Borgermøde i lufthavnen:

Tim Panduro

17. oktober 2024 12.00

Der var intet bifald til arrangørerne, når de havde holdt deres oplæg. Men flere gange bragede klapsalverne i auditoriet i Københavns Lufthavns kontorbygning på Lufthavnsboulevarden i Kastrup, når en af tilhørerne stillede spørgsmål eller luftede en kritisk holdning.

Selv om Københavns Lufthavn var på hjemmebane, var dens repræsentanter ikke omgivet af lutter venner ved det nabodialogmøde, lufthavnen havde indbudt til tirsdag aften i sidste uge.

Søren Rosenkilde Clausen, der som public relations-chef er ansvarlig for kontakten med naboerne, kridtede fra begyndelsen banen op med at udlægge lufthavnens betydning. Den er arbejdsplads for 20.000 mennesker og tegner sig for store dele af Danmarks import og eksport – og så er den underlagt lovgivning, der kræver, at man tilpasser sin kapacitet til det behov, der er. Det betyder, at lufthavnen er nødt til at udvide, når fragt- flyselskaberne får flere flyvninger.

Desuden påpegede han, at nabomødet blot var en del af lufthavnens aktiviteter for at orientere naboerne – givetvis for at imødegå kritik på blandt andet sociale medier af, at lufthavnen kan fremstå som lukket i forhold til information.

»Vi holder naboture, arrangerer busture, tager til møder i grundejerforeninger og forsøger at lægge informationer tilgængelige på hjemmesider,« sagde han blandt andet, inden han præsenterede aftenens talerække, der omfattede bæredygtighedschef Maria Skotte, Lars Andersen, der er chef for public affairs i SAS og i den egenskab fortalte om lufthavnens største kundes tiltag samt Henrik Juel Simonsen, der som head of master of planning and development har en stor finger med i spillet i lufthavnens udviklingsplaner.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Københavns Lufthavn havde inviteret naboer til informationsmøde. Foto: Tim Panduro.
Københavns Lufthavn havde inviteret naboer til informationsmøde. Foto: Tim Panduro.

En Roskilde Festival om dagen

Den udvikling skal foregå inden for lufthavnens nuværende rammer – men med plads til flere rejsende og mere gods, fortalte Henrik Juel Simonsen.

»Vores opgave er at sikre, at de mange passagerer, der gerne vil ud at rejse kan komme ud at rejse. I juli havde vi 22 dage med mere end 100.000 passagerer, det svarer til, at vi hver dag skulle håndtere en Roskilde Festival,« sagde han blandt andet.

Det stigende passagertal bliver transporteret på større fly end tidligere, og det gør det nødvendigt at udvikle lufthavnen. Det store slag står i det nordvestlige hjørne mod Kastrup, hvor der skal laves nye standpladser til de større fly.

Lufthavnens oprindelige struktur fra 1960’erne er nemlig ikke længere nok, fortalte han.

»Vi skal sikre, at vi kan afvikle trafikken effektivt. Flyene skal kunne komme til en standplads uden for mange stop, så vi minimerer spildtid og fuelburn,« sagde han blandt andet om begrundelsen for udvidelsen i netop det hjørne.

I forhold til planerne vil Terminal 3 på 60.000 kvadratmeter være færdig i 2028, og to år inden vil der være lavet nye sikkerhedstjek. De nye standpladser forventes at være klar i 2027. Desuden er der planlagt en forskydning af bane 22

Oplæg blev afbrudt

Selv om Søren Rosenkilde Clausen fra starten havde understreget, at der ikke var plads til spørgsmål under indlæggene, var det spørgelystne publikum svært at stoppe både under Henrik Juel Simonsens og de øvrige oplægholderes indlæg.

Der blev afbrudt – og klappet af afbrydelserne, når de var skarpe eller fundet relevante – flere gange undervejs.

Første gang var et spørgsmål om støjgener fra de ny standpladser.

»Det skal vi redegøre for i miljøvurderingen,« hed det først, men spørgeren var vedholdende.

»Er det korrekt, at flyene udleder støj,« hed det opfølgende spørgsmål.

»Selvfølgelig støjer fly, men de nyere fly er mere støjsvage, så hvis der ikke kom de standpladser, var der kun plads til ældre fly, der potentielt ville støje mere,« lød svaret fra udviklingschefen, der også pegede på, at der planlægges en støjskærm, inden Søren Rosenkilde Clausen forsøgte at stoppe den ikke programsatte diskussion med henvisning til, at man kunne tage de dybere diskussioner med eksperter fra lufthavnen ved små stande i lokalet.

»Det gør det sværere, når vi ikke hører de andres spørgsmål. Det er problematisk,« lød en kommentar fra salen.

»Men det er nu engang de spilleregler, vi har lavet,« konstaterede Søren Rosenkilde Clausen, der flere gange i løbet af de følgende indlæg igen måtte forsøge at lægge en dæmper på gemytterne.

Bæredygtigt brændstof

Følgeskabet mellem udviklingen i lufthavnen og i flyteknologien var også temaet, da SAS præsenterede sit bud på fremtiden. Flyselskabet tegner sig for 32 procent af passagererne i lufthavnen.

SAS vil både reducere CO2-aftrykket og støjen fra flyene, lød budskabet. Det skal ske med nye flytyper og bæredygtigt brændstof, hvor der dog er visse udfordringer.

»I 2030 skal vi have bæredygtigt brændstof på 17 procent af vore flyvninger. Det kan vi godt blive lidt presset på, for det ser ikke ud til, at der er brændstof på markedet,« sagde han og pegede også på, at bæredygtigt var et ord, man skulle være forsigtig med.

»Det eneste bæredygtige brændstof, der eksisterer i dag, er lavet på brugt fritureolie, og det bliver sejlet hertil hele vejen fra Singapore. Men vi vil gerne være med til at udvikle andre,« sagde han.

Andre muligheder er baseret på sprit eller brint, og ellers er der også mulighed for elektriske fly. De har dog det til fælles, at teknologierne ikke er fuldt udviklede.

»Vi har et medejerskab i et elektrisk fly. Det kan have to passagerer med, hvis de ikke vejer for meget,« konstaterede han om fremtidsvisionens nutidige leje.

En spørger i salen brød ind med et spørgsmål til partikeludledning fra det bæredygtige brændstof.

Svaret var, at de såkaldt bæredygtige brændstoffer er partikelfri – men at man som tingene står nu, er nødt til at tilsætte aromater. Aromater er en udfordring, fordi de er partikeltunge – men de bruges til at smøre dele af flymotorerne og er derfor vigtige for flysikkerheden.

Et opfølgende spørgsmål gik på, om man ville tage ansvar for at rense aromaterne, inden de blev brugt.

»Vi har kommet med anbefalinger om at undersøge mulighederne for at gøre det hurtigst muligt i København, og vi har afsat 135 millioner kroner til at undersøge det nærmere,« hed svaret.

Miljøchef i ilden

Maria Skotte, der er chef for bæredygtighed i lufthavnen, kom også i skudlinjen – første gang, da hun fortalte, at luthavnen ligger under grænseværdi for kvælstofdioxid og fine partikler.

Hun fik end ikke mulighed for at svare på et spørgsmål fra salen om, hvordan tallene gøres op, før en anden tilhører fortalte, at der var tale om gennemsnitstal – så de maksimale udslag ikke bliver målt.

Maria Skotte fortalte dog, at lufthavnen gerne vil kigge på effekten af de ultrafine partikler.

»Der er ingen grænseværdier, og ikke mange undersøgelser har vist helbredseffekter, men vi vil gerne stille viden og data til rådighed for Miljøministeriets kommende undersøgelse. I 2016 fik vi lavet en kohorteundersøgelse (sundhedsvidenskablig undersøgelse foretaget på en veldefineret gruppe personer, red.) af folk, der arbejdede på forpladserne, og der fandt man intet. Men vi hilser en ny undersøgelse velkommen,« fortalte hun og understregede, at man arbejder med partikelforurening på flere måder.

»Noget af det, vi gør, er at arbejde med adfærd og indretning. Vi vil gerne have plads til at taxi’e ind og ud, og vi minder piloter om, at de skal slukke deres hjælpemotor så meget som muligt og i stedet slutte sig til vores systemer. Vi har også termografiske kameraer, der kan holde øje med, om motorerne er slukkede,« sagde hun blandt andet og pegede desuden på bæredygtige brændstoftyper.

»Vi kan se, at de har en positiv effekt på målekvaliteten. Men det er en politisk beslutning, om man skal arbejde mere med power to X,« sagde hun med henvisning til betegnelsen for omdannelse af elektricitet til CO2-neutrale brændstoffer.

Støj var et andet tema i bæredygtighedschefens indlæg. Hun fortalte – og viste med grafer – at lufthavnen holder sig under lovens støjgrænser i gennemsnit, og at støjen nu i øvrigt ligger lavere end i 2019.

»Men jeg kan ikke tage oplevelsen af støjen fra jer. Det er en subjektiv vurdering, som jeg ikke vil anfægte,« svarede hun på et tilråb om, at det ikke føltes, som om støjen var lavere end i 2019.

En medarbejder i lufthavnen uddybede, at støjberegningen er baseret på årets tre mest trafikerede målinger og omfatter målinger fra seks stationer omkring lufthavnen.

Det målte og det oplevede

Lufthavnens målinger og tilhørernes oplevelser af blandt andet støj harmonerer ikke altid – det blev tydeligt på nabomødet.

»Jeg oplever, at nogen antyder, at I fusker med tallene. Hvordan forklarer I den divergens mellem folks oplevelser og det, I måler,« spurgte en tilhører.

»Den støj, der opleves, er anderledes end det, vi kan måle på. Vi vil gerne blive klogere på, hvorfor det sker. Det vil vi gerne have med i vores dialogforum,« svarede Søren Rosenkilde Clausen.

Svarene stillede dog ikke alle tilfredse.

»Det er meget provokerende, at der skelnes mellem holdninger og fakta. Oplevelser er fakta, for det er faktuelt, at folk har de dårlige oplevelser,« hed det blandt andet.

»Vi håber ikke, at vi giver udtryk for, at vi ser sådan på det. Hvis vi gjorde det, havde vi ikke nabomøder og dialog. Vi er her for at blive klogere og for at redegøre for, hvad vi møder af krav fra myndighederne.«

En anden beboer fra nærområdet opfordrede til, at man ikke kun talte om udviklingsplaner og bæredygtige fly, der ligger 15 år ude i fremtiden.

»Jeg håber, at I sætter jer ved planlæggerbordet i morgen og ser, hvad I kan gøre her og nu. Man vågner med dieselsmag i munden, og det stinker, når jeg går tur med min et-årige datter. Tænk det hele lidt ud af boksen og overvej, hvad der kan gøres med det samme,« lød opfordringen, der blev fulgt af et stort bifald fra tilhørerne, mens en anden sluttede sig til gruppen, der pegede på, at lufthavnen skulle slippe tallene og tage hensyn til folks oplevelse:

»I har ikke råd til at bruge tal som et overordnet argument over følelser og holdninger og lægge jer ud med 210.000 borgere på Amager.«


Mere Dragør Nyt:

Kirsten Marie Juel Jensen

10. november 2025 12.30

Ole H.jpg
Ole H. Hansen er kandidat for Socialdemokratiet til kommunalvalget i Dragør. Privatfoto

Her fortæller Ole H. Hansen, hvad han vil arbejde for, hvis han igen bliver valgt ind i kommunalbestyrelsen.

1. Økonomi

»Vi skal fortsætte med at være med til budgetforhandlingerne i et bredt samarbejde med de andre partier, som Socialdemokratiet altid har været garant for – for at sikre Dragør en sund og stærk økonomi.«

2. Kystsikring

»Jeg vil arbejde for at få den bedste løsning for Dragør, som vi allerede er rigtig godt i gang med.«

3. Ældrepleje

»Jeg vil arbejde for en stabil og sikker ældrepleje. En ældrepleje fyldt med nærvær, respekt, omsorg og selvbestemmelse.«

4. Folkeskolen

»Jeg ønsker fortsat, at alle elever i Dragør møder en fleksibel…

Thomas Vibroe Wærling, kandidat for Sydamagerlisten til kommunevalget

9. november 2025 21.11

En kommunalbestyrelses fornemmeste opgave er at sørge for, at kommunens borgere får den bedst mulige velfærd for skattekronerne.

Desværre må vi konstatere, at der i Dragør har været alt for meget fokus på at fylde kommunekassen ved blandt andet at forbruge mindre end budgetteret på en række områder.

Det har haft konsekvenser, og det er i mange tilfælde vores svageste medborgere, der har betalt prisen, hvilket vi på ingen måde kan være bekendt.

For blot at nævne nogle få: skandalerne på Enggården, hjemmeplejens problemer med tid til ordentlig pleje af de ældre, det stigende antal børn i…

Lars Brix Bendtsen, kandidat til kommunalvalget for Det Konservative Folkeparti

9. november 2025 19.45

På 9.-klassernes demokratidag i Dragør kom flere elever med et stærkt og vigtigt forslag: et ungdomshus eller værested for unge fra 9. klasse og op gennem ungdomsuddannelserne. Et sted, hvor de kan mødes, hygge sig og tage ansvar – på egne præmisser, så de fortsat kan høre til i Dragør i stedet for at tage til andre kommuner for at hygge sig.

Jeg synes, at det er en fantastisk idé, og jeg vil arbejde for, at vi gør det til virkelighed.

Vi har allerede bygninger i kommunen, som kan dedikeres til formålet. Vi har ansvarlige unge, der gerne vil sørge for, at stedet får liv, og vi har forældre, der tilkendegiver, at de er klar til at støtte op om projektet. Sådan et værested vil kunne styrke fællesskabet blandt de unge i byen og gøre det mere attraktivt at være ung i Dragør.

Ved at lytte til de unges ønsker giver vi dem reelle muligheder for at forme deres egen by.

En investering i ungdomslivet i Dragør er en investering i vores fælles fremtid i byen. Derfor er et værested til de unge en af de mærkesager, jeg går til valg på den 18. november.

Nicolaj Bertel Riber, borgmesterkandidat, og Liss Porsborg, kandidat til kommunalbestyrelsen

9. november 2025 17.17

Vi skal byde vores mindste borgere og deres forældre trygt velkommen til deres nye verden. Derfor er det vigtigt for os at sikre, at vores sundhedspleje hele tiden har de fornødne ressourcer til at levere det serviceniveau, der skal til.

Socialdemokratiet har kæmpet for den kommunale dagpleje i denne valgperiode. Dagplejen er et vigtigt alternativ for familierne. Det skal vi holde fast i, og det arbejde fortsætter ind i den næste valgperiode.

For Socialdemokratiet er det afgørende, at vi får lagt en plan for, hvordan vi hvert år kan garantere, at minimumsnormeringerne på vores daginstitutioner…

Freja Bundvad

9. november 2025 15.03

Birthe Rønn Hornbech-1.jpg - Grundvig
Den forhenværende minister fortalte levende om om nationaldigteren. Foto: TorbenStender

Der blev både sunget og fortalt, da tidligere kirkeminister Birthe Rønn Hornbech onsdag den 29. oktober kl. 19 gæstede Dragør Kirke til arrangementet »Syng dig glad med Grundtvig«. Med afsæt i udvalgte sange og salmer fortalte hun om N.F.S. Grundtvigs liv og virke – både som præst, salmedigter, politiker og folkeoplyser.

Birthe Rønn Hornbech begrundede sine valg af salmer og bidrog med historiske og personlige refleksioner om Grundtvigs betydning, både i sin samtid og i dag. Publikum blev inviteret til at synge med og var aktive deltagere i en aften, hvor Grundtvigs mange facetter blev foldet ud gennem både ord og toner.

Birthe Rønn Hornbech-2.jpg - Grundvig
Der var pænt fremmøde til arrangementet onsdag aften. Foto: TorbenStender

Birthe Rønn Hornbech-3.jpg - Grundvig
Sognepræst Jens Bach Pedersen og Birthe Rønn Hornbech stod for formidlingen. Foto: TorbenStender

Kirsten Marie Juel Jensen

9. november 2025 11.47

Mia Tang er kandidat for Det Konservative Folkeparti til kommunalvalget i Dragør. Privatfoto

Her fortæller Mia Tang, hvad hun vil arbejde for, hvis hun igen bliver valgt ind i kommunalbestyrelsen i Dragør.

1. Økonomi

    »Jeg stillede op til det seneste valg, fordi jeg ønskede en stabil økonomi i kommunen – belært af tidligere tiders udfordringer. Det har vi sikret, og det er jeg stolt af. Dermed undgår vi, at vi pludselig er nødt til at spare og forringe. Det er meget vigtigt for mig, at den linje fortsætter gennem god ledelse og ansvarlig drift.«

    2. Kystsikring

    »Jeg bor selv i Søvang og har flere gange prøvet at stå nede på diget og frygte for en stormflod. Det er ekstremt ubehageligt at vide, at ens hjem måske…

    Kirsten Marie Juel Jensen

    9. november 2025 08.08

    -1275437324576585574.jpg
    Oscar Holm Bredkjær i trøjen for Clemson Tigers. Her spiller han på et hold med fire spillere. Selvom golf normalt er en meget individuel sport, kan han godt lide at være en del af et hold. Privatfoto

    Lidt jetlag har han stadig. 21-årige Oscar Holm Bredkjær, der netop har spillet VM i golf for amatører i Singapore. En superflot syvendeplads ud af 35 lande blev det til Danmark, og en lige så flot individuel 11. plads blev det til for Oscar ud af 108 af verdens dygtigste golfamatører.

    Men der er alligevel ikke tid til at sove længe i South Carolina, hvor han bor netop nu. På et golf-scholarship skal han ikke bare følge timerne på Clemson University, hvor han er ved at tage en bachelor i business. Han skal også spille mellem tre og seks timers golf hver dag.

    Ud over at være på landsholdet og…

    Morten Dreyer, spidskandidat for Dansk Folkeparti

    8. november 2025 21.16

    Busdrift – lidt faktuel info.

    Det fyger om ørerne med allehånde løfter om fremtidens trafikbetjening i Dragør, og man bliver lidt mundlam. Hvor er de andre partier dog aktive, alt imens de bygger videre på deres slotte et sted i himlen.

    Bedre busser – shuttlebusser med mere. For et par valg siden lovede Venstre metro til Dragør, og ved valget efter var løftet førerløse busser til metroen. Jeg håber ikke, at du står og venter på dem lige nu. Andre partier er mere diffuse, men lover bare bedre busforbindelser.

    Busdriften er ret enkel. Busser drives med en blanding af offentlige tilskud suppleret…

    Helle Barth, Venstre i Dragør, kandidat til kommunalvalget og regionalvalget

    8. november 2025 19.12

    En ny landsdækkende analyse af ældreplejen viser, at Dragør Kommune ligger som nummer 55 ud af landets 98 kommuner. Det er midt i feltet – men faktisk foran flere af vores naboer som Tårnby (nummer 81) og Hvidovre (nummer 76). Det fortæller mig én vigtig ting: at Dragør gør meget rigtigt, når det handler om at skabe tryghed og værdighed for vores ældre. Men analysen kan også bruges som inspirationskatalog til det, der virker godt i andre kommuner.

    Det er et solidt resultat, der vidner om ordentlig ledelse, dygtige medarbejdere og en fornuftig økonomi. Vi får meget ud af pengene – og det skal…

    Kenneth Gøtterup, borgmester

    8. november 2025 16.47

    I Dragør har vi nogle særlige vilkår, når det gælder trafikafvikling.

    Vi er det, man vil kalde en pendlerkommune, hvor størstedelen af borgerne dagligt pendler ud af Dragør for at arbejde og uddanne sig. Derfor er vi afhængige af god fremkommelighed – uanset om vi bruger bil, cykel, den kollektive trafik eller en kombination.

    Det er derfor afgørende, at vi som kommunalbestyrelse har løbende fokus på disse områder – og ikke mindst, at vi indgår i aktive samarbejder for at løse de udfordringer, vi står over for.

    Busbetjeningen i Dragør

    Vi har i dag en busbetjening med linje 35, der forbinder…

    Kirsten Marie Juel Jensen

    8. november 2025 15.57

    En 79-årig kondiløber blev fundet livløs lørdag formiddag i Kongelunden nær Dragør Golfklub. Golfspillere, der var i området, fandt manden og slog alarm.

    Ambulance, akutlæge og politi ankom kort efter til stedet, og der blev forsøgt førstehjælp. Men mandens liv stod desværre ikke til at redde.

    Vagtchefen ved Københavns Politi understreger over for TV 2 Kosmopol, at det er et tragisk dødsfald uden mistænkelige omstændigheder.

    De pårørende er underrettet.

    Politi staffage Tim Panduro (1).jpg
    Både flere redningskøretøjer og politiet var til stede, da en 79-årig kondiløber blev fundet livløs på en skovsti i Kongelunden. Arkivfoto: Tim Panduro

    Freja Bundvad

    8. november 2025 14.11

    IMG_4871.jpg
    Borgmester Kenneth Gøtterup holdt åbningstale for jubilæumsudstillingen. Foto: Helle Barth

    Torsdag den 30. oktober blev udstillingen Revy Guld officielt åbnet på Dragør Lokalarkiv. Med borgmester Kenneth Gøtterup (C) som taler og deltagelse fra både frivillige fra arkivet og fra revyforeningen blev åbningen markeret med begejstring og godt humør.

    Udstillingen er kurateret af arkivets leder, Helle Barth, og sætter fokus på Dragør Revyens 100-årige historie.

    »Jeg er helt vildt begejstret og stadig helt høj over det, vi har nået, og det, vi har fået udstillet,« konstaterer Helle Barth.

    Presset på tid og plads

    Initiativet til udstillingen kom blot to uger før årets forestillinger, da revyformand…

    Kirsten Marie Juel Jensen

    8. november 2025 10.50

    Michael Rachlin.jpeg
    Michael Rachlin stiller op for Sydamagerlisten ved kommunalvalget i Dragør. Privatfoto

    Her fortæller Michael Rachlin, hvad han vil arbejde for, hvis han bliver valgt ind i kommunalbestyrelsen.

    1. Økonomi

    »Det er dyrt at være fattig, og vi betaler en høj pris for lappeløsninger – både helt bogstaveligt i vedligeholdelsen af kommunens bygninger, men også i forhold til servicen over for kommunens borgere. På sigt er det for dyrt at drive en kommune, der er for lille.«

    2. Kystsikring

    »Jeg tror, at alle ønsker en fremskudt løsning, der tilgodeser naturen. Det skal vi arbejde for, men det er helt, helt urealistisk, at Dragør skal kunne klare opgaven selv.«

    3. Ældrepleje

    »Ældre skal behandles med respekt og værdighed, og vi må…

    Freja Bundvad

    8. november 2025 08.15

    IMG_0419.jpeg
    Torben Marcussen fra Ravnenlauget holdt tale fra den gamle lodsbåd. Foto: Freja Bundvad

    Grillen var tændt, og kassen med kolde øl var fundet frem på Dragør Havn, da der onsdag den 29. oktober blev holdt rejsegilde for det nye bådehus til den historiske lodsbåd Ravnen.

    Efter flere års frivilligt arbejde med restaureringen af den gamle lodsbåd markerer rejsegildet begyndelsen på næste fase: at give båden et permanent hus, hvor den kan beskyttes mod vind og vejr.

    Skipper med glimt i øjet

    Det var Torben Marcussen fra Ravnenlauget, der holdt tale på vegne af lauget. Med et glimt i øjet iførte han sig en hat med teksten »skipper« og mindede forsamlingen om, at det traditionelt er…

    Freja Bundvad

    8. november 2025 07.25

    Fly Tim Panduro.jpg
    Trods protester fra både naboer og klimaaktivister fortsætter Københavns Lufthavn med at slå rekorder. Foto: Tim Panduro

    Med 3,06 millioner passagerer blev oktober den travleste oktober i Københavns Lufthavns historie. Det oplyser lufthavnen i en pressemeddelelse.

    Sammenlignet med oktober sidste år er passagertallet steget med 11 procent. Ifølge lufthavnens kommercielle direktør, Peter Krogsgaard, skyldes stigningen blandt andet efterårsferien og det store antal ruter ud af København.

    »Det har været den travleste oktober i lufthavnen nogensinde, og det er femte måned i træk med flere end tre millioner rejsende. Med rekordmange ruter fra København er der gode muligheder for at komme afsted – og det gælder også den…

    Karen Dich

    7. november 2025 21.11

    Tidligere i år blev der sat punktum i den ni år gamle sag om byggeriet på Øresunds Allé 67, da kommunalbestyrelsen gav sin advokat mandat til at indgå forlig på op mod syv millioner kroner.

    Dengang kaldte kommunaldirektøren det for en rigtig ærgerlig sag for alle parter, og borgmesteren udtalte til Dragør Nyt, at kommunen havde taget ved lære af de ting, der var sket.

    Men den tidligere ejer af den omstridte villa er stadig vred.

    I sidste uge kunne Dragør Nyt bringe et debatindlæg, hvor Brita Sommer kritiserede kommunen for at formøble borgernes penge.  

    Hun kritiserede konkret Det Konservative…

    Kirsten Marie Juel Jensen

    7. november 2025 21.00

    untitled-21.jpg - Debat Dragør Skole
    »Vi har en borgmester, der er besat af at lægge penge til side,« lød det fra Peter Læssøe ved valgdebatten om kommunens økonomi. Foto: TorbenStender

    Er det en god idé at spare meget op til dårlige tider og fremtidige uforudsigelige udgifter som for eksempel kystsikring? Eller om man skal have flere penge ud og cirkulere? Det er et af de spørgsmål, der har skabt mest splid mellem især Konservative og Liste T gennem de seneste fire år.

    Som forventet var det også især disse to flanker, der var mest tydelige, da partierne mødtes til Dragør Nyts valgdebat på Dragør Skole fredag aften.

    Kenneth Gøtterup, spidskandidat for Det Konservative Folkeparti kunne sagtens forklare, hvorfor han mener, det er en succes, at kommunen har sparet 50 millioner…

    Kirsten Marie Juel Jensen

    7. november 2025 20.45

    untitled-16.jpg - Debat Dragør Skole
    10 millioner kan måske nok spares nemt en enkelt gang. Men en varig besparelse vil gøre ondt og være svær at finde. Sådan lød det fra politikerne fredag aften. Foto: TorbenStender

    »Hvis Dragør Kommune står overfor at skulle spare 10 millioner kroner – hvor vil du så finde de penge i det eksisterende budget?«

    Det var det første spørgsmål, moderator Rasmus Mark Pedersen stillede partierne i Dragør, da deres spidskandidater fredag aften mødtes for at diskutere økonomi. Budgetter og Excel-ark er måske ikke det mest sexede emne, man kan forestille sig at diskutere fredag aften. Alligevel var der et pænt fremmøde.

    Og kandidaterne havde smøget ærmerne op og var bevæbnet med tal til tænderne, da de forsøgte at komme med deres bud på de svære og vigtige penge-spørgsmål.

    Flemming…

    Kirsten Marie Juel Jensen

    7. november 2025 20.30

    untitled-9.jpg - Debat Dragør Skole
    Det kan godt være, der bliver flere ældre og færre unge i Dragør, men vi skal huske, at det er friske og ressourcestærke ældre, vi har, lød det blandt andet fra politikerne. Foto: TorbenStender

    Der bliver færre børn og hele tiden lidt flere ældre i Dragør. Sådan har det været i flere år, og sådan ser det også ud fremadrettet. Det viser den seneste befolkningsprognose for 2025–2035, som Dragør Kommune har udarbejdet sammen med rådgivningsvirksomheden COWI.

    Derfor bad moderator Rasmus Mark Pedersen Dragørs partier om at tage stilling til, hvordan de vil reagere på prognoserne, da Dragør Nyt fredag aften holdt valgdebat under overskriften Penge i kassen.

    Befolkningstallet i Dragør Kommune beregnes egentlig til at være nogenlunde stabilt, men forventes at være faldet med knapt 100…

    Hans Geschwendtner

    7. november 2025 19.22

    Det er kedeligt, at denne sag ikke vil stoppe, idet fru Brita Sommer ikke vil eller kan indse, hvad der er ret eller rimeligt – selvom både Planklagenævnet, byretten i København og Østre Landsret har talt i denne sag og klart tilkendegivet, at byggeriet var ulovligt.

    Sagens forløb er ikke, som beskrevet, at der blev udstedt byggetilladelse. Før der blev indsendt noget som helst, bad fru Sommer om et møde på min bopæl, hvor fru Sommer over for de fire naboer/genboer fremlagde sit projekt.

    Samtlige tilstedeværende naboer/genboer var enige om, at huset skulle følge den gældende byplansvedtægt. Da…