Naturoplevelser i Dragør

Kirsten Marie Juel Jensen

12. september 2025 15.23

20230904_154223.jpg
September kan byde på lune dage, hvor det stadig er varmt nok til at soppe. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen
20241001_170215.jpg
September kan også betyde skyer og en kold vind. Men (Syd)stranden kan man sagtens hygge sig på alligevel. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Birketræerne er de første af vores træer, vi kan se det på. Efteråret. De grønne blade bliver langsomt gule og minder os om, at vi her i september er trådt ind i en ny årstid.

Selvom måneden kan byde på kolde, blæsende dage, hvor termotøj og tørklæder skal findes frem, kan der stadig dukke varme dage op med isblå himmel og vandtemperaturer, der indbyder til at soppe eller ligefrem tage en badetur.

Det fortæller naturvejleder i UngDragør, Martin Sleimann, der forklarer, at vi slet ikke er færdige med at bruge naturens forrådskammer. Det kan godt være, at august bugnede af bær og blommer, men der er stadig masser af lækre ting at hente.

»September er jo højsæson for svampe. Og faktisk er Kongelunden et udmærket sted til at finde både Karl Johan og kantareller. Det er en god, blandet skov med områder, hvor svampene kan trives. Karl Johan og kantarel er gode begyndersvampe, fordi der ikke er nogen giftige svampe, man kan forveksle dem med. Alligevel er det dog en rigtig god idé at være helt sikker på, at man ved, hvad man gør, inden man går på svampetur. Så tag fat i en app, en bog eller gå en tur med en svampeguide,« opfordrer Martin Sleimann.

Afhængigt af, hvor sent du har sået og plantet i din køkkenhave, kan du også sagtens have glæde af kartofler, gulerødder og ærter et stykke tid endnu. Bær til marmelade, saft og kager er der stadig også rigeligt af. Brombær, hyben og hyldebær er noget af det, september byder på.

Her finder du havtorn

»Havtorn har vi også rigtig mange af i Dragør. Langs med stranden og især ved Sydvestpynten. Det er jo både en fremragende og forfærdelig busk. Bærrene smager skønt, men buskene har jo nogle voldsomt lange torne, så det er med at tage gode handsker på, hvis man vil gå i kast med dem,« forklarer Martin Sleimann.

Havtorn er smækfyldte med C-vitaminer (et enkelt lille bær indeholder lige så mange som en appelsin), men også med A-, B- og E-vitaminer. De kan sagtens spises friske fra busken eller plukkes og tages med hjem. Der er dog også nogen, som vælger at klippe små grene af med bær på og tage dem med hjem i fryseren.

Når gren og bær er dybfrosne, kan man nemlig ryste bærrene af uden at skulle rode så meget med tornene. Hvis man skal have de modne havtorn – som har en mørk orange over i gullig farve – med hjem uden at smaske bærrene helt mellem fingrene, kan det med at klippe små grene af også være et godt fif.

Faktisk er det kun godt for en havtornebusk at blive fri for nogle grene. Bærrene vokser nemlig kun på grene, som er to til tre år gamle, så det er vigtigt med jævnlig beskæring. Men selvfølgelig skal du ikke skamklippe en busk. Det skal gøres forsigtigt – og klip kun korte grene af.

»Æbler er det jo også tid til. Uh, de æbler er gode til æblemost og æblekage. Det er selvfølgelig mest, hvis man har dem i sin egen have, at man kan plukke dem. Men der er også nogle træer på offentlig grund langs med vandet, hvor man kan plukke lidt,« siger Martin Sleimann.

20250827_081034.jpg
Er du heldig at have æbletræer i haven, er det tid til at høste. Men ellers kan du også være heldig at finde æbletræer på kommunens arealer. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Lav kastanjedyr, og hyg dig i haven

Naturen kan dog også bruges til mange kreative ting i september – især hvis du tager børnene med på tur.

»Hestekastanjerne er klar og dumper ned, så vi kan samle dem og lave kastanjedyr derhjemme. De kan jo bruges til alt muligt sjovt. En anden ting, jeg husker fra min egen barndom, er, hvordan man kan lave sildeben ud af de nedfaldne blade. Altså fjerne de bløde bladdele, så man står tilbage med stilk og bladskelet,« forklarer Martin Sleimann.

Hestekastanjerne hedder i øvrigt, som de gør, fordi de netop ikke er spiselige for mennesker, men heste og vildt nyder gerne de bitre kastanjer. Under Anden Verdenskrig, hvor der var fødevaremangel, brugte nogle alligevel kastanjernes hvide kød som marcipan- eller kokosmelerstatning. Og kastanjetræets blade blev tørret og brugt som tobak.

Ude i haven kan man også gå og nusse rundt i september. Blandt andet er september det perfekte tidspunkt at plante træer og buske ud, så man kan have endnu flere frugter og bær til næste sommer.

»Man kan jo også plante ud på andre tidspunkter, men i september er jorden blevet køligere, og vi får mere nedbør. Så planter og buske får bedre fat på denne tid,« lyder det fra naturvejlederen.

20250827_081526.jpg
Kastanjerne falder af træet i september, og så er de lige til at samle op og lave kastanjedyr af. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Læg mærke til gåse-V’et

Når du går en tur på tværs af Dragør eller lægger dig på græsset i din have eller på en eng, vil du i september også kunne nyde fugletræk. Sort sol er ikke et fænomen, vi normalt oplever i Dragør. Men en stor sværm stære kan man godt spotte ved Kongelundsfortet. Rødhalsen, der bliver i Danmark hele året, synger og hygger sig med at få mere territorium for sig selv, mens svalerne derimod er på vej sydpå. Ligesom både bramgæs, canadagæs og grågæs er det. Mange af dem gør holdt på vores strandenge, inden de fortsætter den lange flyvetur.

»De flyver jo meget ofte i et V, og det er ret smart. Når de flyver, hvirvler deres vingespidser luften op og skaber en opdrift, som fuglene bagved får glæde af. Det er præcis som i et cykelløb, hvor den forreste tager slæbet. Og gæssene skiftes så til at føre an,« forklarer Martin Sleimann.

20250826_185901.jpg
Edderkopperne er ekstra synlige på denne tid. I haven parrer korsedderkopperne sig. Men spind fra mange forskellige typer edderkopper breder sig både ude og inde. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Sildens og edderkoppens måned

Sild er i øvrigt noget helt andet, som rimer på september. September blev faktisk kaldt sildens måned i Dragør førhen. Og selvom de danske farvande har større problemer og færre fisk end tidligere, kan du stadig forvente godt sildefiskeri i Øresund denne måned.

Sildene er større, federe og har mere smag end om sommeren. Og på denne tid kommer de i store stimer langs kysterne og nogle gange ind i havnen, fordi de er på vandring og leder efter føde.

Små kryb er der også mange af. Blandt andet er det parringstid for korsedderkopperne. Du kan være heldig at se de tynde hanner, der følger efter de tykkere hunner – eller mindre heldig at gå ind i et af de mange store spindelvæv, der netop nu breder sig både inde og ude. Edderkopperne trækker ind i husene, fordi det er blevet koldere.

»Edderkoppen er jo ret sjov at se på. Men endnu flottere er admiralsommerfuglen, som trækker sydpå netop nu. Derfor kan vi se dem i haven – ofte mange ad gangen. De bliver tiltrukket af nedfaldsfrugt, eller hvis du lægger en overmoden melonskræl udenfor. Faktisk kan du også komme ret tæt på den smukke sommerfugl, fordi de faktisk bliver lidt halvfulde af den gærede frugt og derfor sidder lidt længere og prøver at sunde sig, end de ellers ville have gjort,« forklarer Martin Sleimann.

Hjælp pindsvinet

Når man ser bladene gulne og fuglene trække sydpå, kan man godt få lidt efterårsblues. Men Martin Sleimann minder om, at naturen bliver ved med at være et magisk sted hele året. Og husk at hygge dig med at se pindsvinet, der her i september så småt er ved at gøre sig klar til vinterhi.

»Den møffer rundt med blade og grene for at lave en lille hule, den skal putte sig i. En god undskyldning for ikke at luge eller rive nedfaldne blade væk er, at det er til hjælp for pindsvinene. Og sæt fortsat endelig noget vand til dem,« siger naturvejlederen.

20250826_183350.jpg
Pindsvinene er så småt ved at gøre klar til vinterhi og pusler med blade og grene for at skabe et hyggeligt bo. Sæt gerne vand ud til dem, og nyd synet af dem i skumringen. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Hvad må du plukke? Og hvor meget?

Hvis du vil tage for dig af naturens mange lækre frugter, bær og planter, skal du selvfølgelig huske at følge reglerne.

Hvor meget må jeg plukke eller indsamle på offentlige arealer?

• Du må gerne plukke bær, blomster, svampe, nødder, kviste og frugter i offentlige skove og på offentlige veje, stier, grøfter, moser, enge og strande, hvis du kan gøre det uden at række ind over eller bevæge dig ind på private marker eller haver.
• Men du må kun tage så meget, som du kan have i en hatfuld. Det vil sige, at du kun må indsamle i et begrænset omfang og kun til eget forbrug.
• Der kan dog gælde særlige regler for både offentlige parker og større områder som Kalvebod Fælled. Så hold øje med skilte, der fortæller, hvad du må eller ikke må plukke og samle.
 
Må du plukke blomster, bær eller frugt, som hænger ud over offentlige arealer, men står på privat grund?
• Hvis du kommer gående og ser bær, frugter eller blomster, som hænger ud over vejen, og som du kan få fat på uden at gå ind på privat grund eller række ind over skellet til grunden, har du lov til at plukke det, du kan spise på stedet.
• Hvis du ønsker dine bær, frugter eller blomster for dig selv, skal du altså sørge for at beskære dine træer og buske, så de ikke vokser ud over din grund.

Må du plukke frugt eller blomster på et grønt område, som tilhører en boligforening eller grundejerforening?
• Mange boligforeninger eller grundejerforeninger har fællesarealer, hvor der står frugttræer eller andet, man kan have lyst til at plukke af. Men selvom disse områder er offentligt tilgængelige, skal de betragtes som private.
• Det er den enkelte boligforening eller grundejerforening, der bestemmer, hvilke ordensregler der gælder på området. Så du må altså ikke plukke eller indsamle noget her uden at spørge om lov.

Kilde: www.bolius.dk

Naturoplevelser september

• Pluk havtorn, brombær og blåbær.
• Pluk Karl Johan og kantareller.
• Pluk æbler og pærer.
• Lav kastanjedyr af hestekastanjer.
• Se på sommerfugle og edderkopper i haven.
• Pluk buketter af smukke septemberblomster.
• Hold øje med de mange trækfugle.
• Plant nye træer og buske i haven.
• Sæt vand ud til pindsvinet.

Om Naturoplevelser i Dragør

13 kilometer kyst. Godt 242 hektar skov. 165 hektar strandenge. Derudover kommer så moser, overdrev og åbne marker. Dragør Kommune er fyldt med natur, og mange nyder omgivelserne alene, med venner, familie, børn eller børnebørn.

Men ved du, hvilke fugle, dyr og planter du skal særligt holde øje med hvornår? Og hvilke aktiviteter i naturen indbyder de forskellige årstider særligt til?

Det giver Dragør Nyt dig fremover en guide til hver måned. Naturvejleder Martin Sleimann fra UngDragør er vant til at tage kommunens børn og unge med ud på en oplever i naturen, men nu tager han os alle sammen med.

20230908_125842.jpg
Det er stadig muligt at nyde vilde blomsterområder som her ved Søvang, når det er blevet september. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen
20250826_185453.jpg
Blomster som solsikkerne viser stadig deres smukke farver frem i september og er lige til at plukke og tage med indenfor i en fin buket. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen
20250827_081329.jpg
Lækre brombær kan man stadig plukke mange steder i Dragør, selvom det er ved at være efterår. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen
20250812_162229.jpg
Haven kan stadig byde på lækre sager i september – afhængigt af, hvilke sorter du har, og hvornår du har plantet og sået. Men nyd det, mens du kan. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen
Mere Dragør Nyt:

LEDER:

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 20.30

Naboskab er oftest noget, vi kun forholder os til, når det er i top eller er gået i hårdknude.

Når vi bliver rørte og taknemlige, fordi vi altid kan låne en hækkesaks og en kop sukker. Lader børnene løbe ind og ud mellem haverne. Og har tid til en snak eller hjælp med indkøb, når en nabo går igennem en svær periode.

Og når det er helt omvendt. Når vi er i krads konflikt med naboen (som mere end hver tredje af os har været ifølge en Megafon-undersøgelse for TV2 sidste år). Når bare synet af naboen får blodet til at rulle på grund af uenighed om støj. En hæk, der er for høj eller lav. Eller et…

Tim Panduro

6. juni 2026 14.12

Niels Neergaard 80 år Tim Panduro (3).jpg
Niels Neergaards liv er fuldt af musik. Billedet af Louis Armstrong fik han i en boghandel i barndommens Nykøbing Falster, og det har fulgt ham lige siden. Foto: Tim Panduro

De to basuner hænger på hver deres stativ ved terrassedøren i huset på Stationsvej. Niels Neergaard, der onsdag den 27. maj fyldte 80 år, har stadig de messingblanke, langstrakte musikinstrumenter lige ved hånden. Og selv om han for længst har ramt pensionsalderen, står basunerne ikke til pynt.

Programmet for sommerens koncerter med Jazz7tetten, som han har spillet med de seneste år, er for længst lagt. Og hjemme er han i gang med at lave nye arrangementer af de klassiske højskolesange »Solen er så rød, mor« og »Tit er jeg glad«.

Ingemanns sang handler om en ungdomsforelskelse, men Niels…

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 07.22

I april fremlagde Venstre, Konservative og SF deres fælles forståelsespapir, som tegnede stregerne for plejehjemmet Enggårdens fremtid.

Sammen danner de tre partier et stort flertal for at omdanne Enggården til en selvejende institution og begynde forhandlingerne om en driftsaftale med OK-Fonden.

Forslaget skulle dog politisk behandles for at kunne sættes i værk. Og da sagen var på Ældre- og Sundhedsudvalgsmødet torsdag den 7. maj, stemte Liste T og Socialdemokratiet imod. Og Liste T brugte sin ret til at begære sagen i kommunalbestyrelsen, hvilket der ellers ikke var lagt op til, at den…

Tim Panduro

5. juni 2026 20.11

Tennis (3).jpg
Så elegant tog det sig ud, når der blev spillet tennis i Dragør førhen. Billedet er formentlig fra klubbens første år. Foto fra Historisk Arkiv Dragør

I de engelske slotshaver og rigmandsparker opstod der et nyt tidsfordriv i slutningen af 1800-tallet; tennis, en sport inspireret af et gammelt fransk spil, men i en helt ny form, der hastigt spredte sig fra adel og industrimillionærer og ud til det bedre britiske borgerskab.

I Danmark, hvor der gennem en del år havde været en fascination af alt britisk, fattede man også hurtigt interesse for sporten. Blot seks år efter at den første officielle turnering med moderne regler blev holdt i England, introducerede Københavns Boldklub sporten i Danmark i 1883. Herfra spredte den sig ud i landet.

Liges…

DEBAT:

Henrik Kjærsvold-Niclasen og Thomas Olsen, medlemmer af kommunalbestyrelsen for Venstre samt Erik Skovgaard Nielsen, formand for Venstre i Dragør

5. juni 2026 19.34

Den nye 10-årige økonomiske analyse, som netop er blevet drøftet på kommunalbestyrelsens budgetseminar, viser, at Dragør står over for en alvorlig, men håndterbar udfordring. Faldende befolkningstal, flere ældre og store anlægsopgaver vil presse kommunens økonomi i de kommende år.

For Venstre i Dragør er konklusionen klar: Dragør Kommune skal forblive en selvstændig kommune. Men selvstændighed kræver mere end gode intentioner. Det kræver en plan, en stærk økonomi og politisk vilje til at prioritere i tide.

Vores lokale demokrati, nærheden til borgerne og muligheden for at træffe beslutninger…

Thomas Mose

5. juni 2026 14.08

Kenneth Gøtterup-2.jpg
Kenneth Gøtterup fortalte om sin anden periode som borgmester. Foto: TorbenStender

Borgmester Kenneth Gøtterup besøgte mandag den 18. maj Dragør Borgerforening i Beghuset, hvor han fortalte om de første knap 150 dage af sin anden periode som borgmester.

Aftenen handlede både om konkrete kommunale sager og om det daglige arbejde på rådhuset. Kenneth Gøtterup gav de fremmødte et indblik i, hvordan sager behandles i kommunen, og hvordan beslutninger ofte bliver mødt af forskellige holdninger blandt borgerne.

Et af emnerne var samarbejdet i byrådet. Borgmesteren fortalte, at den politiske gruppe bag ham råder over et absolut flertal, men at der har været en bevidst beslutning om ikke at bruge flertallet som udgangspunkt. Samtidig erkendte han, at der i enkelte tilfælde har været behov for at gøre brug af mandatet for at få truffet beslutninger.

De fremmødte fik dermed ikke blot en gennemgang af aktuelle sager, men også et indblik i de politiske overvejelser bag beslutningerne på rådhuset. Alt i alt blev det, som Per Larsson fra Dragør Borgerforening beskriver det, en såvel interessant som hyggelig aften.

Kenneth Gøtterup-3.jpg
Foto: TorbenStender

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 11.05

DSC_2339.NEF
Sparring og fællesskab med de andre gartnerier og lokale fødevareproducenter. Og mulighed for flere elevpladser, billig jordleje og regnskabshjælp. Det er nogle af de ting, Amalie Agth Østergaard Sørensen håber, der kommer ud af kommunens nye fødevaresats. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Der er mange grunde til, hvorfor det er en god idé at satse mere på lokal fødevareproduktion og gastronomi i Dragør. Det mener Amalie Agth Østergaard Sørensen, der er nyuddannet gartner og nyudsprunget iværksætter med et lille gartneri i Store Magleby.

Hun har allerede indgået samarbejde med Hollændergårdene om at have en vejbod med grøntsager hos dem – og med Kongeskov Keramik nede på Kongevejen om at levere afskårne blomster.

Men hun tror, et større fællesskab med de andre gartnerier og landbrug og mere støtte fra kommunen kan få stor betydning for ikke bare hende, men mange andre.

»Det er et…

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 06.08

De mange lækre grøntsager, blomster og frugt, der bliver produceret i Dragør Kommune, kan blive til lækre retter – begge dele skal fejres i en høstfest og en helt ny indsats på fødevare- og gastronomiområdet. Arkivfoto: TorbenStender

Den 11.–13. september er der høstfest i Dragør igen. Konceptet blev afprøvet allerede sidste år, men i år har kommunen skruet op for ambitionerne. Der skal gang i den fest. De lokale fødevareproducenter inviteres til at sælge deres varer fra boder på havnen og holde åbent hus på gårde og gartnerier for at fortælle om deres produktion. Og byens spisesteder opfordres til at lave særlige menuer på baggrund af lokale råvarer.

Høstfesten er foreløbigt det mest konkrete billede på, hvordan Dragør Kommune vil følge op på sin nye erhvervsstrategi, der har lokale fødevarer og gastronomi som et af sine…

Thomas Mose

4. juni 2026 20.16

Standhaftige Tingsoldat-4.jpg
Den standhaftige tinsoldat bringes ud på en farefuld rejse for at få den smukke danserinde. Foto: TorbenStender

Børnebiblioteket på Dragør Bibliotek dannede lørdag den 30. maj ramme om en levende udgave af H.C. Andersens klassiske eventyr Den standhaftige tinsoldat. Her opførte Andersens Kuffert Teater historien om den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde.

Historien følger den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde, som han tror ligner ham selv. Da en trold gør krav på danserinden, bliver soldaten sendt ud på en farefuld rejse gennem blandt andet kloakker og havnemiljøer, før han vender tilbage til børneværelset, hvor han igen møder danserinden. Men troldens trusler er ikke forsvundet.

Standhaftige Tingsoldat.jpg
Andersens Kuffert Teaters forestilling henvendte sig til de 3–9 årige. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Peter Læssøe (medlem af kommunalbestyrelsen for Liste T), Annette Nyvang og Sanne Rossen (medlemmer af Liste T’s bestyrelse)

4. juni 2026 19.28

Når der skal findes så mange penge i skolernes budgetter, er man nødt til at spare bredt.

For eksempel bliver skoleballet på Nordstrandskolen afskaffet. Det er en aften, som mange børn har glædet sig til i månedsvis, og som for nogle bliver et af de minder fra skoletiden, de tager med sig videre i livet. Andre steder vil besparelserne ramme aktiviteter, materialer, støttefunktioner og det pædagogiske arbejde. Det er alt det, der gør en skole til mere end blot et sted, hvor børn opbevares mellem klokken 8 og 15.

Fanget i et lukke kredsløb

Besparelserne skyldes ikke, at skolerne har fået færre…

Tim Panduro

4. juni 2026 13.52

Joakim Thørring Dragør Tennis Tim Panduro (1).jpg
Joakim Thörring er glad for at være formand for en velfungerende tennisklub, men har også drømme for klubbens fremtid. Foto: Tim Panduro

Med omkring 550 medlemmer er Dragør Tennis en af de helt store idrætsklubber i kommunen. Og når den i den kommende weekend markerer 100-året for sin grundlæggelse, er det med både gode minder – og stærke ønsker for fremtiden.

Klubben, der holder til på Engvej, er travl, selv på en hverdagsformiddag. Her er det hovedsageligt seniorer, der fylder på banerne, men aldersspredningen er stor blandt klubbens medlemmer, fortæller Joakim Thörring, der er formand for Dragør Tennis.

»Det er en særdeles velfungerende klub, og vi har både en stor gruppe juniorer og en rigtig stor gruppe +55’ere,« siger…

Tim Panduro

4. juni 2026 10.58

Nybyg Søndre Tangvej Tim Panduro (12).jpg
Der er gang i boligbyggeriet på Søndre Tangvej. En etageejendom er taget i brug, og en anden er undervejs. Arkivfoto: Tim Panduro

Med udsigt til et faldende indbyggertal og stadigt flere ældre borgere, er der behov for at få flere skatteborgere til byen. Ellers vil der være færre penge til kommunens ydelser over for borgerne.

Sådan er konklusionen i hovedtræk fra Dragørs borgmester Kenneth Gøtterup ovenpå et ti-årigt fremtidsoverblik over befolkningsudvikling og mulige budgetter i kommunen. Overblikket viser, at befolkningstallet vil falde overordnet, mens antallet af ældre vil stige. Det kan betyde flere udgifter til ældrepleje – og færre skatteydere til at betale dem.

Tallene er udarbejdet af Dragør Kommunes egen…

Tim Panduro og Kirsten Marie Juel Jensen

4. juni 2026 06.03

Som Dragør Kommune ser ud i dag, tæller den 14.474 indbyggere. Men i 2036 vil der være fire procent færre – nemlig 13.884.

Sådan lyder det i kommunalbestyrelsen, der netop har godkendt den befolknings- og elevtalsprognose for 2026–2036, som rådgivningsfirmaet COWI har udarbejdet i samarbejde med forvaltningen.

Det lyder måske ikke som den store ændring. Men konsekvenserne kan være store.

Prognosen bliver et vigtigt grundlag for budgetlægningen for 2027–2030, men også for den mere langsigtede 10-årige økonomiske plan, som kommunalbestyrelsen har besluttet sig at arbejde efter.

»Når situationen…

Thomas Mose

3. juni 2026 20.32

1000036170.jpg
Man kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde malerier på udstillingen. Privatfoto

Naturens mange former og farver er omdrejningspunktet, når kunsteren Gigi Gigja udstiller sine værker i Dragør Havnegalleri på Strandgade 36 fra fredag den 5. juni til torsdag den 11. juni.

I malerierne er det livet i alle dets former, der er i fokus. Motiverne spænder fra mennesker og dyr til blomster, og publikum kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde skildringer af elefanter og løver. Udstillingen inviterer samtidig gæsterne til at rette blikket mod naturens skønhed og de forandringer, der hele tiden sker omkring os.

Ved siden af malerierne kan besøgende også opleve smykker fra brandet Don’t Worry Dolly. Her er der fokus på farverige designs med håndvævede miyukiperler samt øreringe fremstillet med shell- og ferskvandsperler.

Udstillingen åbner med fernisering fredag den 5. juni klokken 13 til 18. Herefter er der åbent lørdag og søndag fra klokken 11 til 18, mandag til onsdag fra klokken 13 til 18 samt torsdag fra klokken 13 til 16.

1000036173.jpg
Gigi Gigja er tilbage i Dragør Havnegalleri, hvor hun udstiller fra fredag den 5. til torsdag den 11. juni. Privatfoto

Vi har modtaget:

Ditte Pepper, forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening

3. juni 2026 19.28

Jeg er ikke imod vejarbejde. Broer skal vedligeholdes. Kabler skal lægges. Veje skal repareres. Det er nødvendigt for, at København kan fungere – også i fremtiden.

Som borger på Amager og forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening er det svært at få øje på den samlede plan bag de trafikale udfordringer, vi oplever lige nu.

Københavns Kommune har selv skrevet, at Amager i 2026 og de kommende år vil være berørt af mange samtidige anlægsprojekter. Kommunen anerkender samtidig, at flere større projekter falder i samme periode, og at det vil give betydelige trafikale udfordringer.

For nylig…

Tim Panduro

3. juni 2026 13.48

Lufthavnsmøde maj 2026 Tim Panduro (11).JPG
Lufthavnens direktør Christian Poulsen tog imod spørgsmål fra publikum. Foto: Tim Panduro

Modsætninger mødtes onsdag aften, da Københavns Lufthavn havde indbudt til nabomøde i Hangar 145 i det, der engang var landsbyen Maglebylille. Men det var ikke kun sød musik, der opstod i mødet. Tonen blev til tider skurrende i mødet mellem borgere fra lokalområdet og repræsentanter fra lufthavnen.

Mødet i den gamle hangar trak omkring 150 borgere fra Dragør, Tårnby og den københavnske del af Amager, der havde sat den solbeskinnede aften af til at diskutere lufthavn. Journalisten Nynne Bjerre var indskrevet som moderator, og lufthavnens direktør Christian Poulsen var veloplagt, da han i hvid…

Kirsten Marie Juel Jensen

3. juni 2026 11.06

Krudthuset på Bachersmindevej er et helt særligt sted. Det lader alle politikere i kommunalbestyrelsen – og sikkert de fleste borgere i kommunen – til at være enige om.

Hvad det skal bruges til, har der dog været mange forskellige holdninger til gennem tiden.

Sidste år blev krudthuset sat til salg, uden at man fandt en køber til den fredede og historiske bygning på den 3.223 kvadratmeter store grund, som foreløbigt er ejet af Dragør Kommune.

Men nu er huset og grunden genudbudt. Og ud over at man i udbudsmaterialet beskriver, at der er plads til maksimalt tre boliger, stilles der også krav om,…

Tim Panduro

3. juni 2026 05.42

Dommen på syv måneders fængsel til en nu 30-årig årig mand fra Tårnby Kommune, der i maj blev dømt for et trafikdrab i Store Magleby, ligger fast.

Anklagemyndigheden har valgt ikke at anke dommen, der faldt tirsdag den 12. maj. Allerede på domsdagen valgte den 30-årige at modtage dommen efter en kort samtale med sin forsvarer. Og med anklagemyndighedens beslutning er dommen derfor endelig.

Den 30-årige blev dømt for en ulykke i april sidste år. Her kørte han en UTV – et lille terrængående køretøj – og ramte en 68-årig kvinde, der sammen med sin mand var på vej på cykel i retning af Dragør.

Påkør…

Thomas Mose

2. juni 2026 20.28

MariStav.jpg
De to kunstnere MariStavs og Nanna Svane Theisen udstillede i de sidste dage i maj deres kunst i Dragør Baadeværfts gamle hal på Dragør Havn. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Anni og Steen Olsen, Fasanvænget 78

2. juni 2026 19.47

Vi har nu boet her i dejlige Dragør i 55 år, hvor vi 1970 lod vor Schwanenflügel villa bygge. 

Vi har altså set på dette grimme skilt siden 1969, da vi købte vor grund.

Vi har påtalt det flere gange, men intet er sket. Så vi håber, at det kommer til at ske nu.

Med venlig hilsen
Anni og Steen Olsen

Unknown.jpeg
Dragør Kommune har planlagt at udskifte vejskiltene i dele af kommunen. Privatfoto