opfordrede til samarbejde.
»Det er helt oplagt, at vi skal have tæt dialog om det kommunale projekt og det statslige, så vi kan sikre et fremtidigt samarbejde.«
Dragør ønsker ikke 1.000 års beskyttelse
Efter mødet uddybede Thomas Danielsen et par af sine synspunkter – blandt andet sin holdning til den lokale situation i forhold til oversvømmelsesrisikoen.
»Vand kan være helt forfærdeligt. Det gør indtryk, når jeg bliver inviteret herud for at se på en af de vigtigste dagsordener inden for mit område,« sagde Thomas Danielsen til Dragør Nyt.
Du blev opfordret til at gøre op med nogle af reglerne for naturbeskyttelse. Er det noget, du vil tage med videre?
»Jeg har som minister ansvar for det praktiske og anlægsmæssige. Men jeg tager det med til de fremtidige drøftelser, for det er en vigtig afvejning. Vi skal finde nogle gode løsninger. Det blev sagt nogle gange i dag, at det ikke er et spørgsmål om, hvis oversvømmelserne kommer, men hvornår, og det er jeg enig i.«
Hvor lander Dragør i forhold til det storkøbenhavnske kystsikringsprojekt, når Dragør ikke har kritisk infrastruktur?
»Den statslige infrastruktur skal beskyttes mod en 1.000 års-hændelse, og det ønske har jeg ikke hørt fra Dragør, hvor man taler om en 100-års hændelse. Vi skal tænke sammenhængen igennem, men det kræver, at vi drikker nogle flere kopper kaffe, så vi kan se på de lokale forhold i Dragør.«











































