Kirsten Marie Juel Jensen

30. september 2025 20.09

20250930_165812.jpg
Folkeskolen skal rumme så mange som muligt, men der er nogle, der har brug for nogle ekstra tilbud – og her er den bedste løsning de lokalt etablerede specialklasserækker. Det var alle – pånær en – enige om til første runde af valgdebatten på Dragør Skole. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Hvordan skal folkeskolerne håndtere børn med særlige udfordringer – og hvordan skal regningen betales? Det var et af de spørgsmål, kommunalvalgskandidaterne i Dragør diskuterede ved den anden af de syv valgdebatter, Dragør Nyt står for.

De politikere, der allerede sidder i kommunalbestyrelsen, pegede på, at der allerede er en rigtig positiv udvikling i gang på området i Dragør, hvor der er gode folkeskoler. Men hvor man samtidig har fået etableret en specialklasserække og står over for at udvide med endnu en specialklasserække i Hollænderhallen.

Dette kom især frem i første runde af valgdebatten, hvor Venstre, Moderaterne, Socialdemokratiet, SF og Anne Grønlund-listen var repræsenteret.

»Hvis vi kan tilvejebringe gode, faglige rammer lokalt, skal vi gøre det. For det giver de bedste rammer for de unge. Skal man ud af kommunen og bruge tid på transport, kommer man til at stå lidt mere uden for fællesskabet,« sagde Socialdemokratiets spidskandidat Nicolaj Bertel Riber som forklaring på, hvorfor han mener, Dragørs skoleområde – og ikke mindst tilbuddet til børn med særlige udfordringer – er på vej i den helt rigtige retning.

Det samme påpegede Moderaternes spidskandidat Lisbeth Dam Larsen.

»Vi kan være stolte af det, der er sket i Dragør de sidste otte år. Da jeg kom ind i politik, havde vi 100 procent inklusion, men ingen efteruddannelse af lærerne. Nu har vi en specialklasserække og Mellemrummet, som vi har udnyttet,« sagde hun.

Lisbeth Dam Larsen pegede dog på, at hun synes, der skal bruges endnu flere penge på Mellemrummet – et tilbud til elever, der har brug for ekstra støtte, men stadig fortsætter i folkeskolen med deres sædvanlige klasse.

»For det er vigtigt at have fokus på inklusion, og at flest mulige kan fastholdes i folkeskolen,« sagde hun.

To voksne eller to lærere?

Fokus på mere inklusion var et synspunkt, SFa spidskandidat Leif Nielsen bakkede fuldt og helt op om.

»Folkeskolen skal rumme børn med forskellige behov. Nære relationer skal styrkes. Det skaber læring. Jeg ser derfor gerne to lærere i klassen helt op til 6. eller 9. klasse. Vi skal respektere, at vi lærer på forskellige måder,« forklarede han.

Venstres spidskandidat Henrik Kjærsvold-Niclasen mener også, der er brug for to voksne i nogle klasser. Men han mener, det vil fungerer godt med en lærer og en pædagog i dansk og matematik i børnehaveklasse til 3. klasse, som ifølge ham er en bedre, mere realistisk og omkostningsbevidst løsning.

»For jeg kan kun bakke op om det, Nicolaj siger. Vi skal gøre mere af det, vi allerede gør. Tidlig indsats er det bedste for barnet. Det er bedst for eleverne, at de bliver i nærmiljøet. Derfor er det godt, der er sket nogle ting med specialklasserækken og Mellemrummet. Vi har tilført ekstra midler til området sammen med Konservative og Socialdemokratiet. Alle er enige om retningen. Så kan der være noget med tempoet. Men der har vi også en serviceramme at trække på. Så hvis vi skal bruge penge på to lærere i alle klasser, hvor skal pengene så tages fra?,« spurgte han.

Leif Nielsens svar var, at det er rigtigt, at Dragør Kommune også skal forholde sig til en serviceramme, der er nationalt fastsat og bestemmer, hvor mange penge, der må bruges på hvad.

»Vi må tage fat på vores nationale kollegaer i Folketinget og sige, vi har pengene i Dragør. Kan vi ikke få lov at bruge nogle af de penge, så vi kan investere i mennesker?« sagde han.

Grønlund: Luk Dragør Skole

Anne Grønlund, der stiller op med sin egen liste, havde dog løsninger på området, der gik udover den debat, de andre politikere satte i gang.

»Jeg ønsker at lukke Dragør Skole og få et medborgerhus her. Til gengæld får vi to superskoler, hvor vi også kan støtte forældre og børn, der har særlige behov. Jeg mener, det er et overgreb, når børn sendes ud af kommunen. Det er klart, hvis et barn har meget særlige behov, kan det være den rigtige løsning. Men vi skal rumme flere, og det vil to superskoler kunne klare,« sagde hun.

Moderator Rasmus Mark Pedersen, der til daglig er redaktionschef på Dragør Nyt, spurgte ind til, hvorfor det er fantastisk at udvide med flere specialklasserækker, når politikerne samtidig taler om, at Dragørs skoler er gode til inklusion, og at det er vigtigt at rumme forskellige elever med forskellige behov.

»Der er grundlæggende behov for tilbud uden for folkeskolen. Det handler om, at man kan blive aflastet som menneske i en anden ramme. Fordi man ikke kan lide at være i en almindelig folkeskoleklasse. Det er derfor, vi har en specialklasserække. Så har man stadig et nært og lokalt tilbud,« sagde Nicolaj Bertel Riber.

Lisbeth Dam Larsen erklærede sig enig.

»Jo flere, vi kan holde i den almindelige skole, jo bedre. At vi har en folkeskole, hvor der også er plads til, at man stikker lidt ud, er vigtigt. Men der vil stadig være nogen, der har behov for at komme over i specialklasserækken i en periode eller permanent,« pointerede hun.

Børn skal ikke håndteres

Igen var Anne Grønlund på banen med et helt andet synspunkt.

»Det er en uværdig diskussion, at vi over hovedet taler om, hvordan vi håndterer de her børn. Jeg kan slet ikke holde det ud. Vi snakker om børnene som et problem og en omkostning. De her familier skal understøttes med alt, hvad vi har, for at forebygge, at der kommer problemer senere i livet,« sagde hun.

Det fik dog Nicolaj Bertel Riber til at slå noget fast.

»Der er ikke nogen i det her panel, der taler om de her børn som en belastning. Tværtimod står vi alle – på forskellige måder – og taler om, hvordan vi kan skabe de bedste rammer for de her børn,« sagde han og fik klapsalver fra salen.

Men i anden runde af valgdebatten, hvor Konservative, Liste T, Radikale Venstre, Sydamagerlisten, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance mødte hinanden, diskuterede de samme emne, kom Liste T ind på noget af det samme.

»Børn med særlige udfordringer skal ikke håndteres. Det er ikke en vare, det er børn,« sagde Annette Nyvang og pegede derudover på, at det er fint med specialklasserækken og andre gode tiltag, Dragør har i forhold til børn med særlige udfordringer. Men hun mener ikke, det kan gøre inden for de økonomiske rammer, som Dragørmodellen tilsiger.

Kan Dragørmodellen løse problemet?

»Selvfølgelig er der bagsider af Dragørmodellen. Men jeg har bare ikke hørt nogen kvalificerede løsninger på det. Når der skal hentes ekstra penge til specialområdet, vil de uanset økonomistyringsmodel også blive hentet på folkeskolen,« sagde Konservatives spidskandidat Kenneth Gøtterup.

»Jeg vil tale om børn, der har andre behov, ikke særlige udfordringer. Jeg er rigtig meget imod, vi piller børn ud, der måske godt kunne fungere i folkeskoleregi, og placerer dem på Blushøj og et gammelt bibliotek. Før havde man noget, man kaldte C-klasser, og her var de stadig tilknyttet den samme skole og kunne fungere sammen med kammeraterne, men samtidig få nogle tryggere rammer. Det vil vi gerne arbejde for at få tilbage,« sagde Karsten Jul Brædder, kandidat for Liberal Alliance.

»Til næste år skal der tages flere børn hjem i specialklasserækken. Jeg håber, det bliver godt. At der kommer flere hjem er godt. Men det er utrolig vigtigt, at fagligheden er til stede. At lærerne har en overbygning på er vigtigt. Man kunne derudover overveje at udbygge modeller med flere voksne i de mindre folkeskoleklasser, en lærer og en pædagog eller en lærer og en støttepædagog, hvor det er relevant,« sagde Radikale Venstres spidskandidat Else Lykke Madsen, der i øvrigt heller ikke mener, Dragørmodellen fungerer.

Det samme kom Sydamagerlistens Michael Rachlin ind på.

»Specielt når man har en lille kommune, kan enkelte sager vælte hele økonomien. Derfor virker Dragørmodellen ikke,« sagde han.

C stod på mål

Kenneth Gøtterup stod lidt alene i den anden valgdebatrunde som fortaler for Dragørmodellen. Hvilket han ikke ville have gjort i første runde, pointerede Rasmus Mark Pedersen. Men her var Dragørmodellen ikke til så stor diskussion, som den var i anden runde.

Kenneth Gøtterup stod dog gerne på mål for den. Og uanset økonomisk model synes han, det er den helt rigtige løsning at gøre alt for at give børn med særlige behov tilbud inden for kommunens grænser.

»Når man har et barn med særlige udfordringer, er man max presset. Og det man gør ved at sende børn ud af kommunen, at man sender dem ud i meget dyre foranstaltninger, og kun otte procent af dem kommer videre i en ungdomsuddannelse. Derfor skal vi løse problemerne i eget system. Det gør vi blandt andet med specialrækken og nyt familiebehandlings-team. Her får de den støtte og hjælp, de har brug for,« sagde borgmesteren.

Anette Nyvang, der også kun havde ros til overs for både den nuværende og den kommende specialklasserække, fik dog snakken tilbage på Dragørmodellen.

»Det er den her fordelingsnøgle, hvor folkeskolerne er med inde og finansiere den satsning på børn med særlige behov, jeg har et problem med. Vi er nødt til at have fokus på ulemperne ved den,« sagde hun.

Der skal bruges flere penge

»Men hvad er så en bedre model?«, spurgte Rasmus Mark Pedersen

»Man er nødt til at lave en investering, en pulje til specialklasserækken. Man er nødt til at bruge en kasse penge og sige, vi ved ikke, hvor det ender. Men nu bruger vi dem,« lød det fra Anette Nyvang

»Og så er der noget andet, vi vælger fra?,« spurgte Rasmus Mark Pedersen videre.

»Ja, det må der jo være,« sagde Anette Nyvang.

Else Lykke Madsen fra Radikale Venstre havde ikke en perfekt løsning på hånden, men hun holdt fast i, at folkeskolerne skal kunne budgettere, uden at skulle skele til, om der kan komme uforudset høje udgifter på specialområdet i slutningen af året.
Og Karsten Jul Brædder fra Liberal Alliance holdt fast i, at det vil være en god idé med en C-klasse, så man knytter elever med særlige behov meget tæt til den almene folkeskole.

»Jeg er enig i, at det kræver investeringer. Derfor har vi også investeret flere penge til udvidelse af specialrækkeklassen. Ros til Liste T for også at være med i den aftale. Hvad kunne det ikke blive til, hvis I også kom med i budgetforhandlingerne?,« lød det fra Kenneth Gøtterup.

Her var Anette Nyvangs svar dog klart. Så længe, det er et krav, at man skal bakke op om Dragørmodellen for at komme med til budgetforhandlinger, kommer Liste T ikke med.

6704899102324927085.jpg
Sådan så panelet ud i anden runde af valgdebatten om Dragørs børn. Foto: Henrik Stark

Valgdebat: Hvad med vores børn?


Tirsdag den 30. september afholdt Dragør Nyt den anden af syv valgdebatter, hvor kandidater fra de 12 partier, der stiller op til kommunalvalget, krydser klinger på deres synspunkter.

Børnene – forstået som alt, der omhandler det gode børneliv fra vuggestue til teenageår – var emnet denne aften i aulaen på Dragør Skole. Kandidaterne var delt op i to runder, der løb fra klokken 17 til 20.30 med en pause imellem. Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, SF og Anne Grønlund mødte hinanden i første runde, mens Liste T, Dansk Folkeparti, Konservative, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Sydamagerlisten mødte hinanden i anden runde. Danmarksdemokraterne havde meldt afbud.

Næste valgdebat er mandag den 6. oktober, hvor emnet er livet mellem husene. Sæt kryds i kalenderen og duk op på Dragør Skole klokken 17, så du kan blive klogere på, hvor du skal sætte dit kryds den 18. november.

Relaterede artikler

Mere Dragør Nyt:

LEDER:

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 20.30

Naboskab er oftest noget, vi kun forholder os til, når det er i top eller er gået i hårdknude.

Når vi bliver rørte og taknemlige, fordi vi altid kan låne en hækkesaks og en kop sukker. Lader børnene løbe ind og ud mellem haverne. Og har tid til en snak eller hjælp med indkøb, når en nabo går igennem en svær periode.

Og når det er helt omvendt. Når vi er i krads konflikt med naboen (som mere end hver tredje af os har været ifølge en Megafon-undersøgelse for TV2 sidste år). Når bare synet af naboen får blodet til at rulle på grund af uenighed om støj. En hæk, der er for høj eller lav. Eller et…

Tim Panduro

6. juni 2026 14.12

Niels Neergaard 80 år Tim Panduro (3).jpg
Niels Neergaards liv er fuldt af musik. Billedet af Louis Armstrong fik han i en boghandel i barndommens Nykøbing Falster, og det har fulgt ham lige siden. Foto: Tim Panduro

De to basuner hænger på hver deres stativ ved terrassedøren i huset på Stationsvej. Niels Neergaard, der onsdag den 27. maj fyldte 80 år, har stadig de messingblanke, langstrakte musikinstrumenter lige ved hånden. Og selv om han for længst har ramt pensionsalderen, står basunerne ikke til pynt.

Programmet for sommerens koncerter med Jazz7tetten, som han har spillet med de seneste år, er for længst lagt. Og hjemme er han i gang med at lave nye arrangementer af de klassiske højskolesange »Solen er så rød, mor« og »Tit er jeg glad«.

Ingemanns sang handler om en ungdomsforelskelse, men Niels…

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 07.22

I april fremlagde Venstre, Konservative og SF deres fælles forståelsespapir, som tegnede stregerne for plejehjemmet Enggårdens fremtid.

Sammen danner de tre partier et stort flertal for at omdanne Enggården til en selvejende institution og begynde forhandlingerne om en driftsaftale med OK-Fonden.

Forslaget skulle dog politisk behandles for at kunne sættes i værk. Og da sagen var på Ældre- og Sundhedsudvalgsmødet torsdag den 7. maj, stemte Liste T og Socialdemokratiet imod. Og Liste T brugte sin ret til at begære sagen i kommunalbestyrelsen, hvilket der ellers ikke var lagt op til, at den…

Tim Panduro

5. juni 2026 20.11

Tennis (3).jpg
Så elegant tog det sig ud, når der blev spillet tennis i Dragør førhen. Billedet er formentlig fra klubbens første år. Foto fra Historisk Arkiv Dragør

I de engelske slotshaver og rigmandsparker opstod der et nyt tidsfordriv i slutningen af 1800-tallet; tennis, en sport inspireret af et gammelt fransk spil, men i en helt ny form, der hastigt spredte sig fra adel og industrimillionærer og ud til det bedre britiske borgerskab.

I Danmark, hvor der gennem en del år havde været en fascination af alt britisk, fattede man også hurtigt interesse for sporten. Blot seks år efter at den første officielle turnering med moderne regler blev holdt i England, introducerede Københavns Boldklub sporten i Danmark i 1883. Herfra spredte den sig ud i landet.

Liges…

DEBAT:

Henrik Kjærsvold-Niclasen og Thomas Olsen, medlemmer af kommunalbestyrelsen for Venstre samt Erik Skovgaard Nielsen, formand for Venstre i Dragør

5. juni 2026 19.34

Den nye 10-årige økonomiske analyse, som netop er blevet drøftet på kommunalbestyrelsens budgetseminar, viser, at Dragør står over for en alvorlig, men håndterbar udfordring. Faldende befolkningstal, flere ældre og store anlægsopgaver vil presse kommunens økonomi i de kommende år.

For Venstre i Dragør er konklusionen klar: Dragør Kommune skal forblive en selvstændig kommune. Men selvstændighed kræver mere end gode intentioner. Det kræver en plan, en stærk økonomi og politisk vilje til at prioritere i tide.

Vores lokale demokrati, nærheden til borgerne og muligheden for at træffe beslutninger…

Thomas Mose

5. juni 2026 14.08

Kenneth Gøtterup-2.jpg
Kenneth Gøtterup fortalte om sin anden periode som borgmester. Foto: TorbenStender

Borgmester Kenneth Gøtterup besøgte mandag den 18. maj Dragør Borgerforening i Beghuset, hvor han fortalte om de første knap 150 dage af sin anden periode som borgmester.

Aftenen handlede både om konkrete kommunale sager og om det daglige arbejde på rådhuset. Kenneth Gøtterup gav de fremmødte et indblik i, hvordan sager behandles i kommunen, og hvordan beslutninger ofte bliver mødt af forskellige holdninger blandt borgerne.

Et af emnerne var samarbejdet i byrådet. Borgmesteren fortalte, at den politiske gruppe bag ham råder over et absolut flertal, men at der har været en bevidst beslutning om ikke at bruge flertallet som udgangspunkt. Samtidig erkendte han, at der i enkelte tilfælde har været behov for at gøre brug af mandatet for at få truffet beslutninger.

De fremmødte fik dermed ikke blot en gennemgang af aktuelle sager, men også et indblik i de politiske overvejelser bag beslutningerne på rådhuset. Alt i alt blev det, som Per Larsson fra Dragør Borgerforening beskriver det, en såvel interessant som hyggelig aften.

Kenneth Gøtterup-3.jpg
Foto: TorbenStender

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 11.05

DSC_2339.NEF
Sparring og fællesskab med de andre gartnerier og lokale fødevareproducenter. Og mulighed for flere elevpladser, billig jordleje og regnskabshjælp. Det er nogle af de ting, Amalie Agth Østergaard Sørensen håber, der kommer ud af kommunens nye fødevaresats. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Der er mange grunde til, hvorfor det er en god idé at satse mere på lokal fødevareproduktion og gastronomi i Dragør. Det mener Amalie Agth Østergaard Sørensen, der er nyuddannet gartner og nyudsprunget iværksætter med et lille gartneri i Store Magleby.

Hun har allerede indgået samarbejde med Hollændergårdene om at have en vejbod med grøntsager hos dem – og med Kongeskov Keramik nede på Kongevejen om at levere afskårne blomster.

Men hun tror, et større fællesskab med de andre gartnerier og landbrug og mere støtte fra kommunen kan få stor betydning for ikke bare hende, men mange andre.

»Det er et…

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 06.08

De mange lækre grøntsager, blomster og frugt, der bliver produceret i Dragør Kommune, kan blive til lækre retter – begge dele skal fejres i en høstfest og en helt ny indsats på fødevare- og gastronomiområdet. Arkivfoto: TorbenStender

Den 11.–13. september er der høstfest i Dragør igen. Konceptet blev afprøvet allerede sidste år, men i år har kommunen skruet op for ambitionerne. Der skal gang i den fest. De lokale fødevareproducenter inviteres til at sælge deres varer fra boder på havnen og holde åbent hus på gårde og gartnerier for at fortælle om deres produktion. Og byens spisesteder opfordres til at lave særlige menuer på baggrund af lokale råvarer.

Høstfesten er foreløbigt det mest konkrete billede på, hvordan Dragør Kommune vil følge op på sin nye erhvervsstrategi, der har lokale fødevarer og gastronomi som et af sine…

Thomas Mose

4. juni 2026 20.16

Standhaftige Tingsoldat-4.jpg
Den standhaftige tinsoldat bringes ud på en farefuld rejse for at få den smukke danserinde. Foto: TorbenStender

Børnebiblioteket på Dragør Bibliotek dannede lørdag den 30. maj ramme om en levende udgave af H.C. Andersens klassiske eventyr Den standhaftige tinsoldat. Her opførte Andersens Kuffert Teater historien om den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde.

Historien følger den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde, som han tror ligner ham selv. Da en trold gør krav på danserinden, bliver soldaten sendt ud på en farefuld rejse gennem blandt andet kloakker og havnemiljøer, før han vender tilbage til børneværelset, hvor han igen møder danserinden. Men troldens trusler er ikke forsvundet.

Standhaftige Tingsoldat.jpg
Andersens Kuffert Teaters forestilling henvendte sig til de 3–9 årige. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Peter Læssøe (medlem af kommunalbestyrelsen for Liste T), Annette Nyvang og Sanne Rossen (medlemmer af Liste T’s bestyrelse)

4. juni 2026 19.28

Når der skal findes så mange penge i skolernes budgetter, er man nødt til at spare bredt.

For eksempel bliver skoleballet på Nordstrandskolen afskaffet. Det er en aften, som mange børn har glædet sig til i månedsvis, og som for nogle bliver et af de minder fra skoletiden, de tager med sig videre i livet. Andre steder vil besparelserne ramme aktiviteter, materialer, støttefunktioner og det pædagogiske arbejde. Det er alt det, der gør en skole til mere end blot et sted, hvor børn opbevares mellem klokken 8 og 15.

Fanget i et lukke kredsløb

Besparelserne skyldes ikke, at skolerne har fået færre…

Tim Panduro

4. juni 2026 13.52

Joakim Thørring Dragør Tennis Tim Panduro (1).jpg
Joakim Thörring er glad for at være formand for en velfungerende tennisklub, men har også drømme for klubbens fremtid. Foto: Tim Panduro

Med omkring 550 medlemmer er Dragør Tennis en af de helt store idrætsklubber i kommunen. Og når den i den kommende weekend markerer 100-året for sin grundlæggelse, er det med både gode minder – og stærke ønsker for fremtiden.

Klubben, der holder til på Engvej, er travl, selv på en hverdagsformiddag. Her er det hovedsageligt seniorer, der fylder på banerne, men aldersspredningen er stor blandt klubbens medlemmer, fortæller Joakim Thörring, der er formand for Dragør Tennis.

»Det er en særdeles velfungerende klub, og vi har både en stor gruppe juniorer og en rigtig stor gruppe +55’ere,« siger…

Tim Panduro

4. juni 2026 10.58

Nybyg Søndre Tangvej Tim Panduro (12).jpg
Der er gang i boligbyggeriet på Søndre Tangvej. En etageejendom er taget i brug, og en anden er undervejs. Arkivfoto: Tim Panduro

Med udsigt til et faldende indbyggertal og stadigt flere ældre borgere, er der behov for at få flere skatteborgere til byen. Ellers vil der være færre penge til kommunens ydelser over for borgerne.

Sådan er konklusionen i hovedtræk fra Dragørs borgmester Kenneth Gøtterup ovenpå et ti-årigt fremtidsoverblik over befolkningsudvikling og mulige budgetter i kommunen. Overblikket viser, at befolkningstallet vil falde overordnet, mens antallet af ældre vil stige. Det kan betyde flere udgifter til ældrepleje – og færre skatteydere til at betale dem.

Tallene er udarbejdet af Dragør Kommunes egen…

Tim Panduro og Kirsten Marie Juel Jensen

4. juni 2026 06.03

Som Dragør Kommune ser ud i dag, tæller den 14.474 indbyggere. Men i 2036 vil der være fire procent færre – nemlig 13.884.

Sådan lyder det i kommunalbestyrelsen, der netop har godkendt den befolknings- og elevtalsprognose for 2026–2036, som rådgivningsfirmaet COWI har udarbejdet i samarbejde med forvaltningen.

Det lyder måske ikke som den store ændring. Men konsekvenserne kan være store.

Prognosen bliver et vigtigt grundlag for budgetlægningen for 2027–2030, men også for den mere langsigtede 10-årige økonomiske plan, som kommunalbestyrelsen har besluttet sig at arbejde efter.

»Når situationen…

Thomas Mose

3. juni 2026 20.32

1000036170.jpg
Man kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde malerier på udstillingen. Privatfoto

Naturens mange former og farver er omdrejningspunktet, når kunsteren Gigi Gigja udstiller sine værker i Dragør Havnegalleri på Strandgade 36 fra fredag den 5. juni til torsdag den 11. juni.

I malerierne er det livet i alle dets former, der er i fokus. Motiverne spænder fra mennesker og dyr til blomster, og publikum kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde skildringer af elefanter og løver. Udstillingen inviterer samtidig gæsterne til at rette blikket mod naturens skønhed og de forandringer, der hele tiden sker omkring os.

Ved siden af malerierne kan besøgende også opleve smykker fra brandet Don’t Worry Dolly. Her er der fokus på farverige designs med håndvævede miyukiperler samt øreringe fremstillet med shell- og ferskvandsperler.

Udstillingen åbner med fernisering fredag den 5. juni klokken 13 til 18. Herefter er der åbent lørdag og søndag fra klokken 11 til 18, mandag til onsdag fra klokken 13 til 18 samt torsdag fra klokken 13 til 16.

1000036173.jpg
Gigi Gigja er tilbage i Dragør Havnegalleri, hvor hun udstiller fra fredag den 5. til torsdag den 11. juni. Privatfoto

Vi har modtaget:

Ditte Pepper, forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening

3. juni 2026 19.28

Jeg er ikke imod vejarbejde. Broer skal vedligeholdes. Kabler skal lægges. Veje skal repareres. Det er nødvendigt for, at København kan fungere – også i fremtiden.

Som borger på Amager og forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening er det svært at få øje på den samlede plan bag de trafikale udfordringer, vi oplever lige nu.

Københavns Kommune har selv skrevet, at Amager i 2026 og de kommende år vil være berørt af mange samtidige anlægsprojekter. Kommunen anerkender samtidig, at flere større projekter falder i samme periode, og at det vil give betydelige trafikale udfordringer.

For nylig…

Tim Panduro

3. juni 2026 13.48

Lufthavnsmøde maj 2026 Tim Panduro (11).JPG
Lufthavnens direktør Christian Poulsen tog imod spørgsmål fra publikum. Foto: Tim Panduro

Modsætninger mødtes onsdag aften, da Københavns Lufthavn havde indbudt til nabomøde i Hangar 145 i det, der engang var landsbyen Maglebylille. Men det var ikke kun sød musik, der opstod i mødet. Tonen blev til tider skurrende i mødet mellem borgere fra lokalområdet og repræsentanter fra lufthavnen.

Mødet i den gamle hangar trak omkring 150 borgere fra Dragør, Tårnby og den københavnske del af Amager, der havde sat den solbeskinnede aften af til at diskutere lufthavn. Journalisten Nynne Bjerre var indskrevet som moderator, og lufthavnens direktør Christian Poulsen var veloplagt, da han i hvid…

Kirsten Marie Juel Jensen

3. juni 2026 11.06

Krudthuset på Bachersmindevej er et helt særligt sted. Det lader alle politikere i kommunalbestyrelsen – og sikkert de fleste borgere i kommunen – til at være enige om.

Hvad det skal bruges til, har der dog været mange forskellige holdninger til gennem tiden.

Sidste år blev krudthuset sat til salg, uden at man fandt en køber til den fredede og historiske bygning på den 3.223 kvadratmeter store grund, som foreløbigt er ejet af Dragør Kommune.

Men nu er huset og grunden genudbudt. Og ud over at man i udbudsmaterialet beskriver, at der er plads til maksimalt tre boliger, stilles der også krav om,…

Tim Panduro

3. juni 2026 05.42

Dommen på syv måneders fængsel til en nu 30-årig årig mand fra Tårnby Kommune, der i maj blev dømt for et trafikdrab i Store Magleby, ligger fast.

Anklagemyndigheden har valgt ikke at anke dommen, der faldt tirsdag den 12. maj. Allerede på domsdagen valgte den 30-årige at modtage dommen efter en kort samtale med sin forsvarer. Og med anklagemyndighedens beslutning er dommen derfor endelig.

Den 30-årige blev dømt for en ulykke i april sidste år. Her kørte han en UTV – et lille terrængående køretøj – og ramte en 68-årig kvinde, der sammen med sin mand var på vej på cykel i retning af Dragør.

Påkør…

Thomas Mose

2. juni 2026 20.28

MariStav.jpg
De to kunstnere MariStavs og Nanna Svane Theisen udstillede i de sidste dage i maj deres kunst i Dragør Baadeværfts gamle hal på Dragør Havn. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Anni og Steen Olsen, Fasanvænget 78

2. juni 2026 19.47

Vi har nu boet her i dejlige Dragør i 55 år, hvor vi 1970 lod vor Schwanenflügel villa bygge. 

Vi har altså set på dette grimme skilt siden 1969, da vi købte vor grund.

Vi har påtalt det flere gange, men intet er sket. Så vi håber, at det kommer til at ske nu.

Med venlig hilsen
Anni og Steen Olsen

Unknown.jpeg
Dragør Kommune har planlagt at udskifte vejskiltene i dele af kommunen. Privatfoto