admin

10. april 2024 13.42

Efter drabet på René kan Bandidos blive forbudt

Efter drabet på René kan Bandidos blive forbudt

Justitsminister Peter Hummelgaard vil forbyde Bandidos. Det sker efter domsafsigelsen tirsdag i sidste uge, hvor flere ledende Bandidos-medlemmer blev dømt for drabet på René Carstensen. Dragør Nyt interviewede samme dag ministeren for at høre om hans kamp mod bander og rockere

Af Rasmus Mark Pedersen

På et pressemøde onsdag den 10. april, dagen efter domsafsigelsen i sagen om drabet på René Carstensen, fortalte justitsminister Peter Hummelgaard, at han vil have gjort rockergruppen Bandidos forbudt.

Det er anklagemyndigheden, der skal føre sagen imod Bandidos, og den skal gå sin gang gennem retssystemet, inden den måtte blive en realitet.

National Enhed for Særlig Kriminalitet har efterforsket sagen og konkluderer, at der nu er materiale nok til at løfte bevisbyrden for, at foreningen har et ulovligt øjemed. Det er nemlig et krav for at kunne tilsidesætte grundlovens rettigheder om forsamlingsfrihed.

Sagen består af flere måneders efterforskning og flere ransagninger, mens selve dommen i sagen om drabet på René Carstensen på Dragør Fort i januar 2023 i praksis ikke kan indgå i sagskomplekset.

Men ifølge ministeren beviser dommen mod Bandidos-medlemmerne, hvor skadelige de er for samfundet.

For ud over at de to Bandidos-medlemmer Mike Meng Wonsild og Lavdrim Ajeti blev dømt for selve drabet, blev tre andre personer dømt for planlægningen af den voldelige handling, der førte til René Carstensens død.

Det drejer sig om Allan Zeuthen, der henvendte sig til det tidligere Bandidos-medlem Stig Bartholdy for at få René Carstensen straffet. Denne fik fat i Bandidos-generalen Peter Rosenberg, der hjalp med kontakten til drabsmændene. Og de tre mænd blev alle idømt ubetinget fængsel med tirsdagens afgørelse.

Peter Hummelgaard. Foto: Marie Hald.Bestialsk adfærd

Dragør Nyt talte med justitsminister Peter Hummelgaard efter dommen for at høre dels om denne (dommen er behandlet i separat artikel), dels om de muligheder, han som minister har for at sætte en stopper for bander og rockergrupperinger.

Spørgsmålene til ministeren står her anført i kursiv:

Peter Hummelgaard, hvad er din umiddelbare reaktion på de domme, der er blevet afsagt?

»Jeg synes jo, hele den her sag på alle tænkelige måder er fuldstændig forfærdelig. Så min første reaktion er, at endnu en gang går mine tanker og også den allerdybeste medfølelse først og fremmest selvfølgelig til de pårørende.

Og derudover – når man ser på sagens omstændigheder: Det forhold, at de to personer, der er dømt for drabet ved Dragør Fort, begge har relationer til Bandidos – det vidner igen om den fuldstændig bestialske adfærd, som banderne lægger for dagen. Der skal jeg jo huske som justitsminister at sige, at der er tale om en dom, der stadigvæk kan ankes, hvorfor jeg heller ikke vil gå dybt ned i detaljerne i den konkrete sag.

Men det er klart, at det er et udtryk for, at banderne ganske enkelt er en kæmpe pestilens for vores samfund. Og at den hensynsløse adfærd, som vi ser i alt for mange sager, inklusive den her, gør vores lokalsamfund utrygt, og det ødelægger menneskeliv.

Derfor har min tilgang som justitsminister og regeringens tilgang også været helt klar: Vi vil gøre alt, hvad vi overhovedet kan – med alle tænkelige kreative værktøjer – for at bekæmpe bandernes eksistens og deres mulighed for at ødelægge samfundet og tilværelsen for alle deres ofre.«

Uskyldige ofre

Vi ser i denne sag, at der også er tre bagmænd, der bliver dømt for at planlægge afstraffelsen. Hvad siger det om bandernes organisation?

»Der er jo ikke nogen tvivl om, at de organiserede kriminelt i Danmark – og særligt omkring de her meget store bandegrupperinger – er meget, meget velorganiserede. Og jeg synes jo også, at den her sag vidner om noget, vi taler for lidt om: at der er rigtig, rigtig mange helt tilfældige og uskyldige, som er ofre for bandernes afstumpede voldsparathed og for den hensynsløshed, som de bedriver.

Det er jo ikke, fordi jeg ikke har vidst det tidligere, men efter at have fået indsigt i omfanget af sager, hvor ofre enten er tilfældige, fordi de er på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt, eller er fuldstændig sagesløse – det omfang har rystet mig. Og det er omstændighederne i den her sag jo desværre et meget, meget tragisk eksempel på.«

Du er Amager-dreng, vi er jo et Amager-medie. Det er sket i hjertet af vores by. Hvad tænker du som lokal om det forhold, at det skal ske lige ved stedet her, hvor vi spiser is om sommeren?

»Det triste er jo, at Amager desværre i mange år har været et mytisk knudepunkt for megen rocker- og bandeaktivitet.

Der er mange bandegrupperinger, som desværre har en nærmest sygelig optagelighed af at være til stede på Amager og rekruttere unge mennesker ind i deres bandekriminelle løbebaner.

Så det er jo også noget, vi er vokset op med. Men jeg må desværre også tilstå, at det er noget, der til dels også gør mig som både indfødt og nuværende beboer endnu mere optaget af – med alle de midler, vi har til rådighed – at bekæmpe deres eksistens og den pestilens, de er på samfundet.

Bandepakker

Det er en lang sej kamp og et langt, sejt træk, hvor banderne hele tiden forsøger at forny deres organisationer, bruge nye metoder, ny teknologi, nye forretningsmodeller og alt muligt andet, og hvor vi er nødt til hele tiden at udstyre politiet og vores myndigheder med nye værktøjer.

Det er også derfor, jeg i morgen (onsdag den 10. april, red.) fremsætter lovforslag i Folketinget med nye muligheder for vores politi og myndigheder til at bekæmpe banderne – et forslag, der udmønter den bandepakke, som et bredt flertal blev enige om for nogle måneder tilbage.«

Ja, jeg skulle lige til at nævne Bandepakke 4, som I blev enige om i november, og du talte også tidligere om, at I med alle kreative og tænkelige midler må bekæmpe banderne og rockergrupperingerne. Har du som justitsminister flere skud i bøssen, eller skal vi se det, I har vedtaget nu, virke først?

»Jeg tror ikke, man skal bilde nogen som helst ind, at problemet med rocker- og bandekriminalitet forsvinder fra den ene dag til den anden. Det er – ligesom med alt andet, der gør enorm skade – noget, der hele tiden skal holdes nede og bekæmpes løbende.

Men vi kan jo til gengæld se, hvad konsekvensen er, hvis man ikke er villig til både at straffe den kriminalitet, der bliver begået, i overensstemmelse med hvor stor en skade det gør på samfundet, og heller ikke er villige til at investere i politiets muligheder for at efterforske og gribe ind over for kriminaliteten. Og hvis man så heller ikke juridisk er villige til at give de bedst tænkelige værktøjer for politi og myndigheder – så sker der jo det, som der sker i Sverige; at det løber myndighederne fuldstændig af hænde. Det er ikke den situation, vi har i Danmark. Vi har store problemer med bandekriminalitet i Danmark, men det er ikke løbet os af hænde.

Men – vi er i en vedvarende og hård kamp imod den organiserede bandekriminalitet. Og det er en kamp, vi vil blive ved med at prioritere, investere i og have højt på den politiske dagsorden, fordi det er vigtigt.«

Det politiske ansvar

Du nævner, at du er blevet chokeret over, hvor mange sagesløse ofre for bandegrupperinger, der i virkeligheden er. Hvis skyld er det, at der har været så mange ofre gennem årene? Er det for lidt politisk fokus? Er det for lidt fokus i politiet? Er det for få ressourcer? Hvad er den primære årsag til, at det er kommet dertil, hvor det er?

»Der er kun én skyldig part i det her, og det er dem, der beslutter sig for at begå kriminalitet som en levevej og tage våben i hånden. Længere er den sådan set ikke. Og så har vi et politisk ansvar for at give vores politi, vores myndigheder og vores domstole de bedst tænkelige både juridiske, økonomiske og politiske rammer for at bekæmpe det.

Og vi lever desværre i en tid, hvor den organiserede kriminalitet stiger over hele Europa. I Danmark har vi haft succes med at holde den nede og i et vist omfang at holde den i ave. Og det har vi kun haft succes med, fordi det har været så højt prioriteret gennem forskellige bandepakker og gennem et dygtigt politi, der så rent faktisk også benytter sig af de værktøjer, som de politisk bliver givet.

Men det er der jo ikke noget naturgivent i. Vi kan se på mange andre lande, hvor det lynhurtigt løber løbsk gennem en kombination af et ændret politisk fokus eller for stor ureguleret indvandring som eksempelvis i Sverige. Derfor er det bare mit kæmpe politiske fokus at blive ved med at holde fast i det her.

Og når jeg før nævnte det der med, at jeg var blevet chokeret over det … det er jo ikke fordi, jeg ikke var klar over det. Men man sidder jo nogle gange … alle har sikkert oplevet at sidde til et middagsselskab, hvor der er nogen, der har det hurtige og – synes man selv – geniale synspunkt, at man bare skal give dem lov til at lade dem slå hinanden ihjel.

Problemet er imidlertid, at der bare ofte er tilfældige og sagesløse, som på en eller anden måde bliver ramt. Tilfældet i Dragør var overlagt, men rettet mod en sagesløs René Carstensen for at få ham til at makke ret.

Det er et billede på, at rigtigt, rigtigt mange almindelige mennesker, som intet har at gøre med organiseret kriminalitet, bliver gjort til ofre for bandernes hensynsløshed.«

Nu nævner du sagen, og en ting, der kom frem i sagen, var, at der var en politiassistent, som havde kontaktet René Carstensen et par dage før, fordi der var efterretninger af den ene eller anden slags om, at der skulle ske noget med ham. Han blev opfordret til at rejse væk. Så politiet har vidst noget, men har ikke lykkedes med at forhindre drabet. Som øverste leder for politiet – giver det dig nogle tanker om, at man skulle have handlet anderledes?

»Det kender jeg ikke nok af de konkrete omstændigheder til, at jeg vil udtale mig offentligt om – i hvert fald ikke på det foreliggende grundlag.

Det, jeg i hvert fald bare kan konstatere, er, at en meget, meget lokalt respekteret mand har mistet livet, fordi at nogle mennesker omkring Bandidos – i hvert fald med byrettens ord – for at få ham til at rette ind har haft foranstaltet et angreb på ham, der gjorde, at han døde.

Og det er for mig at se et billede på, at banderne udgør et samfundsproblem, og hvorfor jeg også vil blive ved med at prioritere alt, hvad jeg overhovedet kan prioritere af kræfter til at blive ved med at give politiet og vores myndigheder de bedste muligheder for at bekæmpe dem,« slutter justitsminister Peter Hummelgaard.

Mere Dragør Nyt:

LEDER:

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 20.30

Naboskab er oftest noget, vi kun forholder os til, når det er i top eller er gået i hårdknude.

Når vi bliver rørte og taknemlige, fordi vi altid kan låne en hækkesaks og en kop sukker. Lader børnene løbe ind og ud mellem haverne. Og har tid til en snak eller hjælp med indkøb, når en nabo går igennem en svær periode.

Og når det er helt omvendt. Når vi er i krads konflikt med naboen (som mere end hver tredje af os har været ifølge en Megafon-undersøgelse for TV2 sidste år). Når bare synet af naboen får blodet til at rulle på grund af uenighed om støj. En hæk, der er for høj eller lav. Eller et…

Tim Panduro

6. juni 2026 14.12

Niels Neergaard 80 år Tim Panduro (3).jpg
Niels Neergaards liv er fuldt af musik. Billedet af Louis Armstrong fik han i en boghandel i barndommens Nykøbing Falster, og det har fulgt ham lige siden. Foto: Tim Panduro

De to basuner hænger på hver deres stativ ved terrassedøren i huset på Stationsvej. Niels Neergaard, der onsdag den 27. maj fyldte 80 år, har stadig de messingblanke, langstrakte musikinstrumenter lige ved hånden. Og selv om han for længst har ramt pensionsalderen, står basunerne ikke til pynt.

Programmet for sommerens koncerter med Jazz7tetten, som han har spillet med de seneste år, er for længst lagt. Og hjemme er han i gang med at lave nye arrangementer af de klassiske højskolesange »Solen er så rød, mor« og »Tit er jeg glad«.

Ingemanns sang handler om en ungdomsforelskelse, men Niels…

Kirsten Marie Juel Jensen

6. juni 2026 07.22

I april fremlagde Venstre, Konservative og SF deres fælles forståelsespapir, som tegnede stregerne for plejehjemmet Enggårdens fremtid.

Sammen danner de tre partier et stort flertal for at omdanne Enggården til en selvejende institution og begynde forhandlingerne om en driftsaftale med OK-Fonden.

Forslaget skulle dog politisk behandles for at kunne sættes i værk. Og da sagen var på Ældre- og Sundhedsudvalgsmødet torsdag den 7. maj, stemte Liste T og Socialdemokratiet imod. Og Liste T brugte sin ret til at begære sagen i kommunalbestyrelsen, hvilket der ellers ikke var lagt op til, at den…

Tim Panduro

5. juni 2026 20.11

Tennis (3).jpg
Så elegant tog det sig ud, når der blev spillet tennis i Dragør førhen. Billedet er formentlig fra klubbens første år. Foto fra Historisk Arkiv Dragør

I de engelske slotshaver og rigmandsparker opstod der et nyt tidsfordriv i slutningen af 1800-tallet; tennis, en sport inspireret af et gammelt fransk spil, men i en helt ny form, der hastigt spredte sig fra adel og industrimillionærer og ud til det bedre britiske borgerskab.

I Danmark, hvor der gennem en del år havde været en fascination af alt britisk, fattede man også hurtigt interesse for sporten. Blot seks år efter at den første officielle turnering med moderne regler blev holdt i England, introducerede Københavns Boldklub sporten i Danmark i 1883. Herfra spredte den sig ud i landet.

Liges…

DEBAT:

Henrik Kjærsvold-Niclasen og Thomas Olsen, medlemmer af kommunalbestyrelsen for Venstre samt Erik Skovgaard Nielsen, formand for Venstre i Dragør

5. juni 2026 19.34

Den nye 10-årige økonomiske analyse, som netop er blevet drøftet på kommunalbestyrelsens budgetseminar, viser, at Dragør står over for en alvorlig, men håndterbar udfordring. Faldende befolkningstal, flere ældre og store anlægsopgaver vil presse kommunens økonomi i de kommende år.

For Venstre i Dragør er konklusionen klar: Dragør Kommune skal forblive en selvstændig kommune. Men selvstændighed kræver mere end gode intentioner. Det kræver en plan, en stærk økonomi og politisk vilje til at prioritere i tide.

Vores lokale demokrati, nærheden til borgerne og muligheden for at træffe beslutninger…

Thomas Mose

5. juni 2026 14.08

Kenneth Gøtterup-2.jpg
Kenneth Gøtterup fortalte om sin anden periode som borgmester. Foto: TorbenStender

Borgmester Kenneth Gøtterup besøgte mandag den 18. maj Dragør Borgerforening i Beghuset, hvor han fortalte om de første knap 150 dage af sin anden periode som borgmester.

Aftenen handlede både om konkrete kommunale sager og om det daglige arbejde på rådhuset. Kenneth Gøtterup gav de fremmødte et indblik i, hvordan sager behandles i kommunen, og hvordan beslutninger ofte bliver mødt af forskellige holdninger blandt borgerne.

Et af emnerne var samarbejdet i byrådet. Borgmesteren fortalte, at den politiske gruppe bag ham råder over et absolut flertal, men at der har været en bevidst beslutning om ikke at bruge flertallet som udgangspunkt. Samtidig erkendte han, at der i enkelte tilfælde har været behov for at gøre brug af mandatet for at få truffet beslutninger.

De fremmødte fik dermed ikke blot en gennemgang af aktuelle sager, men også et indblik i de politiske overvejelser bag beslutningerne på rådhuset. Alt i alt blev det, som Per Larsson fra Dragør Borgerforening beskriver det, en såvel interessant som hyggelig aften.

Kenneth Gøtterup-3.jpg
Foto: TorbenStender

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 11.05

DSC_2339.NEF
Sparring og fællesskab med de andre gartnerier og lokale fødevareproducenter. Og mulighed for flere elevpladser, billig jordleje og regnskabshjælp. Det er nogle af de ting, Amalie Agth Østergaard Sørensen håber, der kommer ud af kommunens nye fødevaresats. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Der er mange grunde til, hvorfor det er en god idé at satse mere på lokal fødevareproduktion og gastronomi i Dragør. Det mener Amalie Agth Østergaard Sørensen, der er nyuddannet gartner og nyudsprunget iværksætter med et lille gartneri i Store Magleby.

Hun har allerede indgået samarbejde med Hollændergårdene om at have en vejbod med grøntsager hos dem – og med Kongeskov Keramik nede på Kongevejen om at levere afskårne blomster.

Men hun tror, et større fællesskab med de andre gartnerier og landbrug og mere støtte fra kommunen kan få stor betydning for ikke bare hende, men mange andre.

»Det er et…

Kirsten Marie Juel Jensen

5. juni 2026 06.08

De mange lækre grøntsager, blomster og frugt, der bliver produceret i Dragør Kommune, kan blive til lækre retter – begge dele skal fejres i en høstfest og en helt ny indsats på fødevare- og gastronomiområdet. Arkivfoto: TorbenStender

Den 11.–13. september er der høstfest i Dragør igen. Konceptet blev afprøvet allerede sidste år, men i år har kommunen skruet op for ambitionerne. Der skal gang i den fest. De lokale fødevareproducenter inviteres til at sælge deres varer fra boder på havnen og holde åbent hus på gårde og gartnerier for at fortælle om deres produktion. Og byens spisesteder opfordres til at lave særlige menuer på baggrund af lokale råvarer.

Høstfesten er foreløbigt det mest konkrete billede på, hvordan Dragør Kommune vil følge op på sin nye erhvervsstrategi, der har lokale fødevarer og gastronomi som et af sine…

Thomas Mose

4. juni 2026 20.16

Standhaftige Tingsoldat-4.jpg
Den standhaftige tinsoldat bringes ud på en farefuld rejse for at få den smukke danserinde. Foto: TorbenStender

Børnebiblioteket på Dragør Bibliotek dannede lørdag den 30. maj ramme om en levende udgave af H.C. Andersens klassiske eventyr Den standhaftige tinsoldat. Her opførte Andersens Kuffert Teater historien om den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde.

Historien følger den etbenede tinsoldat, der forelsker sig i en smuk danserinde, som han tror ligner ham selv. Da en trold gør krav på danserinden, bliver soldaten sendt ud på en farefuld rejse gennem blandt andet kloakker og havnemiljøer, før han vender tilbage til børneværelset, hvor han igen møder danserinden. Men troldens trusler er ikke forsvundet.

Standhaftige Tingsoldat.jpg
Andersens Kuffert Teaters forestilling henvendte sig til de 3–9 årige. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Peter Læssøe (medlem af kommunalbestyrelsen for Liste T), Annette Nyvang og Sanne Rossen (medlemmer af Liste T’s bestyrelse)

4. juni 2026 19.28

Når der skal findes så mange penge i skolernes budgetter, er man nødt til at spare bredt.

For eksempel bliver skoleballet på Nordstrandskolen afskaffet. Det er en aften, som mange børn har glædet sig til i månedsvis, og som for nogle bliver et af de minder fra skoletiden, de tager med sig videre i livet. Andre steder vil besparelserne ramme aktiviteter, materialer, støttefunktioner og det pædagogiske arbejde. Det er alt det, der gør en skole til mere end blot et sted, hvor børn opbevares mellem klokken 8 og 15.

Fanget i et lukke kredsløb

Besparelserne skyldes ikke, at skolerne har fået færre…

Tim Panduro

4. juni 2026 13.52

Joakim Thørring Dragør Tennis Tim Panduro (1).jpg
Joakim Thörring er glad for at være formand for en velfungerende tennisklub, men har også drømme for klubbens fremtid. Foto: Tim Panduro

Med omkring 550 medlemmer er Dragør Tennis en af de helt store idrætsklubber i kommunen. Og når den i den kommende weekend markerer 100-året for sin grundlæggelse, er det med både gode minder – og stærke ønsker for fremtiden.

Klubben, der holder til på Engvej, er travl, selv på en hverdagsformiddag. Her er det hovedsageligt seniorer, der fylder på banerne, men aldersspredningen er stor blandt klubbens medlemmer, fortæller Joakim Thörring, der er formand for Dragør Tennis.

»Det er en særdeles velfungerende klub, og vi har både en stor gruppe juniorer og en rigtig stor gruppe +55’ere,« siger…

Tim Panduro

4. juni 2026 10.58

Nybyg Søndre Tangvej Tim Panduro (12).jpg
Der er gang i boligbyggeriet på Søndre Tangvej. En etageejendom er taget i brug, og en anden er undervejs. Arkivfoto: Tim Panduro

Med udsigt til et faldende indbyggertal og stadigt flere ældre borgere, er der behov for at få flere skatteborgere til byen. Ellers vil der være færre penge til kommunens ydelser over for borgerne.

Sådan er konklusionen i hovedtræk fra Dragørs borgmester Kenneth Gøtterup ovenpå et ti-årigt fremtidsoverblik over befolkningsudvikling og mulige budgetter i kommunen. Overblikket viser, at befolkningstallet vil falde overordnet, mens antallet af ældre vil stige. Det kan betyde flere udgifter til ældrepleje – og færre skatteydere til at betale dem.

Tallene er udarbejdet af Dragør Kommunes egen…

Tim Panduro og Kirsten Marie Juel Jensen

4. juni 2026 06.03

Som Dragør Kommune ser ud i dag, tæller den 14.474 indbyggere. Men i 2036 vil der være fire procent færre – nemlig 13.884.

Sådan lyder det i kommunalbestyrelsen, der netop har godkendt den befolknings- og elevtalsprognose for 2026–2036, som rådgivningsfirmaet COWI har udarbejdet i samarbejde med forvaltningen.

Det lyder måske ikke som den store ændring. Men konsekvenserne kan være store.

Prognosen bliver et vigtigt grundlag for budgetlægningen for 2027–2030, men også for den mere langsigtede 10-årige økonomiske plan, som kommunalbestyrelsen har besluttet sig at arbejde efter.

»Når situationen…

Thomas Mose

3. juni 2026 20.32

1000036170.jpg
Man kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde malerier på udstillingen. Privatfoto

Naturens mange former og farver er omdrejningspunktet, når kunsteren Gigi Gigja udstiller sine værker i Dragør Havnegalleri på Strandgade 36 fra fredag den 5. juni til torsdag den 11. juni.

I malerierne er det livet i alle dets former, der er i fokus. Motiverne spænder fra mennesker og dyr til blomster, og publikum kan opleve både sarte kronblade og kraftfulde skildringer af elefanter og løver. Udstillingen inviterer samtidig gæsterne til at rette blikket mod naturens skønhed og de forandringer, der hele tiden sker omkring os.

Ved siden af malerierne kan besøgende også opleve smykker fra brandet Don’t Worry Dolly. Her er der fokus på farverige designs med håndvævede miyukiperler samt øreringe fremstillet med shell- og ferskvandsperler.

Udstillingen åbner med fernisering fredag den 5. juni klokken 13 til 18. Herefter er der åbent lørdag og søndag fra klokken 11 til 18, mandag til onsdag fra klokken 13 til 18 samt torsdag fra klokken 13 til 16.

1000036173.jpg
Gigi Gigja er tilbage i Dragør Havnegalleri, hvor hun udstiller fra fredag den 5. til torsdag den 11. juni. Privatfoto

Vi har modtaget:

Ditte Pepper, forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening

3. juni 2026 19.28

Jeg er ikke imod vejarbejde. Broer skal vedligeholdes. Kabler skal lægges. Veje skal repareres. Det er nødvendigt for, at København kan fungere – også i fremtiden.

Som borger på Amager og forperson for Islands Brygge Handelsstandsforening er det svært at få øje på den samlede plan bag de trafikale udfordringer, vi oplever lige nu.

Københavns Kommune har selv skrevet, at Amager i 2026 og de kommende år vil være berørt af mange samtidige anlægsprojekter. Kommunen anerkender samtidig, at flere større projekter falder i samme periode, og at det vil give betydelige trafikale udfordringer.

For nylig…

Tim Panduro

3. juni 2026 13.48

Lufthavnsmøde maj 2026 Tim Panduro (11).JPG
Lufthavnens direktør Christian Poulsen tog imod spørgsmål fra publikum. Foto: Tim Panduro

Modsætninger mødtes onsdag aften, da Københavns Lufthavn havde indbudt til nabomøde i Hangar 145 i det, der engang var landsbyen Maglebylille. Men det var ikke kun sød musik, der opstod i mødet. Tonen blev til tider skurrende i mødet mellem borgere fra lokalområdet og repræsentanter fra lufthavnen.

Mødet i den gamle hangar trak omkring 150 borgere fra Dragør, Tårnby og den københavnske del af Amager, der havde sat den solbeskinnede aften af til at diskutere lufthavn. Journalisten Nynne Bjerre var indskrevet som moderator, og lufthavnens direktør Christian Poulsen var veloplagt, da han i hvid…

Kirsten Marie Juel Jensen

3. juni 2026 11.06

Krudthuset på Bachersmindevej er et helt særligt sted. Det lader alle politikere i kommunalbestyrelsen – og sikkert de fleste borgere i kommunen – til at være enige om.

Hvad det skal bruges til, har der dog været mange forskellige holdninger til gennem tiden.

Sidste år blev krudthuset sat til salg, uden at man fandt en køber til den fredede og historiske bygning på den 3.223 kvadratmeter store grund, som foreløbigt er ejet af Dragør Kommune.

Men nu er huset og grunden genudbudt. Og ud over at man i udbudsmaterialet beskriver, at der er plads til maksimalt tre boliger, stilles der også krav om,…

Tim Panduro

3. juni 2026 05.42

Dommen på syv måneders fængsel til en nu 30-årig årig mand fra Tårnby Kommune, der i maj blev dømt for et trafikdrab i Store Magleby, ligger fast.

Anklagemyndigheden har valgt ikke at anke dommen, der faldt tirsdag den 12. maj. Allerede på domsdagen valgte den 30-årige at modtage dommen efter en kort samtale med sin forsvarer. Og med anklagemyndighedens beslutning er dommen derfor endelig.

Den 30-årige blev dømt for en ulykke i april sidste år. Her kørte han en UTV – et lille terrængående køretøj – og ramte en 68-årig kvinde, der sammen med sin mand var på vej på cykel i retning af Dragør.

Påkør…

Thomas Mose

2. juni 2026 20.28

MariStav.jpg
De to kunstnere MariStavs og Nanna Svane Theisen udstillede i de sidste dage i maj deres kunst i Dragør Baadeværfts gamle hal på Dragør Havn. Foto: TorbenStender

DEBAT:

Anni og Steen Olsen, Fasanvænget 78

2. juni 2026 19.47

Vi har nu boet her i dejlige Dragør i 55 år, hvor vi 1970 lod vor Schwanenflügel villa bygge. 

Vi har altså set på dette grimme skilt siden 1969, da vi købte vor grund.

Vi har påtalt det flere gange, men intet er sket. Så vi håber, at det kommer til at ske nu.

Med venlig hilsen
Anni og Steen Olsen

Unknown.jpeg
Dragør Kommune har planlagt at udskifte vejskiltene i dele af kommunen. Privatfoto