admin

18. maj 2022 08.01

25 år med smykker

På fredag, den 20. maj, kl. 15 til 17 kan Maria Nielsen slå dørene op for en helt særlig reception i forretningen Barbara Maria på Kongevejen. I år er det nemlig 25 år siden, hun overtog forretningen fra sin mor. 

Gennem tiden er der blevet taget hånd om ekspeditoner, der har omfattet hele livets oplevelser og udfordringer, og med tiden har det skabt helt nye relationer til kunderne, som alle er velkomne til at lægge vejen forbi receptionen på fredag eftermiddag.

»Der er mange, som har handlet hos os i flere generationer, som måske har lyst til at komme forbi og få et glas. Det er lidt sjovt for os, for vi har kendt mange af kunderne, fra de var helt små og fik huller i ørerne – og pludselig så er det de samme kunder, vi sælger vielsesringe og barselsgaver til – så vi følger familierne, og det er meget hyggeligt,« siger Maria Nielsen, som i næsten hele perioden har haft sin mand, Thomas Nielsen, ved sin side.

Guldsmedjen er opkaldt efter Maria Nielsens mor, Barbara Maria, som startede tilbage i 1977 for 45 år siden.

Det startede som en lillebitte kunsthåndværkerguldsmedje i Sønderstræde 4. Der var lukket om formiddagen, hvor Barbara Maria smedede sine kunsthåndværkssmykker, og fire eftermiddage om ugen åbnede hun for salg af smykker.

»Og om aftenen ryddede vi tingene væk, og så blev spisebordet til et spisebord igen. Det var fuldstændig integreret i vores hjem. Der gik en trappe fra mit værelse ned igennem butikken – og den vej skulle jeg for at komme ud i køkkenet. Jeg begyndte at arbejde i butikken, da jeg var syv år gammel. Når jeg havde fri fra skole, var der en masse, der skulle laves, så vi kunne komme til at lave aftensmad. Og min mor gik ind og arbejdede videre om aftenen,« fortæller Maria Nielsen om sine erindringer fra barndommen. 

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]
Barbara Maria drev sin smedje i Sønderstræde, indtil hun blev syg med brystkræft. Maria Nielsen tog orlov fra sit universitetsstudie i dansk sprog og offentlig administration for at passe sin mor og butikken, men hun vendte aldrig tilbage til studiet.

»Da min mor døde i 1997, stod jeg tilbage med en meget loyal kundekreds og et kæmpe varelager i mit barndomshjem. Jeg rykkede ned på Kongevejen i halvdelen af det, der er Hallöy Café i dag. Jeg havde en lillebitte forretning på 16 kvadratmeter, og efter et halvt år sagde Thomas sit job op og begyndte at arbejde i guldsmedjen sammen med mig,« siger Maria Nielsen.

Jubilaren var kun 23 år gammel, da hun overtog guldsmedjen.

»Jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg skulle være diamantekspert eller guldsmed i Dragør. Men jeg havde nogle rigtig søde kunder, og det var sjovt at tage på arbejde hver dag, og det er det stadigvæk. Folk er enormt positive, når de skal handle smykker. Det er tit de store begivenheder, der skal fejres, så på den måde får vi lov til at være på sidelinjen, når kunderne er rigtig glade,« fortæller hun.

Barbara Maria er stadig med i ånden hos guldsmedjen. Det er hendes underskrift, der er butikkens logo i dag, og Maria og Thomas Nielsen smeder stadig nogle af hendes gamle smykkemodeller.

Diamantekspert

Efter Maria Nielsen havde overtaget forretningen, tog hun til Tyskland for at tage en uddannelse inden for diamanter. Fremfor at færdiggøre sin kandidatuddannelse i offentlig administration lærte hun nu at gradere diamanter og vurdere deres kvalitet.

»For to år siden blev jeg udnævnt til at være medlem af diamantvurderingskomiteen, hvor vi er tre eksperter, som laver brancheuddannelse. Vi er også med til at lave reglerne for, hvordan man må klassificere diamanter, og det er meget relevant lige nu, fordi der er kommet en masse syntetiske diamanter på markedet. For mig er det en udmærkelse at få sådan en faglig anerkendelse af de mange års erfaring,« fortæller Maria Nielsen.

I 2006 byggede parret butikken på Kongevejen længere. Den kunne ikke blive bredere, men den kunne blive dybere, så butikken fik den lange L-form, den har i dag. Da apoteket i 2012 flyttede til Dragør Centret, rykkede de butikken over i det gamle apotek. Derved fik de ud over mere plads til udstilling en førstesal, som de kunne indrette til smykkeværksted. Her har Thomas Nielsen travlt med reparationer, pudsning og polering – og med at designe og producere deres egne smykker, som kan sælges i butikken.

»Jeg kan kende alle de smykker, vi har lavet, når de kommer ind. Og det er godt at få besøg af dem igen og få lov til at rense dem og gøre dem fine igen, for meget af det er unika. Jeg har ikke noget fotobibliotek med vores designs, så det er sjovt at se dem igen,« fortæller Maria Nielsen.

Det er også i værkstedet, at guldsmedeparret producerer lokal julepynt ved juletid. Hvert år kan man købe et lille julehjerte i sølv og en Dragør-gås, som kun bliver solgt i Dragør.

[siteorigin_widget class=”WP_Widget_Media_Image”][/siteorigin_widget]

Skæbner i både liv og død

Maria Nielsen elsker at følge sine kunder gennem livets store begivenheder: De første huller i ørerne, konfirmationer, bryllupper og barselsgaver. Men det er ikke kun de glædelige begivenheder, hun møder i butikken. Det er også forlovelsesringen, der skal returneres, når svaret var nej,  vielsesringen, der skal smeltes om efter et endt ægteskab, og det er enkemanden, der står med sin hustrus smykkeskrin og ikke ved, hvad han skal stille op med indholdet.

»Jeg har aldrig været bange for at spørge folk, hvordan de har det. Man kan som regel godt se det på dem. Jeg møder nogle gange mænd, der har mistet deres ægtefæller og er virkelig, virkelig kede af det,  komme ned med et smykkeskrin, som de ikke ved, hvad de skal gøre med. Så får vi ryddet op i det, og en del af den proces er også at hjælpe ham videre, for han har levet et langt liv med en kvinde, han elsker – og pludselig er gulvtæppet bare revet væk under ham,« fortæller Maria Nielsen.

De stærke relationer til kunderne og til lokalsamfundet har altid været bærende hos Barbara Maria. Og da også Maria Nielsen mener, det er vigtigt, at man som guldsmed tager sid tid til de svære samtaler, laver hun somme tider en aftale med enkemændene om at komme igen om nogle måneder senere for at fortælle, hvordan det går.

»Det er så nemt at gå en stor bue uden om, men nogle gange er det bedre at sætte ord på, hvordan man har det. Min mor sagde altid, at man skal forstå bunden i livet for virkelig at sætte pris på det, når man rammer højden. Begge dele hører til,« siger Maria Nielsen, der i forhold til kunderelationen med enkemænd afsluttende tilføjer:

»Og jeg kan også se, at de en dag kommer ind i butikken igen med en anden i hånden og er kommet ud på den anden side. Det er rigtig stort at se, når nogen finder kærligheden igen.«

Se også jubilæumsannoncen på bagsiden af ugens udgave af Dragør Nyt.

Mere Dragør Nyt:

Kirsten Marie Juel Jensen

14. juni 2026 07.28

50.000 kroner. Så mange penge er der årligt i den innovationsfond, som børn og unge under 18 år nu kan søge penge fra i Dragør Kommune.

Pengene blev afsat i budgetaftalen 2026–2029 for at styrke unges medindflydelse i kommunen. Og nu er der blevet skrevet en såkaldt fundats for innovationsfonden, der beskriver formål og proces for, hvordan pengene skal fordeles.

Hvad du som barn eller ung vil søge penge til, er der dog meget vidde rammer for. Du skal bare kunne forklare helt konkret, hvad det går ud på, og hvordan og hvorfor det vil gøre en forskel for børn og unge i Dragør.

I år kommer det til…

DEBAT:

Kenneth Gøtterup, borgmester, Det Konservative Folkeparti

13. juni 2026 19.22

Tilbage i februar besluttede et flertal i kommunalbestyrelsen, bestående af Konservative, Venstre, Socialdemokratiet og SF, at forvaltningen skulle fremlægge en vurdering af Dragørs økonomi set 10 år frem.

Denne analyse er nu færdig og blev første gang forelagt kommunalbestyrelsen på vores budgetseminar tirsdag den 26. maj.

Den vil også blive behandlet på økonomiudvalgets møde i juni.

Baggrund

Dragør står i dag med en god økonomi. Vi har en god likviditet med 185 millioner kroner i kassen ved udgangen af 2025 og generel budgetoverholdelse.

Alligevel er det rettidig omhu at kigge lidt længere…

Kirsten Marie Juel Jensen

13. juni 2026 14.11

DSC_2331.NEF
Juni er tid til at nyde haven. Men der er dog også masser af arbejde med at vande og gøde, forklarer gartner Amalie Agth Østergaard Sørensen. Hun sidder her omgivet af honningurt. En smuk blomst, som især bierne elsker. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Nyd det. Det er nok den allervigtigste lektie om haven i juni. Nyd alle de grønne planter og blomster, der gror. Hvis du vil have så mange sommerblomster som muligt og kunne høste sprøde grøntsager i køkkenhaven, er der dog også lidt arbejde at tage sig til.

»Juni er den tid, hvor man skal få gødet godt, hvis man gerne vil hjælpe sine planter. Både i bede, krukker og i køkkenhaven. Hvis man spørger mig, er organisk gødning bedst. Så køb noget organisk granulat eller flydende gødning. Eller endnu bedre. Brug kompost eller hestegødning, som der jo er masser af her i Dragør,« opfordrer Amalie…

Tim Panduro

13. juni 2026 07.55

Lufthavn CPH Sille Juhl Prang PFAS PFOS U8 Brandøvelsesplads Tim Panduro
Lufthavnens brandøvelsesplads ligger tæt ved hegnet mod Dragør Nordstrand – så her er blevet brugt store mængder PFAS-holdigt brandskum. Foto: Tim Panduro

Det kommer endnu engang til at trække ud med at få renset spildevand for PFAS, et såkaldt evighedskemikalie, ved udløbet U8 tæt på Dragør Nordstrand.

Udløbet modtager vand fra Københavns Lufthavn, der er forurenet med PFAS på grund af tidligere brug af brandslukningsstof med miljøgiften. Lufthavnen har i forvejen flere rensningsanlæg, der håndterer forureningen, og planen var oprindeligt, at U8 også skulle dækkes ind af et anlæg, der skulle have været sat i gang inden udgangen af 2025.

En forsinkelse i processen gjorde, at udbudsmaterialet først kunne ligge klar i forsommeren i år – altså…

Kirsten Marie Juel Jensen

12. juni 2026 20.21

DSC_2359.NEF
Flemming Bender Jensen har altid været glad for det, han lavede – men samtidig har han altid haft en udlængsel. Han har skuet efter den næste skumtop og den næste blå himmel. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

Han kunne ikke se vandet. Der var kun en smal række af vinduer øverst oppe i den hal med de store hvide vægge, hvor han stod og arbejdede.

Men den blå himmel og skyerne, der dansede forbi, kunne han skimte. Synet og eventyret – og tanken om de skibe, der sejlede afsted lige udenfor – gav ham en voldsom udlængsel.

Han vidste, han havde et godt job som maskinarbejder hos B&W (verdens førende skibsmotorbyggere i 60’erne). Og at han var en mester i at bygge motorer og maskiner. Nu var han 22 år, og det nemmeste ville være at gøre som alle andre. Beholde jobbet, blive gift, købe et hus. Slå sig ned…

DEBAT:

Peter Læssøe, medlem af kommunalbestyrelsen for Liste T samt Annette Nyvang og Sanne Rossen, medlemmer af Liste T’s bestyrelse

12. juni 2026 19.22

I sidste uge kom det frem, at Dragørs tre skoler skal spare meget. Nu viser det sig, at beløbet er historisk højt. 3,5 millioner kroner. Så store besparelser har skolerne ikke oplevet i mindst ti år.

Det er ikke besparelser, der kan findes ved at flytte lidt rundt på papirerne. De vil kunne mærkes af elever, forældre og medarbejdere.

Men det er ikke kun størrelsen på besparelserne, der er opsigtsvækkende. Det er også måden, de bliver gennemført på. Har du heller ikke hørt om besparelserne? Det er der en grund til.

Normalt ville besparelser af denne størrelse udløse en politisk sag, hvor…

Tim Panduro

12. juni 2026 13.38

Søndag eftermiddag klokken alt for sent kom jeg i tanker om en ret kritisk hjemlig situation; jeg havde intet aftensmad. Konen og datteren var til et arrangement, jeg havde brugt de foregående timer på at få skrevet et par artikler, så jeg var smågnaven og noget modløs ved tanken om at skulle ud i søndagens regnvejrslotteri. Men afsted måtte jeg.

Den ekstra trafik fra Dragørmarkedet gjorde det til en ren frontlinjeoplevelse at undgå hjulsprøjt på min fodtur til Netto på Møllevej – og til en tålmodighedsøvelse af de helt store overhovedet at kunne krydse vejen.

Normalt er jeg egentlig meget godt…

Kirsten Marie Juel Jensen

12. juni 2026 11.11

Der foregår mange spændende ting i Dragørs Aktivitetshus på Wiedergården – og nu skal der laves en femårsplan. Arkivfoto: Dragør Lokalhistoriske forening.

En femårsplan for Dragørs Aktivitetshus, der skal sikre gennemsigtighed i økonomi og drift samt opdaterede vedtægter. Det er, hvad et stort flertal i kommunalbestyrelsen netop har godkendt at sætte i gang.

Liste T’s to medlemmer stemte dog imod analysen.

»Liste T ønsker en proces med reel lydhørhed og brugerinddragelse. Vi synes, vi har et velfungerende aktivitetshus. Så hvorfor lave om på det? Nu vil det politiske flertal have mere kontrol og ønsker en plan. Er målet at få mere politisk kontrol, eller er det reel brugerinddragelse? Processen minder mest af alt om en skin-proces. Man vil ikke…

Thomas Mose

12. juni 2026 09.22

Lions-5.jpg
De imponerende modelskibe inspiceres. Foto: TorbenStender

Lions Dragør og Dragør Fort havde igen i år inviteret byens borgere til et festligt arrangement på Grundlovsdag, fredag den 5. juni, hvor Dragør Fort dannede rammen for »Festdag på Fortet«.

De mange gæster kunne opleve de to museumsbåde Elisabeth og X-Pilot ved kajen, mens både Hovedstadens Beredskab og politiet viste køretøjer frem. Vallensbæk Modelklub deltog med modelbåde, hvoraf flere kom på vandet.

For børnene var der blandt andet skattejagt og flødebollemaskine, og der blev også flittigt vundet præmier på Lions lykkehjul. Der var også mulighed for at købe mad og drikke på området.

Lions-4.jpg
Beredskabets køretøjer trak nysgerrige gæster. Foto: TorbenStender
Lions-9.jpg
Selvom der ikke var ildebrand, var brandslangerne fremme, og der var mulighed for at prøve. Foto: TorbenStender

Tim Panduro

12. juni 2026 06.07

Alt var, som det plejer at være – og som det vel skal være – da der i grundlovsweekenden igen blev budt til Dragør Marked på Fælledvej i Store Magleby.

Kørende forlystelser, et pariserhjul, hvor man kunne lade sig betage over udsigten, og boder med både gamle sager og – især – nyt tøj og legetøj. Der kunne også sættes flueben ved rigeligt med fadølshaner, ristede pølser og is og slik nok til at sende selv den mest robuste søde tand i sukkerchok.

Hele seancen startede smukt fredag, hvor solen kastede sig lys over markedspladsen – og sluttede søndag, hvor bygevejret nok lagde en dæmper på en del af…

Thomas Mose

11. juni 2026 20.33

IMG_8773.jpg
Susan Lüth Hedegaard er tilbage i Dragør Havnegalleri. Privatfoto

Susan Lüth Hedegaard er for tiende gang klar med udstilling i Dragør Havnegalleri på Strandgade 36. Udstillingen kan opleves fra fredag den 12. juni til torsdag den 18. juni – lørdag den 13. juni er der fernisering med bobler og fællessang.

Besøgende kan se værker inspireret af naturens store vidder, høje bjerge, dybe dale, havets uendelige udstrækning og det særlige lys, som skifter med vejret.

»Jeg bliver overvældet af højder, dybder, vandet og lyset,« fortæller Susan Lüth Hedegaard.

Selvom malerierne er i centrum, viser udstillingen også bredden i kunstnerens arbejde. Udover lærred arbejder Susan Lüth Hedegaard med akvarel, collage, plexiglas og skifer. Hun skaber desuden krukker og skulpturer i stentøj.

Susan Lüth Hedegaard har tidligere udstillet på gallerier og i kunstforeninger rundt om i landet samt i Sverige, Italien og USA.

DEBAT:

Nicolaj Bertel Riber (A), formand for By-, Miljø- og Klimaudvalget

11. juni 2026 19.18

Torsdag aften afholdt vi »sæsonens« sidste udvalgsmøde i By-, Miljø- og Klimaudvalget (BMKU), og det betyder også, at jeg har siddet som udvalgsformand i næsten et halvt år. Det har jeg været rigtig glad for.

Det var et stort skifte at gå fra social- og sundhedsområdet til det tekniske område, men det er bestemt også meget spændende.

Selv om jeg kom med otte års erfaring som udvalgsformand, er der tale om en stejl læringskurve, når man skifter så markant fagområde.

Samtidig er BMKU også et »nyt« udvalg. Ved konstitueringen blev erhvervsdelen skilt fra, og miljøområdet kom tilbage i fokus, efter…

Kirsten Marie Juel Jensen

11. juni 2026 13.48

DSC_2397.NEF
Når man skal servere sine burgere første gang – sådan for alvor – skal alt stå skarpt. Så Rasmus Tindahl Kirkegaard og hans medarbejdere knoklede på for at blive klar til Dragør Food Festival i weekenden. Foto: Kirsten Marie Juel Jensen

»Jamen, det går virkelig godt i pizzariaet. Og jeg har længe gerne ville have noget på Kongevejen. Så da Takeasy Sushi rykkede ned i RE Cucinas gamle lokaler, så blev det her ledigt, og så slog vi til.«

Sådan forklarer Rasmus Tindahl Kirkegaard beslutningen om at åbne et helt nyt burgersted på Kongevejen – Gabby’s. Hans tredje mad-eventyr på få år.

Dragør Nyt møder ham til en hurtig snak, mens han sammen med sine kollegaer er ved at stille op til Dragør Food Festival, hvor han i weekenden havde to boder – en for Pizzaria Estadio og en for Gabby’s. Så Dragør-borgerne kunne smage både de pizzaer…

Tim Panduro

11. juni 2026 10.50

Kenneth Gøtterup konservative Tim Panduro.JPG
Kenneth Gøtterup regner fortsat ikke med metro til Dragør – og frygter, at regningen for eventuelle gratis busbilletter vil havne hos kommunerne. Foto: Tim Panduro

Drømmen om, at Dragør Kommune får en eller flere metrostationer, er blevet aflivet igen og igen – og borgmester Kenneth Gøtterup har ikke fået forhåbningerne op, selv om grundlaget for den ny regering blandt andet siger, at regeringen vil »indgå i et samarbejde med Københavns Kommune om potentialerne i en yderligere udvidelse af metroen i København, der bygger oven på de udvidelser af metronettet, der er aftalt mellem staten og Københavns Kommune«. 

Det fortæller Kenneth Gøtterup – der som konservativ repræsenterer et af de partier, der er i opposition i Folketinget – til Dragør Nyt i et…

Tim Panduro

11. juni 2026 09.34

Lufthavnsmøde maj 2026 Tim Panduro (14-1).JPG
Lufthavnens CEO Christian Poulsen bakker fuldt op om regeringens udspil om lufthavnsforurening og håber på øget fokus på grønnere brændstof. Foto: Tim Panduro

Det er ikke just med et utvetydigt løfte om at løse udfordringer med forurening fra Københavns Lufthavn, der indgår i regeringsgrundlaget.

Men med ord om, at regeringen vil »Undersøge mulighederne for og tage initiativ til at mindske de forureningsmæssige gener for naboerne til Københavns Lufthavn med respekt for armslængdeprincippet for statens ejerskab af lufthavnen« har regeringen erkendt, at der kan være problemer, som der skal tages fat om.

Og det er et skridt i den rigtige retning at der lægges op til, at staten tager ansvar, mener borgmester i Dragør Kenneth Gøtterup, der som konservativ…

Kirsten Marie Juel Jensen

11. juni 2026 06.07

Hvad der reelt bliver gennemført af de mange planer og visioner i regeringsgrundlaget for den nye regering – og hvordan finansieringen findes – er endnu uvist. Men her serverer Dragør Nyt 12 punkter fra grundlaget, som kan få særlig betydning for Dragør og kommunens borgere.

  • Ny finansiering af folkeskoler: Dragørs tre folkeskoler – og alle andre skoler – skal have mere lokal frihed. Og en ny økonomisk model skal sikre, at skoler i hele landet får samme basisvilkår. Indtil den er på plads, er det planerne at øge skolernes timebank, så den enkelte skole får bedre mulighed for at udbrede for eksempel brugen af to-voksenordning, mindre klasser osv.
  • Billigere at købe ind: En halvering af momsen på alle fødevarer og en fuldstændig fjernelse af momsen på frugt og grønt gennemføres så hurtigt, det teknisk er muligt.
  • Digital trivsel: Børn må ikke bruge TikTok og Instagram, før det bliver 15 år. Aldersgrænsen på 15 år for brug af sociale medier gennemføres nemlig og skærpes sådan, at der ikke gives mulighed for forældredispensation fra 13 år.
  • Langsigtet økonomisk planlægning: Kommunalbestyrelsen i Dragør, som går efter langsigtet økonomisk planlægning, får hjælp, fordi staten nu vil understøtte dette ved at overgå til flerårige økonomiaftaler og flerårige budgetter med regioner og kommuner.
  • Bedre mulighed for bosætning: Dragør har brug for flere borgere og bedre muligheder for at boligudvikle. Og i regeringsgrundlaget står der, at planloven skal moderniseres, så den særligt uden for de større byer i højere grad blandt andet understøtter bosætning og bæredygtig udvikling og styrker mulighederne for frilufts- og helårsturisme.
  • Tilskud indtil udligningsreform: Regeringen vil nu forhøje og anvende særtilskudspuljen til at understøtte en bedre økonomi i de økonomisk udsatte kommuner, indtil en ny udligningsreform træder i kraft. Om dette kommer til at omfatte Dragør (som traditionelt har afgivet mange penge qua udligningsreformen) med stigende ældrebyrde er dog uvist.
  • Kystbeskyttelse: Regeringen vil indgå en aftale om klimatilpasning med afsæt i National plan for kystbeskyttelse af Danmark. Regeringen vil fortsætte arbejdet med den nedsatte ekspertgruppe til ny bidragsfordelingsmodel. Dragør kan dermed stadig krydse fingre for økonomisk hjælp til kystbeskyttelsen.
  • Ud med gas- og oliefyrene: Gas og olie skal udfases til boligopvarmning i 2035, slås det fast. En plan for dette præsenteres allerede i år. Og der skal fremadrettet arbejdes målrettet med at gøre Danmark selvforsynende med billig og sikker vedvarende energi. For eksempel foreslås det, at borgere i lokalsamfund får medejerskab af anlæg til vedvarende energi. Og at kommuner, der tager ansvar for udbygning af vedvarende energi, belønnes med en bonus.
  • Mindre forurening fra lufthavnen: Regeringen vil undersøge mulighederne for og tage initiativ til at mindske de forureningsmæssige gener for naboerne til Københavns Lufthavn (med respekt for armslængdeprincippet for statens ejerskab af lufthavnen).
  • Billigere busser og cykelbonus: Hånden skal holdes under den lokale, kollektive transport, og der igangsættes en analyse af, hvordan den kollektive transport kan forbedres på landet. Det bliver gratis for alle under 22 år at tage bus, metro og tog. Det skal undersøge, om man kan indføre et særligt befordringsfradrag for cyklisme for et mindre antal kilometer, end hvad der i dag er omfattet. Og et midlertidigt forhøjet befordringsfradrag indføres for at kompensere for stigende benzin- og dieselpriser.
  • Mere eller mindre i skat: En skattereform skal gøre skattesystemet enklere og afskaffe mellemskatten. Så man op til en indkomst på 777.900 kroner om året kun betaler bundskat. Alt man tjener derover, skal der så betales ekstra 15 procent skat af (topskat). Ifølge Danmarks Statistik tjente 2.139 Dragør-borgere over 750.000 kroner før skat i 2024. Pristalsregulerede beløbsgrænser skal fastfryses i to år, hvilket i praksis vil være en skattestigning for alle borgere. Der planlægges et loft over størrelsen af rentefradrag.
  • Nemmere at være iværksætter: Der bliver fremlagt en Iværksætterpakke 2.0, der skal gøre det lettere for iværksættere at låne penge og undgå, at man støder imod for mange skattemæssige barrierer. Pakken skal også udvide grønne, socioøkonomiske og kvindelige iværksætteres adgang til risikovillig kapital.

Thomas Mose

10. juni 2026 20.11

jonasvilladsen_1.jpg
Anton Westerlin er klar med et dj-set. Foto: Jonas Villadsen

I weekenden 12. og 13. juni bliver Dragør Fort for alvor vækket til live, når Fortet Live forvandler det historiske sted med den særlige beliggenhed mellem by og hav til koncertplads med musik, madsteder, cocktailbar, vinbar og en lang række andre aktiviteter.

På førstedage fredag den 12. juni er der Fortet Live Young, som henvender sig til det yngre publikum med musik, som hitter i dag. Her er Michael Williams, Anton Westerlin og Justé på plakaten. I pauserne mellem artisterne står DJ FABZ for at holde stemningen i top.

»Vi afholder en sikker fest for de unge mennesker, hvor der er fokus på sikkerhed og trygge rammer, og hvor det…

DEBAT:

Michael Staal, sekretær i Dragør Vandaktivitet, på vegne af Kajakklubben Pilen, Dragør Kajakklub, Dragør Roklub og Dragør Sejlklub

10. juni 2026 19.30

I et nyligt debatindlæg i Dragør Nyt peger Trine Søe og Mia Tang på, at foreningslivet er en af Dragørs største styrker – og at der er behov for at styrke rammerne og samarbejdet for at udvikle det endnu mere. (Læs debatindlægget »Foreningslivet er Dragørs store styrke« her, red.) Det bakker vandsportsklubberne på Dragør Havn op om, og vi ser samtidig et kommende partnerskab mellem DGI Storkøbenhavn og Dragør Kommune som en vigtig mulighed for at løfte både foreningslivet og udviklingen omkring havnen.

Kajak, roning og sejlads skaber hver dag fællesskaber, oplevelser og liv ved vandet – båret af frivillige og stærk lokal opbakning. På tværs af foreningerne er vi…

Kirsten Marie Juel Jensen

10. juni 2026 14.08

A5534.jpg
Alliken er sød at se på, men lyden af sultne unger kan dog godt forstyrre både nattesøvn og undervisning. Foto: Bee-Line

Bliver du også lige nu underholdt eller forstyrret (alt efter ørerne, der hører) af lyden af allikeunger i skorstenen? Det er der rigtig mange, der gør netop nu, hvor alliken yngler.

Bestanden af alliker har været stabil, men let stigende over de senere år, så der nu er op mod 150.000 allikepar i Danmark. Og man skal ikke have befundet sig mange minutter på havnen eller i et parcelhuskvarter i Dragør Kommune for at få øje på den lille sorte og grå fugl.

Her i maj er der især mange at se omkring skorstene. Det er nemlig et yndet sted for allikerne at bygge rede. Især skorstene, der fører ned til…

Kirsten Marie Juel Jensen

10. juni 2026 10.42

Et nyt regulativ for tildeling af lejemål i skurbyen er vedtaget af kommunalbestyrelsen. Arkivfoto

Hvem har ret til at have en plads i Skurbyen på Dragør Havn? Det har der gennem tiden været en del diskussioner om. Men nu er et nyt regulativ for tildeling af lejemål i Skurbyen netop blevet vedtaget i kommunalbestyrelsen. Det blev enstemmigt godkendt uden nogen diskussion på kommunalbestyrelsesmødet torsdag den 28. maj.

Først og fremmest betyder de nye regler, at bierhvervsfiskere igen bliver sidestillet med erhvervsfiskere, så begge grupper er forrest i køen til nye lejemål.

Politikerne ønsker nemlig at fastholde fiskerne i havnen. Men hvis fiskerne skal have fortrinsret til Skurbyen, skal…